Jaha skattebeskedet
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Budgetliv
    #1

    Jaha skattebeskedet

    blev att jag får 1350 kr i restskatt!

    Hur kan det bli så när man har samma inkomst av sjukskrivning och samma ränteavdrag för huslån som året innan?

  2. 1
    Jaha skattebeskedet blev att jag får 1350 kr i restskatt!

    Hur kan det bli så när man har samma inkomst av sjukskrivning och samma ränteavdrag för huslån som året innan?

  3. Medlem sedan
    Nov 2004
    #2

    Finns ytterligare en....

    faktor dvs SKATTEN, är den densamma??

    Men har Du betalat lika mycket i räntor so, förra året?? Räntan har ju sjunkit så det kan vara det som är förklaringen också
  4. 2
    Finns ytterligare en.... faktor dvs SKATTEN, är den densamma??

    Men har Du betalat lika mycket i räntor so, förra året?? Räntan har ju sjunkit så det kan vara det som är förklaringen också
  5. Budgetliv
    #3

    Vi har

    bundna lån så det blir ju samma ränta. Band om i nov, men samma ränta fast fler år. Skatten måste väl vara densamma? Jag fick 2900 kr tillbaka förra året och hade räknat med ung. samma nu... *besviken*
  6. 3
    Vi har bundna lån så det blir ju samma ränta. Band om i nov, men samma ränta fast fler år. Skatten måste väl vara densamma? Jag fick 2900 kr tillbaka förra året och hade räknat med ung. samma nu... *besviken*
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4

    Nej det behöver INTE ....

    betyda att det är samma ränta, hade Du ett lån med sex procents ränta och band det igen dvs omsatte det så kan räntan vara lägre.

    Skatten brukar variera litet för mig, så det kan nog vara det samma för Dig. Vilken kommun bor Du?? Du kan ju enkelt kolla detta det står på deklarationen, jämför skattesatsen med den som stod på förra årets papper
  8. 4
    Nej det behöver INTE .... betyda att det är samma ränta, hade Du ett lån med sex procents ränta och band det igen dvs omsatte det så kan räntan vara lägre.

    Skatten brukar variera litet för mig, så det kan nog vara det samma för Dig. Vilken kommun bor Du?? Du kan ju enkelt kolla detta det står på deklarationen, jämför skattesatsen med den som stod på förra årets papper
  9. Medlem sedan
    Apr 2003
    #5

    Kanske för

    att Försäkringskassan inte har dragit tillräckligt med skatt på din ersättning därifrån. Jag fick 4300 i restskatt och räknade ut att FK bara dragit 25% i skatt istället för 32%. Ska ringa i morgon och säga till dem att dra mer skatt i fortsättningen. Så det är mitt tips - kolla upp det.
  10. 5
    Kanske för att Försäkringskassan inte har dragit tillräckligt med skatt på din ersättning därifrån. Jag fick 4300 i restskatt och räknade ut att FK bara dragit 25% i skatt istället för 32%. Ska ringa i morgon och säga till dem att dra mer skatt i fortsättningen. Så det är mitt tips - kolla upp det.
  11. Medlem sedan
    Feb 2005
    #6

    Antagligen...

    är det fk som är boven i dramat. De är riktigt usla på att dra rätt skatt. Förra året drog de 31% (utan att jag sagt något) och nu från januari, så drar de 29%. Jag har inte flyttat, jag har inte sagt att de ska dra mindre skatt och skatten har inte sänkts.

    Kolla det i första hand, för skatt det fixar de inte.
  12. 6
    Antagligen... är det fk som är boven i dramat. De är riktigt usla på att dra rätt skatt. Förra året drog de 31% (utan att jag sagt något) och nu från januari, så drar de 29%. Jag har inte flyttat, jag har inte sagt att de ska dra mindre skatt och skatten har inte sänkts.

    Kolla det i första hand, för skatt det fixar de inte.
  13. Budgetliv
    #7

    Tack för svaren!

    Jag ska kolla med fkassan. Trist att både behöva lägga undan till restskatt, få mer skatt dragen varje månad samt tvingas över på sjukersättning, som är mycket lägre, allt under samma år. Vi hade det redan väldigt stramt!
  14. 7
    Tack för svaren! Jag ska kolla med fkassan. Trist att både behöva lägga undan till restskatt, få mer skatt dragen varje månad samt tvingas över på sjukersättning, som är mycket lägre, allt under samma år. Vi hade det redan väldigt stramt!
  15. Budgetliv
    #8

    Jo det var

    samma ränta. Vi vann inget ekonomiskt på att skriva om lånen förutom att vi denna gång kunde skriva lånen på 8 år istället för 2½ som sist...

    Ändras skattesatsen mycket i samma kommun år från år? Så mycket kan den väl inte höjts så att jag från att få tillbaka strax under 3000 kr nu får 1350 i restskatt? Det är ju en skillnad på ca 4350 kr mer i skatt...
  16. 8
    Jo det var samma ränta. Vi vann inget ekonomiskt på att skriva om lånen förutom att vi denna gång kunde skriva lånen på 8 år istället för 2½ som sist...

    Ändras skattesatsen mycket i samma kommun år från år? Så mycket kan den väl inte höjts så att jag från att få tillbaka strax under 3000 kr nu får 1350 i restskatt? Det är ju en skillnad på ca 4350 kr mer i skatt...
  17. Budgetliv
    #9

    Då måste

    de oombett ha börjat dra mindre 2005 jämfört med 2004... Konstigt. Får kolla med dem.
  18. 9
    Då måste de oombett ha börjat dra mindre 2005 jämfört med 2004... Konstigt. Får kolla med dem.
  19. Medlem sedan
    May 2001
    #10

    Politikerna

    har höjt skatterna såklart! :-(
  20. 10
    Politikerna har höjt skatterna såklart! :-(
  21. Medlem sedan
    May 2001
    #11

    Det är flera

    som tar ut skatt av dig: Dina kyrkopolitiker. Dina lokala kommunpolitiker. Dina lokala landstingspolitiker. Och Göran Persson.

    Om någon av dina lokala politiker vill höja skatten, så måste de göra det med minst 0,5% (eller ca 1.000:-) för att det skall bli ökade skatteintäkter för dem, eftersom staten konfiskerar större delen av de kommunala skattehöjningarna (jodå, staten tar ut skatt från kommunerna också).

    Ofta höjer inte bara kommunen, utan även landstingen samtidigt. Vi kan nog \"se fram emot\" flera år av ständiga skattehöjningar i storleksordningen 1% per år. I alla fall om Per Nuder fortsätter vara finansminister eller blir statsminister, för det har han i fall varnat för...
  22. 11
    Det är flera som tar ut skatt av dig: Dina kyrkopolitiker. Dina lokala kommunpolitiker. Dina lokala landstingspolitiker. Och Göran Persson.

    Om någon av dina lokala politiker vill höja skatten, så måste de göra det med minst 0,5% (eller ca 1.000:-) för att det skall bli ökade skatteintäkter för dem, eftersom staten konfiskerar större delen av de kommunala skattehöjningarna (jodå, staten tar ut skatt från kommunerna också).

    Ofta höjer inte bara kommunen, utan även landstingen samtidigt. Vi kan nog \"se fram emot\" flera år av ständiga skattehöjningar i storleksordningen 1% per år. I alla fall om Per Nuder fortsätter vara finansminister eller blir statsminister, för det har han i fall varnat för...
  23. Budgetliv
    #12

    Pest

    eller kolera då... höjd skatt å ena sidan eller sänkt sjukersättning/ingen alls å andra... Vem ska man rösta på egentligen i min situation? Jag inväntar ett under och hoppas bli frisk fast inget pekar på det i dagsläget. :(
  24. 12
    Pest eller kolera då... höjd skatt å ena sidan eller sänkt sjukersättning/ingen alls å andra... Vem ska man rösta på egentligen i min situation? Jag inväntar ett under och hoppas bli frisk fast inget pekar på det i dagsläget. :(
  25. Budgetliv
    #13

    Jamen

    ingen annan får ju restskatt? *pekar uppåt*
  26. 13
    Jamen ingen annan får ju restskatt? *pekar uppåt*
  27. Medlem sedan
    Apr 2003
    #14

    Jo - jag! (imt)

  28. 14
    Jo - jag! (imt)

Liknande trådar

  1. Ponera att skattebeskedet som kom
    By KAJO! in forum Ordet är fritt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-12-16, 20:00
  2. skattebeskedet
    By jagbarajag in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-28, 14:30
  3. Var ser man skattebeskedet?
    By -isa- in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 08:37
  4. när kommer skattebeskedet
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 17:24
  5. en fråga ang skattebeskedet
    By Anja22 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-25, 20:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar