Overallstest-dyr eller billig?
Småbarn
  1. Carro med fyra barn
    #1

    Overallstest-dyr eller billig?

    Har gjort en högst vetenskaplig test av vinteroveraller här hemma ;-)

    Minstingen i ärvd ( tredje barnet som har den ) billig bävernylonsoverall kontra mellantjejens nya Reima Tec.

    Båda har varit ute lika länge, lekt likadant dvs rullat runt i snöhögarna, suttit i den blöta snön invid husväggen etc. Resultat efter 2 timmar ute: båda overallerna blöta utvändigt men torra invändigt och barnen är torra och varma trots helt vanliga kläder innanför ( tights och tröja ).

    Så frågan är om jag vekligen ska köpa en så pass mycket dyrare overall till minstingen nästa vinter? Ja, kanske för att jag tycker de är så himla fina då, men funktionen skiljer inget, enligt _min_ erfarenhet :-)))
  2. 1
    Overallstest-dyr eller billig? Har gjort en högst vetenskaplig test av vinteroveraller här hemma ;-)

    Minstingen i ärvd ( tredje barnet som har den ) billig bävernylonsoverall kontra mellantjejens nya Reima Tec.

    Båda har varit ute lika länge, lekt likadant dvs rullat runt i snöhögarna, suttit i den blöta snön invid husväggen etc. Resultat efter 2 timmar ute: båda overallerna blöta utvändigt men torra invändigt och barnen är torra och varma trots helt vanliga kläder innanför ( tights och tröja ).

    Så frågan är om jag vekligen ska köpa en så pass mycket dyrare overall till minstingen nästa vinter? Ja, kanske för att jag tycker de är så himla fina då, men funktionen skiljer inget, enligt _min_ erfarenhet :-)))
  3. k m 3
    #2

    Har också haft både och..

    såväl billig bävernylon och funktionsmaterial och jag tycker att de är likvärdiga. Mina barn har heller aldrig blivit blöta eller kalla i sina bävernylon (och inte heller i sina kläder i funktionsmaterial). Jag har 3 barn; varav en fryser lätt, mellanbarnet blir tokig om hon blir för varm, den minsta är för liten för att säga något så henne får vi vuxna känne efter så att hon är \"lagomt\" klädd. Hur mycket resp. barn har på sig reglerar vi UNDER overallen. Men sedan vill jag att det ska vara hyfsat snyggt också...

    k m 3
  4. 2
    Har också haft både och.. såväl billig bävernylon och funktionsmaterial och jag tycker att de är likvärdiga. Mina barn har heller aldrig blivit blöta eller kalla i sina bävernylon (och inte heller i sina kläder i funktionsmaterial). Jag har 3 barn; varav en fryser lätt, mellanbarnet blir tokig om hon blir för varm, den minsta är för liten för att säga något så henne får vi vuxna känne efter så att hon är \"lagomt\" klädd. Hur mycket resp. barn har på sig reglerar vi UNDER overallen. Men sedan vill jag att det ska vara hyfsat snyggt också...

    k m 3
  5. Medlem sedan
    Mar 2003
    #3

    Jag tror också

    att barnen är varma i båda sorters overaller.
    Det jag gillar specifikt med funktionsoverallen är att den är så lätt och smidig.

    Alltså att barnet kan röra sig mera obehindrat med den...

    Och det som är bra med vår/höst funktionsoverall tycker jag är att man slipper regnkläder/galonisar.
    Det blir allt i ett :)

    Men jag håller med dig, det behövs egentligen INTE, utan är lite extra lyxvariant enligt mig.
  6. 3
    Jag tror också att barnen är varma i båda sorters overaller.
    Det jag gillar specifikt med funktionsoverallen är att den är så lätt och smidig.

    Alltså att barnet kan röra sig mera obehindrat med den...

    Och det som är bra med vår/höst funktionsoverall tycker jag är att man slipper regnkläder/galonisar.
    Det blir allt i ett :)

    Men jag håller med dig, det behövs egentligen INTE, utan är lite extra lyxvariant enligt mig.
  7. Medlem sedan
    Mar 2003
    #4

    Jag kör med Reima främst..

    ..för att jag gillar att de är så smidiga och lätta och inte lika klumpiga som andra overaller vi haft. Tror säkert att många billigare overaller håller måttet vad gäller värmeisolering och vattentäthet. Kul att läsa om ditt test iaf :-)
  8. 4
    Jag kör med Reima främst.. ..för att jag gillar att de är så smidiga och lätta och inte lika klumpiga som andra overaller vi haft. Tror säkert att många billigare overaller håller måttet vad gäller värmeisolering och vattentäthet. Kul att läsa om ditt test iaf :-)
  9. Medlem sedan
    Nov 2000
    #5

    Tycker likadant!

    Hade en Reimatec förra året och tycker faktiskt att den var något sämre på att hålla värmen än bävernylonsoverallen. Iofs har vi en Reima bävernylon iår (men bävernylon som bävernylon *s*) och jag är jättenöjd med funktionen. Anledningen till att jag köpte just denna är att jag gillar sittdynan i rumpan, håller min dotters rumpa varm och go :-).
  10. 5
    Tycker likadant! Hade en Reimatec förra året och tycker faktiskt att den var något sämre på att hålla värmen än bävernylonsoverallen. Iofs har vi en Reima bävernylon iår (men bävernylon som bävernylon *s*) och jag är jättenöjd med funktionen. Anledningen till att jag köpte just denna är att jag gillar sittdynan i rumpan, håller min dotters rumpa varm och go :-).
  11. Cecilia m. små troll
    #6

    Och min hemmagjorda

    test gav motsatt resultat. Vi har alltid haft funktionsoveraller till barnen. I år när största började skolan så tänkte jag att han kanske inte använder overall så mycket. Eftersom jag läst här om att vanliga Hm-overaller funkar lika bra som funktionsplagg så köpte jag en sådan åt honom. Dessutom hade han ett set från förra året som han kunde ha med täckbyxa och jacka.

    Han har använt overallen bara då det varit mycket snö och den är verkligen helt värdelös. Den är tung och otymplig och vätan går igenom direkt. Den nästan suger väta som en svamp och när han åkt på en iskana i -3 grader i en halvtimme var han blöt från midjan och neråt så vi fick gå in.
    Så jag har efter mitt test bestämt att det blir funktionskläder nästa år istället. Hade tur och fyndade Reima Tec kläder åt barnen här då vårt Guppi la ner så de har till nästa år.
  12. 6
    Och min hemmagjorda test gav motsatt resultat. Vi har alltid haft funktionsoveraller till barnen. I år när största började skolan så tänkte jag att han kanske inte använder overall så mycket. Eftersom jag läst här om att vanliga Hm-overaller funkar lika bra som funktionsplagg så köpte jag en sådan åt honom. Dessutom hade han ett set från förra året som han kunde ha med täckbyxa och jacka.

    Han har använt overallen bara då det varit mycket snö och den är verkligen helt värdelös. Den är tung och otymplig och vätan går igenom direkt. Den nästan suger väta som en svamp och när han åkt på en iskana i -3 grader i en halvtimme var han blöt från midjan och neråt så vi fick gå in.
    Så jag har efter mitt test bestämt att det blir funktionskläder nästa år istället. Hade tur och fyndade Reima Tec kläder åt barnen här då vårt Guppi la ner så de har till nästa år.
  13. mathilda
    #7

    vikten

    tycker jag är avgörande. Barnen kan röra sig smidigt i en Reima Tec. Ballongoverallen som lillan har nu använder hon för andra säsongen och brorsan har haft den en säsong före det och då tycker jag verkligen att det är värt sitt pris, tänker att det blir ungefär 300kr/år då ungefär! Kommer att kunna sälja den vidare också. Skulle inte vilja byta ut mot en tung overall från HM tex. Men jag förstår hur du tänker!
  14. 7
    vikten tycker jag är avgörande. Barnen kan röra sig smidigt i en Reima Tec. Ballongoverallen som lillan har nu använder hon för andra säsongen och brorsan har haft den en säsong före det och då tycker jag verkligen att det är värt sitt pris, tänker att det blir ungefär 300kr/år då ungefär! Kommer att kunna sälja den vidare också. Skulle inte vilja byta ut mot en tung overall från HM tex. Men jag förstår hur du tänker!
  15. Linn m. 3 små
    #8

    Och jag har gjort liknade....

    studier, då min mammas helgfosterbarn och mina barn varit ute och busat tillsammans. Måååångaaa gånger så har dom vart blöta ända in på långkallingarna när dom kommit in, strumpor har ibland vart blöta, vantarna dyngsura osv... Mina barn har inte en enda gång vart blöta i sina overaller (Rasavil och MikkLine). Varenda gång som vi jag gjort denna upptäckten att de andra barnen vart blöta igenom... så har jag känt att oj vad det är värt varenda krona att mina barn är torra och varma!

    Första vintern, så rasade min dotter (då drygt 1½) framstupa i en isblandad vattenpöl, precis när vi kom fram till lekparken. Då hon gick några meter framför så låg hon där raklång (på mage) med vatten som täckte halva henne ett stund innan hjälpen kom fram och lyfte upp henne!
    Då det var min första vinter med funktionskläder var jag faktiskt skeptiskt och tänkte att vi nog fick gå hem igen. Men jag öppnade upp och kände och hon var inte ens i närheten av blöt! Som tur var så hade hon både overall, vantar och skor i funktionsmaterial.

    Mammas pojkar (fosterbarnen alltså) lekte bara som vanligt på lekplatsten och i blötsnön... och iaf en av dom var blöt in på långkallingarna samma gång. Dottern var snustorr även när vi kom hem nån timme senare!!! :0)

    Så jag är övertygad om att funktionskläder är värda sitt pris... men jag förstår att man inte är det om man haft bra erfarenheter av icke funktionskläder! Och då finns ju egentligen ingen anledning till att betala mer heller tycker jag! Om man nu inte betalar för ett utseende förstås!
  16. 8
    Och jag har gjort liknade.... studier, då min mammas helgfosterbarn och mina barn varit ute och busat tillsammans. Måååångaaa gånger så har dom vart blöta ända in på långkallingarna när dom kommit in, strumpor har ibland vart blöta, vantarna dyngsura osv... Mina barn har inte en enda gång vart blöta i sina overaller (Rasavil och MikkLine). Varenda gång som vi jag gjort denna upptäckten att de andra barnen vart blöta igenom... så har jag känt att oj vad det är värt varenda krona att mina barn är torra och varma!

    Första vintern, så rasade min dotter (då drygt 1½) framstupa i en isblandad vattenpöl, precis när vi kom fram till lekparken. Då hon gick några meter framför så låg hon där raklång (på mage) med vatten som täckte halva henne ett stund innan hjälpen kom fram och lyfte upp henne!
    Då det var min första vinter med funktionskläder var jag faktiskt skeptiskt och tänkte att vi nog fick gå hem igen. Men jag öppnade upp och kände och hon var inte ens i närheten av blöt! Som tur var så hade hon både overall, vantar och skor i funktionsmaterial.

    Mammas pojkar (fosterbarnen alltså) lekte bara som vanligt på lekplatsten och i blötsnön... och iaf en av dom var blöt in på långkallingarna samma gång. Dottern var snustorr även när vi kom hem nån timme senare!!! :0)

    Så jag är övertygad om att funktionskläder är värda sitt pris... men jag förstår att man inte är det om man haft bra erfarenheter av icke funktionskläder! Och då finns ju egentligen ingen anledning till att betala mer heller tycker jag! Om man nu inte betalar för ett utseende förstås!
  17. Medlem sedan
    Feb 2003
    #9

    Stämmer inte för oss

    Viggos bävernylonoverall som han hade i början på säsongen blev ofta blöt i baken. Det gick oftast inte igenom ända in, men det kändes alltid osäkert att vara ute länge, i synnerhet om det var lite slakskigt och då är Viggo ändå inte ett barn som sitter särskilt mycket utan han springer mest omkring. Hans nya Reima är däremot suverän och det jag framförallt gillar är att den är så lätt och smidig. Vi köpte den dessutom på 50% rea så den blev inte så mycket dyrare än den gamla overallen var. Att handla på rea i slutet på säsongen är något jag ska försöka göra fler gånger helt klart.

    Mvh,
    Susanne
  18. 9
    Stämmer inte för oss Viggos bävernylonoverall som han hade i början på säsongen blev ofta blöt i baken. Det gick oftast inte igenom ända in, men det kändes alltid osäkert att vara ute länge, i synnerhet om det var lite slakskigt och då är Viggo ändå inte ett barn som sitter särskilt mycket utan han springer mest omkring. Hans nya Reima är däremot suverän och det jag framförallt gillar är att den är så lätt och smidig. Vi köpte den dessutom på 50% rea så den blev inte så mycket dyrare än den gamla overallen var. Att handla på rea i slutet på säsongen är något jag ska försöka göra fler gånger helt klart.

    Mvh,
    Susanne
  19. Medlem sedan
    May 2003
    #10

    Nja...stämmer nog bara om det

    är riktig vinter här!

    älsta sonen har både en reima tec och en bävernylonoverall och är det kallt och mycket snö så håller båda tätt, men så fort det börjar bli lite tö väder så klarar inte bävernylonen att hålla riktigt tätt längre!

    Så om det är riktig vinter visst, fine, bävernylon funkar minst lika bra, men blir det runt nollan och uppåt så blir han blöt....och då måste galonisarna på över och de vill jag inte ha. Viktigt att kläderna andas tycker både jag och min son som svettas för minsta lilla!
  20. 10
    Nja...stämmer nog bara om det är riktig vinter här!

    älsta sonen har både en reima tec och en bävernylonoverall och är det kallt och mycket snö så håller båda tätt, men så fort det börjar bli lite tö väder så klarar inte bävernylonen att hålla riktigt tätt längre!

    Så om det är riktig vinter visst, fine, bävernylon funkar minst lika bra, men blir det runt nollan och uppåt så blir han blöt....och då måste galonisarna på över och de vill jag inte ha. Viktigt att kläderna andas tycker både jag och min son som svettas för minsta lilla!

Liknande trådar

  1. Nu har DN ett overallstest
    By Anonym in forum Småbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 19:59
  2. Vi föräldrar overallstest
    By Annci m. E&H&D in forum Småbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 18:51
  3. Billig ny eller beg dyr?
    By m00n in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-01, 21:46
  4. Råd&Röns overallstest
    By :AnnaF: in forum Småbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-25, 09:04
  5. Dyr eller billig?
    By AnnA med Liljan-02 in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-09, 21:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar