Tjänstebil
Arbete, ekonomi & juridik
  1. förmånsbeskattad
    #1

    Tjänstebil

    hur skattar man egentligen för tjänstebil?
    När man betalar bensinen själv, vad är förmånsvärdet då?
    Betalar man förmånsvärde oavsett om man själv betalar all bensin eller inte?
  2. 1
    Tjänstebil hur skattar man egentligen för tjänstebil?
    När man betalar bensinen själv, vad är förmånsvärdet då?
    Betalar man förmånsvärde oavsett om man själv betalar all bensin eller inte?
  3. Lisa
    #2

    Hej!

    Beronde på bilens förmånsvärde så läggs en summa på din lön så att du får betala extra skatt.

    Denna summa beror ju på hur dyr bil du får/kan/vill välja.

    På vårt företag har vi sedan ett bensinkort där allt som rör bilen dvs spolarvätska, biltvätt, vindrutetorkare går som faktura direkt till företaget resten dvs bensinen får jag hem en räkning på och vid varje månads slut så får jag speca och skriva reseräkning på de tjänstemil jag gjort ooch så får jag ersättning för dem. Resten är privata mil och de får jag betala själv.

    När jag lämnar bilen på service eller på reparationer så går räkningen till företaget likaså däckbyte mm.

    Ett smidigt bilägende tycker jag.

  4. 2
    Hej! Beronde på bilens förmånsvärde så läggs en summa på din lön så att du får betala extra skatt.

    Denna summa beror ju på hur dyr bil du får/kan/vill välja.

    På vårt företag har vi sedan ett bensinkort där allt som rör bilen dvs spolarvätska, biltvätt, vindrutetorkare går som faktura direkt till företaget resten dvs bensinen får jag hem en räkning på och vid varje månads slut så får jag speca och skriva reseräkning på de tjänstemil jag gjort ooch så får jag ersättning för dem. Resten är privata mil och de får jag betala själv.

    När jag lämnar bilen på service eller på reparationer så går räkningen till företaget likaså däckbyte mm.

    Ett smidigt bilägende tycker jag.

  5. Inte bara mamma...
    #3

    Du kan räkna ut förmånsvärdet

    på skatteverkets hemsida. Man betalar förmånsvärde oavsett om det ingår bensin eller ej. Förmånsvärdet för bensinen är den faktiska kostnaden x 1,2.
  6. 3
    Du kan räkna ut förmånsvärdet på skatteverkets hemsida. Man betalar förmånsvärde oavsett om det ingår bensin eller ej. Förmånsvärdet för bensinen är den faktiska kostnaden x 1,2.

Liknande trådar

  1. Tjänstebil?
    By annF in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 20:08
  2. om man har tjänstebil
    By anna197 in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 18:57
  3. Tjänstebil
    By Neta in forum Bilsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 18:58
  4. Tjänstebil?
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 15:58
  5. Tjänstebil??
    By Malin in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-05-05, 13:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar