Alun, vad är det
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Jun 2004
    #1

    Alun, vad är det

    och var köper man det? (kanske inte rätt forum?)
  2. 1
    Alun, vad är det och var köper man det? (kanske inte rätt forum?)
  3. Medlem sedan
    Nov 2004
    #2

    Essensbutiken

    på Wallingatan

    Hmm, Alunstift hade jag en del av då jag lärde mig raka mig... Han tröttnade på att hans trettonåring lämnade badrummet och såg ut som han var på rymmen från Stockholms Blodbad... ;-)



    Alun finns av olika slag och man hade länge svårigheter att skilja dem åt. Plinius (ca år 70) beskrev flera och ansåg att de måste vara ett slags salt jord. Som betmedel vid växtfärgning, särskilt till ylle, har kalialun använts sedan gammalegyptisk tid, på sina ställen periodvis förbjudet eftersom det har kunnat användas till att göra falsk purpur. Inom europeisk medicin har alun varit i flitigt bruk, t. ex. sedan romersk tid som blodstillande och sammandragande medel och åtminstone sedan 1500-talet för att konservera fettutdrag och örtolja. Linné hade med flera former i sin Pharmacopaea Holmiensis ca 1740.
    Alunbruk
    \"Romersk alun\" var länge ett kvalitetsbegrepp, ursprungligen om alun från Tolfa alunbruk utanför Rom, senare om alun från Konstantinopel och från 1400-talet om ren och föroreningsfri alun i största allmänhet.
    På 1600-talet anlades alunbruket i Andrarum, på sin tid den största industrin i Skåne, då danskt. Snart byggdes bruk också i Sverige. När Linné reste i Västergötland 1746 beklagade sig bönderna på Falbygden över Mulltorps alunbruk, som använde så mycket ved att det säkert skulle ödelägga hela traktens skogar. På 17-1800-talen ansågs i Sverige alun från Garphyttans verk i Närke vara minst lika bra som romersk.
    Namnet
    Det svenska ordet alun, oförändrat sedan fornsvenskan före 1520, kommer av latin alumen med samma betydelse. Namnet namnet kommer alltså inte av aluminium, utan aluminium av alun. Idag marknadsförs det som Thaisten
  4. 2
    Essensbutiken på Wallingatan

    Hmm, Alunstift hade jag en del av då jag lärde mig raka mig... Han tröttnade på att hans trettonåring lämnade badrummet och såg ut som han var på rymmen från Stockholms Blodbad... ;-)



    Alun finns av olika slag och man hade länge svårigheter att skilja dem åt. Plinius (ca år 70) beskrev flera och ansåg att de måste vara ett slags salt jord. Som betmedel vid växtfärgning, särskilt till ylle, har kalialun använts sedan gammalegyptisk tid, på sina ställen periodvis förbjudet eftersom det har kunnat användas till att göra falsk purpur. Inom europeisk medicin har alun varit i flitigt bruk, t. ex. sedan romersk tid som blodstillande och sammandragande medel och åtminstone sedan 1500-talet för att konservera fettutdrag och örtolja. Linné hade med flera former i sin Pharmacopaea Holmiensis ca 1740.
    Alunbruk
    \"Romersk alun\" var länge ett kvalitetsbegrepp, ursprungligen om alun från Tolfa alunbruk utanför Rom, senare om alun från Konstantinopel och från 1400-talet om ren och föroreningsfri alun i största allmänhet.
    På 1600-talet anlades alunbruket i Andrarum, på sin tid den största industrin i Skåne, då danskt. Snart byggdes bruk också i Sverige. När Linné reste i Västergötland 1746 beklagade sig bönderna på Falbygden över Mulltorps alunbruk, som använde så mycket ved att det säkert skulle ödelägga hela traktens skogar. På 17-1800-talen ansågs i Sverige alun från Garphyttans verk i Närke vara minst lika bra som romersk.
    Namnet
    Det svenska ordet alun, oförändrat sedan fornsvenskan före 1520, kommer av latin alumen med samma betydelse. Namnet namnet kommer alltså inte av aluminium, utan aluminium av alun. Idag marknadsförs det som Thaisten
  5. lillaEgo
    #3

    På Apoteket....

    tror jag de har. Det är väl egentligen ett blodstoppande preparat men som småbarnsförälder kommer man oftast i kontakt med det i hemmagjord Play Doh.
    OBS! Det fungerar lika bra med citronsyra (som finns bland baksakerna i affären) i Play Doh och då är det dessutom ätvänligare.
  6. 3
    På Apoteket.... tror jag de har. Det är väl egentligen ett blodstoppande preparat men som småbarnsförälder kommer man oftast i kontakt med det i hemmagjord Play Doh.
    OBS! Det fungerar lika bra med citronsyra (som finns bland baksakerna i affären) i Play Doh och då är det dessutom ätvänligare.
  7. Medlem sedan
    Dec 2000
    #4

    Kunde du frågat mig ;)

    Har en burk hemma. Ska du ha till saltdeg så kan du få av mig. Behöver du mer så köp, kostar nada på apoteket! :)
  8. 4
    Kunde du frågat mig ;) Har en burk hemma. Ska du ha till saltdeg så kan du få av mig. Behöver du mer så köp, kostar nada på apoteket! :)
  9. Medlem sedan
    Jun 2004
    #5

    visste du allt

    detta? eller googlade du (fuskis*)
  10. 5
    visste du allt detta? eller googlade du (fuskis*)
  11. Medlem sedan
    Jun 2004
    #6

    det var till Play Doh

    men låter ju bra med citronsyra.
  12. 6
    det var till Play Doh men låter ju bra med citronsyra.
  13. Medlem sedan
    Jun 2004
    #7

    ta med lite

    när du kommer förbi, skulle göra playdoh
  14. 7
    ta med lite när du kommer förbi, skulle göra playdoh
  15. Medlem sedan
    Nov 2004
    #8

    Självklart.....

    skulle jag vilja säga, om inte annat för att framstå som enormt kunnig men tyvärr, så pass bra koill ahar jag inte ;-)

    Jepp jag fuskade och använde Google ;-)
  16. 8
    Självklart..... skulle jag vilja säga, om inte annat för att framstå som enormt kunnig men tyvärr, så pass bra koill ahar jag inte ;-)

    Jepp jag fuskade och använde Google ;-)

Liknande trådar

  1. Citronsyra i stället för Alun?
    By morran in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-10, 12:19
  2. Play doh - alun
    By Noemi in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-11, 09:25
  3. Finns alun att köpa på
    By tiva in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 18:01
  4. Vart köpa Alun?
    By Neta med Ängla bf 21/4 in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 19:42
  5. Trolldeg med alun
    By Eva med Klimpen 03 och Skrutten 05 in forum Hem & fritid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-10-21, 17:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar