Hur "elak" kan jag vara?
Tonåringar
  1. Hjälp mig!!
    #1

    Hur \"elak\" kan jag vara?

    Tror jag har lugnat mig nu, åtminstone en del. För ett par timmar sedan kallade jag honom för jävla idiot, sonen på snart 16 alltså.
    Mitt problem är att jag har så jävla svårt att sätta hårt mot hårt, att se till att mina regler verkligen uppfylls, verkställa hot osv. Han å sin sida blir mycket ledsen när jag skäller som en galen hund (vilket inte är kvartalsvis ens), men har också en förmåga att konstra med mina \"fel\" som vanligen inte har med saken att göra.

    Han är en liten kemist och fysiker och tror han kan allt, medan jag som är fullständigt okunnig inte låter mig övertygas om att det han gör är heeelt ofarligt och att han vet preciiis vad han gör.
    Han har en butanbrännare. Jag gillade inte att han köpte den men sa ändå okej, i tron och förhoppningen att han skulle sköta den rätt. Han fick endast använda den utomhus sa jag. Han svarade aldrig på det.
    Rummet stank omgående tändargas så det inte gick att vara där. Hanm bedyrade att det var i så liten mängd och att det var de tillsatta luktämnena som luktade så starkt.
    Jag upprepade att den inte fick användas inomhus.
    Gång på gång luktade det bränt inne i hans rum, då han smält plast, järn, mm. Jag upprepade, i allt argare ton, att den endast är för utomhus bruk.

    Idag ropade han på mig. Han hade hållt T-röd på golvet och tänt på!!!!!!!!!!
    Som experiment (Jag HATAR hans \"ofarliga\" experminet, vilka vanligen består i att mecka med el) skulle han släcka med en tidning (!!!) vilken fattade eld där på golvet. Han blev ställd och lät den brinna ut, vilket resulterade i en stor bränd fläck i plastmattan.
    Kan ni förstå om jag var arg? Och samtidigt undrar jag, är han totalt dum i huvudet på nåt sätt, hur i helvete kan han få för sig att hälla t-röd på GOLVET INOMHUS och tända på???
    Nej jag har visst inte alls lugnat ner mig, jag tycker fortfarande att han är en jävla korkskalle och jag har verkligen överskattat både hans förstånd och ansvarskänsla.
    Hur som helst, trots min vrede tog jag inte brännaren ifrån honom. Jag hotade bara att om han en enda gång använder den inomhus kommer jag att ta den.
    Varför tog jag den inte nu?? Som straff bara, för till brasan på golvet hade han ju bara använt en vanlig tändare.

    Vad ska jag göra? Egentligen vill jag ta ifrån honom ALLT som han med de där idiotiska intressena att göra - el, eld, kemi.. Rummet stinker kemikaliefabrik, han kopplar in hemhjord skit i eluttaget mm - och hela tiden får jag höra att jag är hysterisk och ingenting förstår, då jag säger att det är farligt.
    Kanske vinner han nobelpris en dag, men han fattar ju uppenbarligen inga risker nu!!

    I övrigt en snäll kille som alla vuxna tycker om, festar inte, har bra betyg i skolan osv.
    Men han tar mig inte på allvar.
  2. 1
    Hur \"elak\" kan jag vara? Tror jag har lugnat mig nu, åtminstone en del. För ett par timmar sedan kallade jag honom för jävla idiot, sonen på snart 16 alltså.
    Mitt problem är att jag har så jävla svårt att sätta hårt mot hårt, att se till att mina regler verkligen uppfylls, verkställa hot osv. Han å sin sida blir mycket ledsen när jag skäller som en galen hund (vilket inte är kvartalsvis ens), men har också en förmåga att konstra med mina \"fel\" som vanligen inte har med saken att göra.

    Han är en liten kemist och fysiker och tror han kan allt, medan jag som är fullständigt okunnig inte låter mig övertygas om att det han gör är heeelt ofarligt och att han vet preciiis vad han gör.
    Han har en butanbrännare. Jag gillade inte att han köpte den men sa ändå okej, i tron och förhoppningen att han skulle sköta den rätt. Han fick endast använda den utomhus sa jag. Han svarade aldrig på det.
    Rummet stank omgående tändargas så det inte gick att vara där. Hanm bedyrade att det var i så liten mängd och att det var de tillsatta luktämnena som luktade så starkt.
    Jag upprepade att den inte fick användas inomhus.
    Gång på gång luktade det bränt inne i hans rum, då han smält plast, järn, mm. Jag upprepade, i allt argare ton, att den endast är för utomhus bruk.

    Idag ropade han på mig. Han hade hållt T-röd på golvet och tänt på!!!!!!!!!!
    Som experiment (Jag HATAR hans \"ofarliga\" experminet, vilka vanligen består i att mecka med el) skulle han släcka med en tidning (!!!) vilken fattade eld där på golvet. Han blev ställd och lät den brinna ut, vilket resulterade i en stor bränd fläck i plastmattan.
    Kan ni förstå om jag var arg? Och samtidigt undrar jag, är han totalt dum i huvudet på nåt sätt, hur i helvete kan han få för sig att hälla t-röd på GOLVET INOMHUS och tända på???
    Nej jag har visst inte alls lugnat ner mig, jag tycker fortfarande att han är en jävla korkskalle och jag har verkligen överskattat både hans förstånd och ansvarskänsla.
    Hur som helst, trots min vrede tog jag inte brännaren ifrån honom. Jag hotade bara att om han en enda gång använder den inomhus kommer jag att ta den.
    Varför tog jag den inte nu?? Som straff bara, för till brasan på golvet hade han ju bara använt en vanlig tändare.

    Vad ska jag göra? Egentligen vill jag ta ifrån honom ALLT som han med de där idiotiska intressena att göra - el, eld, kemi.. Rummet stinker kemikaliefabrik, han kopplar in hemhjord skit i eluttaget mm - och hela tiden får jag höra att jag är hysterisk och ingenting förstår, då jag säger att det är farligt.
    Kanske vinner han nobelpris en dag, men han fattar ju uppenbarligen inga risker nu!!

    I övrigt en snäll kille som alla vuxna tycker om, festar inte, har bra betyg i skolan osv.
    Men han tar mig inte på allvar.
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2

    Jag vet inte varför...

    han inte tar dig på allvar - men jag gissar att det hänger ihop med att du hotar med konsekvenser och så händer inget i alla fall. Du har ju sagt att du ska ta brännaren om han eldar inomhus. Han har eldat inomhus och du har inte tagit av honom den där manicken.
    Ta den.

    Och nu har han eldat med en vanlig tändare, vilket hade kunnat sluta med att han eldat upp hela ert hem. Inte så himla kul, skulle jag tycka. Jag skulle nog tycka att det var så himla oskojigt att jag ville plocka bort alla hans manicklar som han har för att experimentera med el, eld och kemi...

    Kan ni inte sätta er nu på morgonen, och så radar du upp hur du tänker och varför du är orolig för er säkerhet. Sen bestämmer ni hur hans experimenterande ska gå till (får han mickla då han är ensam hemma, vad får han hålla på med, och så vidare...). Ni bestämmer vad som ska hända om han inte följer reglerna - och sedan _genomför_ du det som ska hända den dagen han bryter mot era regler.

    Du får stå ut med att vara \"puckot som inte fattar någonting och bara förbjuder allt\", om det är vad som krävs för att ni ska vara trygga i ert hem.
  4. 2
    Jag vet inte varför... han inte tar dig på allvar - men jag gissar att det hänger ihop med att du hotar med konsekvenser och så händer inget i alla fall. Du har ju sagt att du ska ta brännaren om han eldar inomhus. Han har eldat inomhus och du har inte tagit av honom den där manicken.
    Ta den.

    Och nu har han eldat med en vanlig tändare, vilket hade kunnat sluta med att han eldat upp hela ert hem. Inte så himla kul, skulle jag tycka. Jag skulle nog tycka att det var så himla oskojigt att jag ville plocka bort alla hans manicklar som han har för att experimentera med el, eld och kemi...

    Kan ni inte sätta er nu på morgonen, och så radar du upp hur du tänker och varför du är orolig för er säkerhet. Sen bestämmer ni hur hans experimenterande ska gå till (får han mickla då han är ensam hemma, vad får han hålla på med, och så vidare...). Ni bestämmer vad som ska hända om han inte följer reglerna - och sedan _genomför_ du det som ska hända den dagen han bryter mot era regler.

    Du får stå ut med att vara \"puckot som inte fattar någonting och bara förbjuder allt\", om det är vad som krävs för att ni ska vara trygga i ert hem.
  5. Medlem sedan
    May 2003
    #3

    Man måste vara konsekvent

    Klart han inte lyder dig, han verkar ju inte behöva göra det. Du måste hålla fast vid vad du säger. Han måste få ta konsekvenserna av vad han pysslar med och den respektlöshet han har mot dig.

    Jag tror att du måste ta hjälp. Och en bra hjälp och expertis är ju brandkåren. Ring och prata med brandchefen och säg som det är, att din son har både brandfarliga gaser och vätskor på sitt rum, och du klarar inte av att göra dig av med prylarna. Då kommer du garanterat få besök av någon expert som kan tömma rummet på farligt innehåll.

    Se gärna till att sonen är hemma, MEN tala INTE OM att du har ringt. Låt det bli en överraskning som blir kännbar, och det blir det INTE om du förvarnar sonen.

    Eftersom det är din bostad och det är du som är den vuxne, så är ju ansvaret ditt. Du måste ju skydda både dig själv och sonen, men även dina grannar. Tänk om olyckan är framme och grannens lilla dotter dör av gasutveckling t ex. Hur skulle du gå vidare med den vetskapen???
  6. 3
    Man måste vara konsekvent Klart han inte lyder dig, han verkar ju inte behöva göra det. Du måste hålla fast vid vad du säger. Han måste få ta konsekvenserna av vad han pysslar med och den respektlöshet han har mot dig.

    Jag tror att du måste ta hjälp. Och en bra hjälp och expertis är ju brandkåren. Ring och prata med brandchefen och säg som det är, att din son har både brandfarliga gaser och vätskor på sitt rum, och du klarar inte av att göra dig av med prylarna. Då kommer du garanterat få besök av någon expert som kan tömma rummet på farligt innehåll.

    Se gärna till att sonen är hemma, MEN tala INTE OM att du har ringt. Låt det bli en överraskning som blir kännbar, och det blir det INTE om du förvarnar sonen.

    Eftersom det är din bostad och det är du som är den vuxne, så är ju ansvaret ditt. Du måste ju skydda både dig själv och sonen, men även dina grannar. Tänk om olyckan är framme och grannens lilla dotter dör av gasutveckling t ex. Hur skulle du gå vidare med den vetskapen???
  7. marib
    #4

    Är det ens lagligt?

    alla de grejer han har på rummet? För övrigt skriver jag under på ovanstående inlägg.
    Var den vuxne och konfiskera grejerna.
    Skulle du låta honom leka med en pistol? om han nu lovade att inte skjuta någon?
  8. 4
    Är det ens lagligt? alla de grejer han har på rummet? För övrigt skriver jag under på ovanstående inlägg.
    Var den vuxne och konfiskera grejerna.
    Skulle du låta honom leka med en pistol? om han nu lovade att inte skjuta någon?
  9. #5

    Uppriktigt sagt är jag inte...

    förvånad över att han inte lyder dig, eftersom du aldrig genomför de konsekvenser du har sagt. Du har sagt att han inte får elda inomhus, han har gjort det ett flertal gånger, du har inte gjort något åt det. Så varför ska han bry sig om vad du säger, när du aldrig gör verklighet av dina \"hot\"? Se till att brandmyndigheterna kommer hem till er och rensar sonens rum från allt brandfarligt när sonen är hemma (tala inte om det för honom innan bara). Och se sen till att han ALDRIG får ha såna saker hemma igen, så länge han bor i ditt hus. Om han skulle sätta eld på hela huset lär du inte få ut ett öre på hemförsäkringen, om det kommer fram att det är på grund av sonens \"experiment\" som huset brunnit ner. Eller bor ni i flerfamiljshus? Ännu värre, då riskerar han alla grannars liv också!
  10. 5
    Uppriktigt sagt är jag inte... förvånad över att han inte lyder dig, eftersom du aldrig genomför de konsekvenser du har sagt. Du har sagt att han inte får elda inomhus, han har gjort det ett flertal gånger, du har inte gjort något åt det. Så varför ska han bry sig om vad du säger, när du aldrig gör verklighet av dina \"hot\"? Se till att brandmyndigheterna kommer hem till er och rensar sonens rum från allt brandfarligt när sonen är hemma (tala inte om det för honom innan bara). Och se sen till att han ALDRIG får ha såna saker hemma igen, så länge han bor i ditt hus. Om han skulle sätta eld på hela huset lär du inte få ut ett öre på hemförsäkringen, om det kommer fram att det är på grund av sonens \"experiment\" som huset brunnit ner. Eller bor ni i flerfamiljshus? Ännu värre, då riskerar han alla grannars liv också!
  11. Medlem sedan
    Oct 2002
    #6

    butanbrännare

    Det där gällande vad din son håller på och tänder på med inomhus, det hade ialla fall, jag aldrig tolererat, eftersom man vill ha något snyggt omkring sig. Sånt får man hålla på med utomhus helt o hållet. Själv är jag en gift mor, med en 18-årig son, men som sagt bor så gott som vid datan, med sina spel.Skriv gärna.
  12. 6
    butanbrännare Det där gällande vad din son håller på och tänder på med inomhus, det hade ialla fall, jag aldrig tolererat, eftersom man vill ha något snyggt omkring sig. Sånt får man hålla på med utomhus helt o hållet. Själv är jag en gift mor, med en 18-årig son, men som sagt bor så gott som vid datan, med sina spel.Skriv gärna.

Liknande trådar

  1. Får man vara elak en stund?
    By Blanca in forum Ordet är fritt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2009-12-27, 11:43
  2. Inne att vara elak?
    By lisamea in forum Ordet är fritt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 18:43
  3. Är det ok att vara elak
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-12-23, 22:43
  4. Om att vara elak!
    By mohlina in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 14:57
  5. Hur elak får man vara?
    By Corinne m. 4 in forum Många barn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 12:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar