Fint eller fult? Tjej eller kille?
Namn, dop & namngivning
  1. Fryck
    #1

    Fint eller fult? Tjej eller kille?

    Vad säger ni om Sion som namn?
  2. 1
    Fint eller fult? Tjej eller kille? Vad säger ni om Sion som namn?
  3. JessicaF
    #2

    Andranamn kanske?

    Tycker att det känns som ett pojknamn.
  4. 2
    Andranamn kanske? Tycker att det känns som ett pojknamn.
  5. Medlem sedan
    Jan 2002
    #3

    Jag...

    tycker det är fint, fast vill tsva det Zion, för det ser snyggast ut. En kille för mig!
  6. 3
    Jag... tycker det är fint, fast vill tsva det Zion, för det ser snyggast ut. En kille för mig!
  7. Medlem sedan
    Sep 2005
    #4

    fint

    Fint om det stavas Zion och till en pojke.
  8. 4
    fint Fint om det stavas Zion och till en pojke.
  9. Medlem sedan
    Oct 2001
    #5

    Jättefint!

    Och kille, absolut!

    Oväntat svar va? :P
  10. 5
    Jättefint! Och kille, absolut!

    Oväntat svar va? :P
  11. Fryck
    #6

    Ja, verkligen

    Iiiiiih förhandlingarna här hemma har börjat. Det är kul men lite för spännande eftersom jag håller så starkt på \"mina\" kandidater...
  12. 6
    Ja, verkligen Iiiiiih förhandlingarna här hemma har börjat. Det är kul men lite för spännande eftersom jag håller så starkt på \"mina\" kandidater...
  13. Medlem sedan
    Jul 2005
    #7

    Fint!

    Jag gillar Zion (men gärna med den stavningen då). Har en bekant vars son heter Zion :)
  14. 7
    Fint! Jag gillar Zion (men gärna med den stavningen då). Har en bekant vars son heter Zion :)
  15. Medlem sedan
    Mar 2003
    #8

    Zion

    med Z ligger först på killistan. Vi ska ha barn i sep.
    Det är såååå fint. Mjukt och vackert.
    Skulle bara sätta d på en kille, men jag tror att d e lika många som heter så hos båda könen.
  16. 8
    Zion med Z ligger först på killistan. Vi ska ha barn i sep.
    Det är såååå fint. Mjukt och vackert.
    Skulle bara sätta d på en kille, men jag tror att d e lika många som heter så hos båda könen.
  17. Ksol73 m. tvåan
    #9

    njä

    Jag får politiska associationer. Sion=annat namn på Israel, sionism=politisk rörelse för judarnas rätt till Israel. Som förälder kanske man står för den ideologin, eller struntar blankt i frågan, men det kan ju finnas andra människor som kanske inte är så snälla mot lilla Sion...
    Fast ljudet i namnet är väldigt fint!
  18. 9
    njä Jag får politiska associationer. Sion=annat namn på Israel, sionism=politisk rörelse för judarnas rätt till Israel. Som förälder kanske man står för den ideologin, eller struntar blankt i frågan, men det kan ju finnas andra människor som kanske inte är så snälla mot lilla Sion...
    Fast ljudet i namnet är väldigt fint!
  19. Medlem sedan
    Jun 2002
    #10

    Vad tycker då jag? ;)

    Okej, jag har blivit påverkad av alla svenskar som tycker namnet är ett pojknamn - till skillnad mot i den engelsktalande delen av världen där det oftast är en tjej (har ju faktiskt träffat hela 3 st Zion av kvinnokön - senaste den ljuvligaste lilla tös man kan tänka sig, ett år var hon då, boende i Gbg med en pappa från afrika *s*).

    Jag tror svenskar associerar det till en pojke för att man tänker Si(m)on, helt enkelt. Bibelns Sion är ju feminint, som du vet...;)

    Iaf så är jag påverkad så till vida att jag tycker att en pojke kan heta Sion (men lika gärna också en tjej - går med på att det är ett unisexnamn) - däremot har jag oerhört svårt att se Zion som annat än ett tjejnamn.

    I övrigt tycker jag Sion/Zion är ett underbart namn! Internationell, vackert, inte ett dugg konstigt, lagom ovanligt, lättstavat - tja, det uppfyller nog alla kriterier och är i det närmastse perfekt! :)))
  20. 10
    Vad tycker då jag? ;) Okej, jag har blivit påverkad av alla svenskar som tycker namnet är ett pojknamn - till skillnad mot i den engelsktalande delen av världen där det oftast är en tjej (har ju faktiskt träffat hela 3 st Zion av kvinnokön - senaste den ljuvligaste lilla tös man kan tänka sig, ett år var hon då, boende i Gbg med en pappa från afrika *s*).

    Jag tror svenskar associerar det till en pojke för att man tänker Si(m)on, helt enkelt. Bibelns Sion är ju feminint, som du vet...;)

    Iaf så är jag påverkad så till vida att jag tycker att en pojke kan heta Sion (men lika gärna också en tjej - går med på att det är ett unisexnamn) - däremot har jag oerhört svårt att se Zion som annat än ett tjejnamn.

    I övrigt tycker jag Sion/Zion är ett underbart namn! Internationell, vackert, inte ett dugg konstigt, lagom ovanligt, lättstavat - tja, det uppfyller nog alla kriterier och är i det närmastse perfekt! :)))
  21. Medlem sedan
    Mar 2003
    #11

    obs

    e inte Zion namnet på Det Nya Israel?
    Altså något som man väntar på... kanske typ när messias återkommer...
    Har för mig det.
    Jätte viktigt eller hur? =)
  22. 11
    obs e inte Zion namnet på Det Nya Israel?
    Altså något som man väntar på... kanske typ när messias återkommer...
    Har för mig det.
    Jätte viktigt eller hur? =)
  23. Medlem sedan
    Mar 2003
    #12

    varför

    e biblens Sion feminint?
  24. 12
    varför e biblens Sion feminint?
  25. Medlem sedan
    Jun 2002
    #13

    I nya testamentet..

    ..beskrivs Zion som \"kristi brud\" - alltså den kristna församlingen på jorden = alla som tror på Jesus. Hon som ska fira bröllop med Jesus när han kommer tillbaka till jorden för att \"hämta sin brud\". Det hör helt till kristendomen och inte alls till judendomen eller judarna.
  26. 13
    I nya testamentet.. ..beskrivs Zion som \"kristi brud\" - alltså den kristna församlingen på jorden = alla som tror på Jesus. Hon som ska fira bröllop med Jesus när han kommer tillbaka till jorden för att \"hämta sin brud\". Det hör helt till kristendomen och inte alls till judendomen eller judarna.
  27. Medlem sedan
    Jun 2002
    #14

    Se mitt svar.

    ...ovan till ditt \"obs\" *ler brett*
  28. 14
    Se mitt svar. ...ovan till ditt \"obs\" *ler brett*
  29. Medlem sedan
    Jun 2002
    #15

    Om jag inte har..

    ...fel talar också bibeln och \"Berget Sion\" som ligger längst uppe i norr och är \"Den Store Konungens stad\", typ....därigenom är det nog det \"nya Israel\" såtillvida att det är en bild av det som skall komam efter denna jord. Alltså, Sion är både Bruden och det \"nya Jerusalem\" - både församlingen i bilden av en kvinna och en plats.
  30. 15
    Om jag inte har.. ...fel talar också bibeln och \"Berget Sion\" som ligger längst uppe i norr och är \"Den Store Konungens stad\", typ....därigenom är det nog det \"nya Israel\" såtillvida att det är en bild av det som skall komam efter denna jord. Alltså, Sion är både Bruden och det \"nya Jerusalem\" - både församlingen i bilden av en kvinna och en plats.
  31. Ksol73 m. tvåan
    #16

    fast...

    Sion finns redan i GT som benämning på Israel. Men används ju som du säger också i överförd bemärkelse om den kristna församlingen, något tusental år senare.
    K
  32. 16
    fast... Sion finns redan i GT som benämning på Israel. Men används ju som du säger också i överförd bemärkelse om den kristna församlingen, något tusental år senare.
    K
  33. Medlem sedan
    Mar 2003
    #17

    oj va uttömmande =)

    så d e altså bruden som gör det feminint?
    Har aldrig hört Zion användas om Bruden.
    Var hittade du allt detta?
    Säg inte i bibeln nurå =)
    Ett lexikon kanske?
  34. 17
    oj va uttömmande =) så d e altså bruden som gör det feminint?
    Har aldrig hört Zion användas om Bruden.
    Var hittade du allt detta?
    Säg inte i bibeln nurå =)
    Ett lexikon kanske?
  35. Medlem sedan
    Mar 2003
    #18

    hur som

    e det inget nego =)
    det e ju bra.
  36. 18
    hur som e det inget nego =)
    det e ju bra.
  37. Medlem sedan
    Sep 2005
    #19

    Jag tror att

    många ser Sion/Zion som ett pojknamn eftersom det finns så många pojknamn med ändelsen -on. T.ex: Milton, Nelson, Anton, Elton, Aaron, Aston och Leon. Jag tycker personligen att -on ändelsen låter mer maskulin.
  38. 19
    Jag tror att många ser Sion/Zion som ett pojknamn eftersom det finns så många pojknamn med ändelsen -on. T.ex: Milton, Nelson, Anton, Elton, Aaron, Aston och Leon. Jag tycker personligen att -on ändelsen låter mer maskulin.
  39. Medlem sedan
    Jun 2002
    #20

    Jag är ledsen...

    ...men det ÄR i bibeln allt detta hittas...;) Möjligt att det finns något bibel-lexikon som tar upp det, men jag har det från bibeln och min uppväxt i frikyrklig familj.

    Ja, Sion talas alltså om i feminin form bibeln igenom. Det står alltså alltid \"hon\" och feminin form.

    Sååå, du får antlingen tro mig - eller läsa bibeln! *flin*
  40. 20
    Jag är ledsen... ...men det ÄR i bibeln allt detta hittas...;) Möjligt att det finns något bibel-lexikon som tar upp det, men jag har det från bibeln och min uppväxt i frikyrklig familj.

    Ja, Sion talas alltså om i feminin form bibeln igenom. Det står alltså alltid \"hon\" och feminin form.

    Sååå, du får antlingen tro mig - eller läsa bibeln! *flin*
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Fint eller fult?
    By sprengja in forum Hem & fritid
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2011-06-18, 17:55
  2. Fint eller fult hus?
    By -magnolia- in forum Ordet är fritt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2009-09-10, 14:51
  3. Fult eller fint?
    By -Emla- in forum Hem & fritid
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 21:09
  4. Fint eller fult?
    By -Johanna- in forum Ordet är fritt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 19:57
  5. Fint eller fult?
    By tistel in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-22, 09:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar