Bok till nioårig flicka?
Hem & fritid
  1. Abigail
    #1

    Bok till nioårig flicka?

    (Jag har även postat detta meddelande på OÄF.)

    Har någon något förslag på en spännande bok som kan passa en nioårig flicka med stor läslust? Hon verkar gilla just spänning, typ spökhistorier, men fantasy/saga kanske skulle passa också? Jag funderar på Mio min Mio. Eftersom hon har sina rötter i en annan kultur, tänkte jag att det vore kul med en genuint svensk författare.

    Andra förslag emottages tacksamt!
  2. 1
    Bok till nioårig flicka? (Jag har även postat detta meddelande på OÄF.)

    Har någon något förslag på en spännande bok som kan passa en nioårig flicka med stor läslust? Hon verkar gilla just spänning, typ spökhistorier, men fantasy/saga kanske skulle passa också? Jag funderar på Mio min Mio. Eftersom hon har sina rötter i en annan kultur, tänkte jag att det vore kul med en genuint svensk författare.

    Andra förslag emottages tacksamt!
  3. Chand
    #2

    Ett förslag

    Jag har själv nyss läst \"Drakväktaren\" av ? (hjälp, hjärnsläpp)Catherine Wilkinson (kanske). Boken handlar om en flicka i Kina förr i tiden och hon är drakväktare åt kejsarens drake. Det är en fantasybok och huvudpersonen är omkring 9-års åldern. Den är inte svår på något sätt, men jag tror att den riktar sig kanske till lite äldre barn (12 år kanske), men det beror på hur duktig hon är att läsa och hur intresserad hon är av fantasy. Jag (som är vuxen) tyckte den var som ett äventyr, en saga. Fast inte så svensk om man säger så....
  4. 2
    Ett förslag Jag har själv nyss läst \"Drakväktaren\" av ? (hjälp, hjärnsläpp)Catherine Wilkinson (kanske). Boken handlar om en flicka i Kina förr i tiden och hon är drakväktare åt kejsarens drake. Det är en fantasybok och huvudpersonen är omkring 9-års åldern. Den är inte svår på något sätt, men jag tror att den riktar sig kanske till lite äldre barn (12 år kanske), men det beror på hur duktig hon är att läsa och hur intresserad hon är av fantasy. Jag (som är vuxen) tyckte den var som ett äventyr, en saga. Fast inte så svensk om man säger så....
  5. Chand
    #3

    Ett till förslag

    kom att tänka på \"Vargbröder\", finns del 1 och 2. Jag har inte läst dem själv, men vet barn som tycker de är spännande och bra. \"Mio min Mio\" läste jag förra året i en barnlitteraturkurs som jag gick, boken var sämre än jag trott (har aldrig läst den som barn),fast det kanske beror på att vi skulle analysera den väldigt ingående......Ett barn kanske uppskattar den bättre!
  6. 3
    Ett till förslag kom att tänka på \"Vargbröder\", finns del 1 och 2. Jag har inte läst dem själv, men vet barn som tycker de är spännande och bra. \"Mio min Mio\" läste jag förra året i en barnlitteraturkurs som jag gick, boken var sämre än jag trott (har aldrig läst den som barn),fast det kanske beror på att vi skulle analysera den väldigt ingående......Ett barn kanske uppskattar den bättre!
  7. Abigail
    #4

    Tack! IMT

  8. 4
    Tack! IMT
  9. Kristin
    #5

    Narnia är ju rätt aktuellt just nu

    Läs alla 7 böckerna om Narnia skrivna av Lewis. Som barn märker man inte hur kristendomen lyser igenom sagan. Med Aslan som Gud. Som vuxen kan jag störa mig lite på att man bakar in religionen i barnböcker som för att undermedvetet styra in barnens tankar åt \"rätt\" håll, men som sagt märkte jag inget när jag var liten och jag läser dem för min 7åring. Jag lutar ändå mest mot kristendomen i min tro så det kvittar om mitt barn får några religiösa uppenbarelser av dem. men här är ändå titlarna i Kronologisk ordning
    Min morbror trollkarlen. ( Narnias skapelse)
    Häxan och lejonet. ( Den del som blivit film)
    Hästen och hans pojke. ( Utspelar sig under den tid de fyra barnen regerar i Narnia)
    Caspian prins av Narnia.
    Kung Caspian och skeppet Gryningen.
    Silvertronen.
    Den sista striden.
    Jag älskade dem som barn och jag gillar dem fortfarande. Har säkert läst dem mellan 5 och 10 gånger.
  10. 5
    Narnia är ju rätt aktuellt just nu Läs alla 7 böckerna om Narnia skrivna av Lewis. Som barn märker man inte hur kristendomen lyser igenom sagan. Med Aslan som Gud. Som vuxen kan jag störa mig lite på att man bakar in religionen i barnböcker som för att undermedvetet styra in barnens tankar åt \"rätt\" håll, men som sagt märkte jag inget när jag var liten och jag läser dem för min 7åring. Jag lutar ändå mest mot kristendomen i min tro så det kvittar om mitt barn får några religiösa uppenbarelser av dem. men här är ändå titlarna i Kronologisk ordning
    Min morbror trollkarlen. ( Narnias skapelse)
    Häxan och lejonet. ( Den del som blivit film)
    Hästen och hans pojke. ( Utspelar sig under den tid de fyra barnen regerar i Narnia)
    Caspian prins av Narnia.
    Kung Caspian och skeppet Gryningen.
    Silvertronen.
    Den sista striden.
    Jag älskade dem som barn och jag gillar dem fortfarande. Har säkert läst dem mellan 5 och 10 gånger.

Liknande trådar

  1. Nioårig pojke! Vad köper man i julklapp?
    By malin75 in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-12-04, 23:26
  2. Present till nioårig flicka?
    By Fru M in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-09-23, 18:59
  3. Present till nioårig tjej?
    By lillpella in forum _0807 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 10:54
  4. Nioårig kille på badhuset
    By -liten- in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-10, 11:29
  5. Vad vill en nioårig tjej ha?
    By -ME- in forum Hem & fritid
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-12-15, 21:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar