VW Sharan?
Bilsnack
  1. Annie
    #1

    VW Sharan?

    Har fått upp ögonen för sharanen och tycker den verkar så bra, men är den det?

    Om man nu inte har råd att köpa en sprillans ny Sharan utan en, säg -96:a. Vad ska man tänka på? Har de några typiska fel e.dyl?

    Hur många rullade mil är mycket för en sharan, om man förutsätter att den är servad regelbundet osv?

    Hoppas nån vill berätta om denna bil.
  2. 1
    VW Sharan? Har fått upp ögonen för sharanen och tycker den verkar så bra, men är den det?

    Om man nu inte har råd att köpa en sprillans ny Sharan utan en, säg -96:a. Vad ska man tänka på? Har de några typiska fel e.dyl?

    Hur många rullade mil är mycket för en sharan, om man förutsätter att den är servad regelbundet osv?

    Hoppas nån vill berätta om denna bil.
  3. familjsen
    #2

    Skulle inte vilja krocka i en..

    vet att det är 70-talsstolar i den och har en bekant som blev påkörd bakifrån i en bilkö, han är fortfarande mycket stel i rygg och nacke, whiplash-skada mm.

    Efter detta köper jag aldrig en sharan, den har haft mycket andra problem också.

    Finns det andra alternativ du kan tänka dig? Behöver du minibuss?
  4. 2
    Skulle inte vilja krocka i en.. vet att det är 70-talsstolar i den och har en bekant som blev påkörd bakifrån i en bilkö, han är fortfarande mycket stel i rygg och nacke, whiplash-skada mm.

    Efter detta köper jag aldrig en sharan, den har haft mycket andra problem också.

    Finns det andra alternativ du kan tänka dig? Behöver du minibuss?
  5. lilla A
    #3

    Men det gäller väl äldre?

    De nyare (från 2001 eller så?) ä har väl inga sådan problem?? Har iaf inte hört av någon om det...
    ???
  6. 3
    Men det gäller väl äldre? De nyare (från 2001 eller så?) ä har väl inga sådan problem?? Har iaf inte hört av någon om det...
    ???
  7. Medlem sedan
    Jun 2001
    #4

    Lite saker...

    dels har det redan nämts att det hänt en del 2001, så mitt råd är att köpa en 2001 eller senare. Sedan är det väldans bra att veta att ford galaxy och seat alhambra är samma bil som volkswagen sharan men i lite andra prisklasser. Vi har t.ex. en seat alhambra och enda skillnaden mot volkswagen sharan är att grillen ser lite annorlunda ut, klädseln är svart istället för grå och inredningen är mörkgrå istället för bilgrå. Samma motor, samma allt annars. Alla tre systerbilarna produceras i samma fabrik på samma lina i Portugal.

    Vanliga fel...hm...bilen har väll kanske lite problem med framvagnen, den är tung och det medför en del förslitningsproblem. Ja, och sedan finns det väll en del måndagsex. Har väll lite si och så med besiktningsresultat, men jag tror iaf med anledning av min egen livsstil att småbarnsföräldrar ägnar tiden åt annat än att felsöka sin bil före besiktning :)

    Hur långt den kan tänkas rulla...ja, ingen aning. Vår har rullat 10000 och den känns som ny.

    Vad gäller bilstolarna så vet jag faktiskt inte, men jag skulle tro att den nya modellen 2001 och senare har nya stolar. Jag har iaf också blivit påkörd bakifrån och nej, jag har vare sig ont i ryggen eller nacken...och då blev jag påkörd av en volvo xc90 rakt in i dragkroken...så det var en tung bil som körde in i en stumm bil om du förstår vad jag menar. Upplevde då att nackstödet fungerade bra iaf för mig även om det inte är aktivt.

    Ja och så ett stort plus...de integrerade barnstolarna som finns som tillval. Världens bästa uppfinning :) Stolarna kan vändas bakfram och har integrerat 5-punksbälte...vilket gör att min långa 4 1/2 åring fortfarande sitter bakåtvänd :)
  8. 4
    Lite saker... dels har det redan nämts att det hänt en del 2001, så mitt råd är att köpa en 2001 eller senare. Sedan är det väldans bra att veta att ford galaxy och seat alhambra är samma bil som volkswagen sharan men i lite andra prisklasser. Vi har t.ex. en seat alhambra och enda skillnaden mot volkswagen sharan är att grillen ser lite annorlunda ut, klädseln är svart istället för grå och inredningen är mörkgrå istället för bilgrå. Samma motor, samma allt annars. Alla tre systerbilarna produceras i samma fabrik på samma lina i Portugal.

    Vanliga fel...hm...bilen har väll kanske lite problem med framvagnen, den är tung och det medför en del förslitningsproblem. Ja, och sedan finns det väll en del måndagsex. Har väll lite si och så med besiktningsresultat, men jag tror iaf med anledning av min egen livsstil att småbarnsföräldrar ägnar tiden åt annat än att felsöka sin bil före besiktning :)

    Hur långt den kan tänkas rulla...ja, ingen aning. Vår har rullat 10000 och den känns som ny.

    Vad gäller bilstolarna så vet jag faktiskt inte, men jag skulle tro att den nya modellen 2001 och senare har nya stolar. Jag har iaf också blivit påkörd bakifrån och nej, jag har vare sig ont i ryggen eller nacken...och då blev jag påkörd av en volvo xc90 rakt in i dragkroken...så det var en tung bil som körde in i en stumm bil om du förstår vad jag menar. Upplevde då att nackstödet fungerade bra iaf för mig även om det inte är aktivt.

    Ja och så ett stort plus...de integrerade barnstolarna som finns som tillval. Världens bästa uppfinning :) Stolarna kan vändas bakfram och har integrerat 5-punksbälte...vilket gör att min långa 4 1/2 åring fortfarande sitter bakåtvänd :)
  9. Bengt
    #5

    70-talsstolar??

    Andra gången jag läser något om detta. Jag undrar vad du menar med 70-talsstolar?
    Med tanke på att bilen lanserades 1995 eller 1996 så har jag svårt att tänka mig att det är stolar från 70-talet...
    Vad gäller säkerhet i övrigt har jag inte sett någon statistik för just Sharan.
  10. 5
    70-talsstolar?? Andra gången jag läser något om detta. Jag undrar vad du menar med 70-talsstolar?
    Med tanke på att bilen lanserades 1995 eller 1996 så har jag svårt att tänka mig att det är stolar från 70-talet...
    Vad gäller säkerhet i övrigt har jag inte sett någon statistik för just Sharan.
  11. Medlem sedan
    Jun 2001
    #6

    Folksams statistik...

    säger 15% säkrare än medelbilen. EuroNcap är sisådär, men var fullt ok när bilen lanserades. Å andra sidan så kolliderar ju bilarna i EuroNcap med sin egen tyngd så för varje storleksklass så kan man lägga på en stjärna när man går uppåt i storlek och dra ifrån en stjärna när man går ner i storlek. Tyvärr visar EuroNcap inget om kollision bakifrån...för det skulle jag tycka var spännande iom att detta tas upp gång på gång.
    Sen är det ju så att nack-ryggskador är extremt vanliga oavsett vilken bil man har vid en kollision bakifrån. Tror att det är ca 70% som får känningar i rygg och nacke.
  12. 6
    Folksams statistik... säger 15% säkrare än medelbilen. EuroNcap är sisådär, men var fullt ok när bilen lanserades. Å andra sidan så kolliderar ju bilarna i EuroNcap med sin egen tyngd så för varje storleksklass så kan man lägga på en stjärna när man går uppåt i storlek och dra ifrån en stjärna när man går ner i storlek. Tyvärr visar EuroNcap inget om kollision bakifrån...för det skulle jag tycka var spännande iom att detta tas upp gång på gång.
    Sen är det ju så att nack-ryggskador är extremt vanliga oavsett vilken bil man har vid en kollision bakifrån. Tror att det är ca 70% som får känningar i rygg och nacke.
  13. Annie
    #7

    Tackar för svar..

    intressant att höra lite olika om bilen. Kikade också på priser på de olika modellerna och det skiljer ju helt klart. Är det då någon egentlig skillnad mellan exv en seat alhambra och en vw sharan? Vad är den stora skillnaden?
  14. 7
    Tackar för svar.. intressant att höra lite olika om bilen. Kikade också på priser på de olika modellerna och det skiljer ju helt klart. Är det då någon egentlig skillnad mellan exv en seat alhambra och en vw sharan? Vad är den stora skillnaden?
  15. Medlem sedan
    Jun 2001
    #8

    Loggan i grillen...

    är den stora skillnaden mellan sharan och alhambra. Sen är det klart att det skiljer lite vad gäller utrustning men där skiljer de olika utrustningallternativen inom sharan eller alhambra minst lika mycket. Interiörmässigt är bilarna samma lika, samma instrumentpanel osv.
    För oss var det därför inget allternativ att välja en sharan framför en alhambra samma bil till lägre pris är ju aldrig fel :)
  16. 8
    Loggan i grillen... är den stora skillnaden mellan sharan och alhambra. Sen är det klart att det skiljer lite vad gäller utrustning men där skiljer de olika utrustningallternativen inom sharan eller alhambra minst lika mycket. Interiörmässigt är bilarna samma lika, samma instrumentpanel osv.
    För oss var det därför inget allternativ att välja en sharan framför en alhambra samma bil till lägre pris är ju aldrig fel :)
  17. yab
    #9

    håller inte med

    har blivit påkörd rakt bakifrån två gånger och jag tror att det beror på hur man sitter i sätet och på bilen.
    Men att VW som är en av de största biltillverkarna skulle ha 70-tals stolar i en så ny modell - nej tyvärr det tror jag inte.
  18. 9
    håller inte med har blivit påkörd rakt bakifrån två gånger och jag tror att det beror på hur man sitter i sätet och på bilen.
    Men att VW som är en av de största biltillverkarna skulle ha 70-tals stolar i en så ny modell - nej tyvärr det tror jag inte.
  19. Medlem sedan
    Jun 2001
    #10

    Håller med...

    att det nog utöver stolarnas och nackskyddens utformning också påverkas mycket av hur man sitter. Jag vet att jag automatiskt tröck huvudet och nacken allt vad jag kunde mot nackstödet när jag blev påkörd bakifrån. I nästa sekund så tänkte jag att nu rök nog nacken...för att sedan konstatera att nej, jag känner inte någon smärta alls i nacken. Och nu mer än ett år efteråt känner jag fortfarande inte det minsta i nacken. Men som sagt min reaktion var att trycka bak huvudet allt jag kunde.
  20. 10
    Håller med... att det nog utöver stolarnas och nackskyddens utformning också påverkas mycket av hur man sitter. Jag vet att jag automatiskt tröck huvudet och nacken allt vad jag kunde mot nackstödet när jag blev påkörd bakifrån. I nästa sekund så tänkte jag att nu rök nog nacken...för att sedan konstatera att nej, jag känner inte någon smärta alls i nacken. Och nu mer än ett år efteråt känner jag fortfarande inte det minsta i nacken. Men som sagt min reaktion var att trycka bak huvudet allt jag kunde.
  21. Bengt
    #11

    98-orna..

    1. Grill
    2. Baklysen
    3. Ratt
    4. Mönster på klädseln.
    Annars ingen skillnad alls!!
    Ford Galaxy skiljer sig lite mer då den finns med en 2.3 liters motor som inte finns på VW och Seat.
  22. 11
    98-orna.. 1. Grill
    2. Baklysen
    3. Ratt
    4. Mönster på klädseln.
    Annars ingen skillnad alls!!
    Ford Galaxy skiljer sig lite mer då den finns med en 2.3 liters motor som inte finns på VW och Seat.

Liknande trådar

  1. VW Sharan - synpunkter?!
    By alacs in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-21, 07:36
  2. Sharan el Trajet
    By anonymt namn in forum Bilsnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-23, 19:14
  3. Förbättring på Sharan?
    By Minama in forum Bilsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 19:29
  4. Sharan el Galaxy
    By Sara m Frida in forum Bilsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 19:33
  5. Fråga om Sharan
    By Gabbi i Botswana in forum Bilsnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 19:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar