HB vs Enskild firma
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Carina
    #1

    HB vs Enskild firma

    Hej!

    Jag blir lite osäker på vad/om det eg. skiljer ngt mellan ett handelsbolag och en enskild firma? Förutom att man är flera personer i ett HB såklart :).

    Är det ngn fördel att ha ett HB vs en enskild firma? Jag ska vara ensam i firman, men min man skulle ju kunna äga 2% eller nåt om det blir bättre så.
  2. 1
    HB vs Enskild firma Hej!

    Jag blir lite osäker på vad/om det eg. skiljer ngt mellan ett handelsbolag och en enskild firma? Förutom att man är flera personer i ett HB såklart :).

    Är det ngn fördel att ha ett HB vs en enskild firma? Jag ska vara ensam i firman, men min man skulle ju kunna äga 2% eller nåt om det blir bättre så.
  3. Maa
    #2

    en nackdel är att du får två

    deklarationer att lämna in varje år, en för dej själv och en för hb:t (och den för hb är krångligare att göra)
  4. 2
    en nackdel är att du får två deklarationer att lämna in varje år, en för dej själv och en för hb:t (och den för hb är krångligare att göra)
  5. Medlem sedan
    Nov 2001
    #3

    Om du driver firman ensam

    så bör du ha enskild firma. HB är man dessutom solidariskt ansvariga för, så det fungerar inte att vara 2% delägare eller så. Alternativet är ju ett AB, men det beror på vad du har för verksamhet.
  6. 3
    Om du driver firman ensam så bör du ha enskild firma. HB är man dessutom solidariskt ansvariga för, så det fungerar inte att vara 2% delägare eller så. Alternativet är ju ett AB, men det beror på vad du har för verksamhet.
  7. Carina
    #4

    Tack båda

    Jag har tagit del av era åsikter och läst på lite mer och det blir def. enskild firma.

    Går det (något så när smidigt) att ombilda en ef till ett ab senare om man vill det?
  8. 4
    Tack båda Jag har tagit del av era åsikter och läst på lite mer och det blir def. enskild firma.

    Går det (något så när smidigt) att ombilda en ef till ett ab senare om man vill det?
  9. Medlem sedan
    Nov 2001
    #5

    Ja *imt*

  10. 5
    Ja *imt*

Liknande trådar

  1. Om jag har en enskild firma
    By *Camilla* in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-03-26, 14:58
  2. Hur och enskild firma?
    By mariamed4 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 09:28
  3. Enskild firma och bil!
    By Ny bil! in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 07:13
  4. Enskild firma
    By C m 2 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 20:06
  5. Enskild firma...
    By Lizzy in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 15:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar