Sjal till nyfödd
Föräldraskap
  1. Hemlig idag
    #1

    Sjal till nyfödd

    Jag tänkte ge bort en sjal som passar till äkta nybörjare. De har inte kommit på tanken att skaffa en sjal ens utan önskar sig ett fordral till sin gamla babybjörn, som de antagligen bara kan bära med en kort tid med då de tidigare barnen har blivit stora fort, onöigt tycker jag och dumt då de ofta klagat över att det är tungt att använda BB. Så jag tänkte skippa ge dem fordralet och överraska med en sjal istället. Bebben väger gissningsvis ca 5 kg vid ankomst. Det ska alltså vara en bra sjal till nybörjare men en enkel elastisk sjal kanske blir för elastisk snabbt eller? Ska jag satsa på en vävd sjal direkt? De andra barnen har varit långa och stora och växt snabbt. Har testat med sök och letat bakåt men inte hittat något så jag hoppas någon här kan hjälpa mig. Det börjar dessutom kännas lite smått akut om man säger så ;) Så jag hoppas på snabba svar =)
  2. 1
    Sjal till nyfödd Jag tänkte ge bort en sjal som passar till äkta nybörjare. De har inte kommit på tanken att skaffa en sjal ens utan önskar sig ett fordral till sin gamla babybjörn, som de antagligen bara kan bära med en kort tid med då de tidigare barnen har blivit stora fort, onöigt tycker jag och dumt då de ofta klagat över att det är tungt att använda BB. Så jag tänkte skippa ge dem fordralet och överraska med en sjal istället. Bebben väger gissningsvis ca 5 kg vid ankomst. Det ska alltså vara en bra sjal till nybörjare men en enkel elastisk sjal kanske blir för elastisk snabbt eller? Ska jag satsa på en vävd sjal direkt? De andra barnen har varit långa och stora och växt snabbt. Har testat med sök och letat bakåt men inte hittat något så jag hoppas någon här kan hjälpa mig. Det börjar dessutom kännas lite smått akut om man säger så ;) Så jag hoppas på snabba svar =)
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    Mest populära

    nybörjarsjalen är moby wrap. Eller kanske en ringsjal?
  4. 2
    Mest populära nybörjarsjalen är moby wrap. Eller kanske en ringsjal?
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3

    JAg skulle säga...

    Sino eller didymos, men de är kanske lite dyra?
  6. 3
    JAg skulle säga... Sino eller didymos, men de är kanske lite dyra?
  7. Hemlig idag
    #4

    Ringsjal har jag

    själv och den kommer hon att få låna, men jag tänker att den belastar mycket på sidan för det är så jag burit, men jag började när barnet var 10 månader också.

    Tack för svar =)
  8. 4
    Ringsjal har jag själv och den kommer hon att få låna, men jag tänker att den belastar mycket på sidan för det är så jag burit, men jag började när barnet var 10 månader också.

    Tack för svar =)
  9. Hemlig idag
    #5

    Njae

    Klart att den här ungen får dyrast present, men livet är ändå aldrig rättvist =) Men är de lätta att knyta? De är verkligen helnybörjare och inte inställda på att bära bära bära som jag är. Är det för svårt så blir det inget alls. *S* å andra sidan får jag väl ärva en oanvänd sjal till min nästa *suktar och längtar*
  10. 5
    Njae Klart att den här ungen får dyrast present, men livet är ändå aldrig rättvist =) Men är de lätta att knyta? De är verkligen helnybörjare och inte inställda på att bära bära bära som jag är. Är det för svårt så blir det inget alls. *S* å andra sidan får jag väl ärva en oanvänd sjal till min nästa *suktar och längtar*
  11. Medlem sedan
    Feb 2000
    #6

    Sino...

    är ju elastisk och enkel att knyta! Didyn är lite knepigare, men absolut inte svår!
  12. 6
    Sino... är ju elastisk och enkel att knyta! Didyn är lite knepigare, men absolut inte svår!
  13. Medlem sedan
    Jun 2002
    #7

    Jag tycker..

    ..du ska satsa på en vävd på en gång! De går att använda från start och mycket längre än de elastiska! Rekommenderar personligen Storchenwiegen, som jag tycker är outstanding - högsta kvalite och stadig, men ändå följsam! Vi har burit två barn i vår Stork och den är knappt påverkad kvalitetsmässigt! Av de elastiska rekommenderar jag Sino.
  14. 7
    Jag tycker.. ..du ska satsa på en vävd på en gång! De går att använda från start och mycket längre än de elastiska! Rekommenderar personligen Storchenwiegen, som jag tycker är outstanding - högsta kvalite och stadig, men ändå följsam! Vi har burit två barn i vår Stork och den är knappt påverkad kvalitetsmässigt! Av de elastiska rekommenderar jag Sino.
  15. Tokaungen
    #8

    Jag har gett

    bort sjalar till två mammor, båda föredrog babybjörnen ändå...

    Babybjörnen har ju en fördel iom att den är väldigt snabb att sätta på sig så jag hade nog hellre gett en annan sele istället, en ERGO till exempel.

    Sen finns det väl iofs sjalar man inte behöver knyta Tri-cotti och Ultimate baby Wrap tror jag. Jag är lite osäker på dessa två men kolla in www.sjalbarn.se för mer info.
  16. 8
    Jag har gett bort sjalar till två mammor, båda föredrog babybjörnen ändå...

    Babybjörnen har ju en fördel iom att den är väldigt snabb att sätta på sig så jag hade nog hellre gett en annan sele istället, en ERGO till exempel.

    Sen finns det väl iofs sjalar man inte behöver knyta Tri-cotti och Ultimate baby Wrap tror jag. Jag är lite osäker på dessa två men kolla in www.sjalbarn.se för mer info.
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9

    är vrålnöjd med min moby wrap!

    och jag har också en stor bebis - 11 veckor 6,5 kg...
  18. 9
    är vrålnöjd med min moby wrap! och jag har också en stor bebis - 11 veckor 6,5 kg...
  19. Agneta H med 3
    #10

    Jag skulle...

    ...rekommendera Moby wrap. Den har bra pris och ändå bra kvalité. Jag tror inte man ska ge en vävd sjal till en nybörjare. Innan man vet om hon blir \"biten\" så tycker jag att Mobyn är ett bra och prisvärt alternativ.
  20. 10
    Jag skulle... ...rekommendera Moby wrap. Den har bra pris och ändå bra kvalité. Jag tror inte man ska ge en vävd sjal till en nybörjare. Innan man vet om hon blir \"biten\" så tycker jag att Mobyn är ett bra och prisvärt alternativ.
  21. Lena
    #11

    Ergo!

    Jag skulle nog hellre ge en Ergo, även om de inte kan använda den förrän efter 3-4 månader. Har kompisar som köpt sjal på min inrådan men sen inte använt alls utan sålt dem nästan oanvända. Och själv har jag knappt använt sjalen jag själv köpte, utan bara Ergon när barnet blivit större. Alla gillar inte sjal, önskar de sig en Babybjörn skulle jag nog hellre satsa på en Ergo och ge! Samtliga kompisar jag rekommenderat en Ergo har älskat den och använder dem jättemycket. En nyfödd orkar man ju faktiskt bära i en Babybjörn, tills man kan ha Ergon.
  22. 11
    Ergo! Jag skulle nog hellre ge en Ergo, även om de inte kan använda den förrän efter 3-4 månader. Har kompisar som köpt sjal på min inrådan men sen inte använt alls utan sålt dem nästan oanvända. Och själv har jag knappt använt sjalen jag själv köpte, utan bara Ergon när barnet blivit större. Alla gillar inte sjal, önskar de sig en Babybjörn skulle jag nog hellre satsa på en Ergo och ge! Samtliga kompisar jag rekommenderat en Ergo har älskat den och använder dem jättemycket. En nyfödd orkar man ju faktiskt bära i en Babybjörn, tills man kan ha Ergon.
  23. Hemlig idag
    #12

    Det blev

    en Sino igår, tack för svaret ändå, jag vet inte, jag har hört att det kan vara svårt med vävda att få rätt på som nybörjare så nu blev det en elastisk ändå =)
  24. 12
    Det blev en Sino igår, tack för svaret ändå, jag vet inte, jag har hört att det kan vara svårt med vävda att få rätt på som nybörjare så nu blev det en elastisk ändå =)
  25. Hemlig idag
    #13

    Joo

    det är väl det som är risken att de inte används. Men de har ju inte varit nöjda med babybjörnen heller det är väl främst därför. Ergo har jag också så den kan de nog få låna av oss, vi använder den inte precis så ofta numera.
  26. 13
    Joo det är väl det som är risken att de inte används. Men de har ju inte varit nöjda med babybjörnen heller det är väl främst därför. Ergo har jag också så den kan de nog få låna av oss, vi använder den inte precis så ofta numera.
  27. Hemlig idag
    #14

    Ja

    det var väl det och Sino jag valde på men nu blev det en Sino ändå =) Tack för svar!
  28. 14
    Ja det var väl det och Sino jag valde på men nu blev det en Sino ändå =) Tack för svar!
  29. Hemlig idag
    #15

    Jag får

    nog kolla in den där själv inför nästa barn =) Nej, jag vill ju inte att de ska tappa tålamodet och att den blir liggandes. Fast jag köper gärna loss den annars så kan de köpa något annat =)
  30. 15
    Jag får nog kolla in den där själv inför nästa barn =) Nej, jag vill ju inte att de ska tappa tålamodet och att den blir liggandes. Fast jag köper gärna loss den annars så kan de köpa något annat =)
  31. Hemlig idag
    #16

    Jo

    De har alltså en babybjörn men önskade sig ett sorts ytterplagg till den och eftersom de inte orkat bära de andra två särskilt länge i den kan jag inte se att de orkar med denna. Men som sagt, de kan ju alltid sälja den till mig och köpa något annat själva om de inte vill ha den. Och min ergo får de låna om de vill.
  32. 16
    Jo De har alltså en babybjörn men önskade sig ett sorts ytterplagg till den och eftersom de inte orkat bära de andra två särskilt länge i den kan jag inte se att de orkar med denna. Men som sagt, de kan ju alltid sälja den till mig och köpa något annat själva om de inte vill ha den. Och min ergo får de låna om de vill.
  33. Hemlig idag
    #17

    Det låter bra

    För det var en sino det blev =)
  34. 17
    Det låter bra För det var en sino det blev =)
  35. Lena
    #18

    Jamendåså

    Då är jag med. Då låter det trevligt med en sjal, särskilt om du säger det så att du gärna köper den om de inte gillar den :). Då tycker jag att en elastisk sjal vore bra, jag hade en Babybundler som var hemskt bekväm (men som sagt, använde den i några veckor bara sen började jag använda Ergo även fast jag fick hålla i hand huvud med handen, det var bekvämare ändå tyckte jag...).
  36. 18
    Jamendåså Då är jag med. Då låter det trevligt med en sjal, särskilt om du säger det så att du gärna köper den om de inte gillar den :). Då tycker jag att en elastisk sjal vore bra, jag hade en Babybundler som var hemskt bekväm (men som sagt, använde den i några veckor bara sen började jag använda Ergo även fast jag fick hålla i hand huvud med handen, det var bekvämare ändå tyckte jag...).
  37. Medlem sedan
    Jun 2002
    #19

    Bra val!

    Hoppas de blir nöjda! :)
  38. 19
    Bra val! Hoppas de blir nöjda! :)
  39. Nånis
    #20

    Inte vävd till nybörjare

    Jaf skulle satsa på elastisk, en vävd, speciellt som resent låter som att den kan bli liggande i garderoben. Att klara mer vikt när det gäller elastisk finns det egentligen två alternativt: ta en elastisk av bättre kvalitet, 50% bomull 50% modal som SINO är bra, alternativt en tjockare som klarar mer vikt.
  40. 20
    Inte vävd till nybörjare Jaf skulle satsa på elastisk, en vävd, speciellt som resent låter som att den kan bli liggande i garderoben. Att klara mer vikt när det gäller elastisk finns det egentligen två alternativt: ta en elastisk av bättre kvalitet, 50% bomull 50% modal som SINO är bra, alternativt en tjockare som klarar mer vikt.

Liknande trådar

  1. Nyfödd i elastsik sjal??
    By ~JENN~ in forum Bebissnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-04, 12:52
  2. Sjal till nyfödd?
    By Kråkan in forum Bebissnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-02, 10:45
  3. Sjal till nyfödd?
    By 3 barnsmamma in forum Bebissnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 18:37
  4. sjal till nyfödd?
    By undrande in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-15, 18:07
  5. Sjal till nyfödd på sommaren?
    By -LillaMy- in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 12:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar