Någon som varit på disputation *ot*
_03 Vårbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2002
    #1

    Någon som varit på disputation *ot*

    hör väl inte hit men jag fick smått panik imorse när jag insåg att det är ikväll... ikväll min syster skall disputera i Lund och jag vet inte alls vad jag skall ha på mig... *panik*

    På inbjudningskortet står det iallafall ej frack eller något sådant men vad betyder det om det ej står något alls? Gahhh tänk att lillsyrran är \"klar\" nu då :) Och tänk vad underbart att jag och Brynne skall gå ut tillsammans för första gången på över ett år. Hade först tänkt ta bilen men det får bli taxi *L* Får ju \"slå på stort\" nu när vi för en gångs skull kommer ut. Jag ammar ju dock Svante ganska mycket men han äter ju vanlig mat oxå och farmor är han ju van vid så hon skall nog klara att trösta honom för ledsen kommer han garanterat bli när mammas bröst ej finns till hands på kvällen.

    Hoppas att allt är bra med er annars, visst är det underbart att våren äntligen kommit? Jag och barnen hänger mest i trädgården varje dag. Älskar min trädgård. Och jag har fått min 4:e guldstjärna på VV *S* (12,5 kg för som ej är invigda i VV världen) känns som om det inte är helt omöjligt att nå målet nu när jag kommmit så långt på vägen. Och ännu en kul sak är jag igår blev \"headhuntad\", det ni jag trodde knappt det var möjligt som ssk att bli det. Men det är ett väldigt attraktivt erbjudande men de vill helst att jag börjar omgående och eg. har jag ju sökt in till bm till hösten... iofs inga garantier för att jag kommer in dock. Så jag klurar och funderar på vad jag skall göra när jag blir \"stor\".
    Kram kram
  2. 1
    Någon som varit på disputation *ot* hör väl inte hit men jag fick smått panik imorse när jag insåg att det är ikväll... ikväll min syster skall disputera i Lund och jag vet inte alls vad jag skall ha på mig... *panik*

    På inbjudningskortet står det iallafall ej frack eller något sådant men vad betyder det om det ej står något alls? Gahhh tänk att lillsyrran är \"klar\" nu då :) Och tänk vad underbart att jag och Brynne skall gå ut tillsammans för första gången på över ett år. Hade först tänkt ta bilen men det får bli taxi *L* Får ju \"slå på stort\" nu när vi för en gångs skull kommer ut. Jag ammar ju dock Svante ganska mycket men han äter ju vanlig mat oxå och farmor är han ju van vid så hon skall nog klara att trösta honom för ledsen kommer han garanterat bli när mammas bröst ej finns till hands på kvällen.

    Hoppas att allt är bra med er annars, visst är det underbart att våren äntligen kommit? Jag och barnen hänger mest i trädgården varje dag. Älskar min trädgård. Och jag har fått min 4:e guldstjärna på VV *S* (12,5 kg för som ej är invigda i VV världen) känns som om det inte är helt omöjligt att nå målet nu när jag kommmit så långt på vägen. Och ännu en kul sak är jag igår blev \"headhuntad\", det ni jag trodde knappt det var möjligt som ssk att bli det. Men det är ett väldigt attraktivt erbjudande men de vill helst att jag börjar omgående och eg. har jag ju sökt in till bm till hösten... iofs inga garantier för att jag kommer in dock. Så jag klurar och funderar på vad jag skall göra när jag blir \"stor\".
    Kram kram
  3. Medlem sedan
    Jan 2001
    #2

    ja, jag har varit det

    Jag har varit på flera disputationsfester i Linköping. Där har det varit \"vanliga finkläder\" som gäller. Hur beskriver man det.. typ bomullsklänning, kjol och blus, eller snygga byxor, eller så. (Gärna kavaj på männen, men inte nödvändigtvis.) Där har det varit så självklart att man inte har frack, så jag tror inte någon ö.h.t. har skrivt klädkod.
    (Hm, bomullsklänning lät som städrock... jag menade ju: inte värsta, tjusiga sidenklänningen.)

    Men, jag ger inga garantier, det kan ju vara olika traditioner på olika stället.

    Och vad gäller jobbet, jag förstår dina bekymmer, det låter svårt att bestämma sig. Hur troligt är det att du kommer in på barnmorskeutbildningen? Vad vill du helst göra på sikt (tänk typ 5 år framåt...)? Finns det möjlighet att ta ledigt från nya jobbet och gå barnmorskeutbildningen? (ja, kanske inte i år då, men om ett par år så där)
  4. 2
    ja, jag har varit det Jag har varit på flera disputationsfester i Linköping. Där har det varit \"vanliga finkläder\" som gäller. Hur beskriver man det.. typ bomullsklänning, kjol och blus, eller snygga byxor, eller så. (Gärna kavaj på männen, men inte nödvändigtvis.) Där har det varit så självklart att man inte har frack, så jag tror inte någon ö.h.t. har skrivt klädkod.
    (Hm, bomullsklänning lät som städrock... jag menade ju: inte värsta, tjusiga sidenklänningen.)

    Men, jag ger inga garantier, det kan ju vara olika traditioner på olika stället.

    Och vad gäller jobbet, jag förstår dina bekymmer, det låter svårt att bestämma sig. Hur troligt är det att du kommer in på barnmorskeutbildningen? Vad vill du helst göra på sikt (tänk typ 5 år framåt...)? Finns det möjlighet att ta ledigt från nya jobbet och gå barnmorskeutbildningen? (ja, kanske inte i år då, men om ett par år så där)
  5. Medlem sedan
    Mar 2002
    #3

    Många gånger

    Här i Uppsala brukar det vara klädkoden klädsel: kavaj som gäller på disputationsfester. Min man disputerade för lite över ett år sedan, och både han och jag har rätt många vänner som är disputerade. Det har alltså blivit ett antal fester genom åren.

    Maken brukar ha mörk kostym, jag brukar ha någon kjol eller klänning. Ungefär samma klädsel som på bröllop (som inte är frackbröllop). Jag har dock sett alla varianter, alla gäster har alltså inte finkläder på sig. Och ingen brukar rynka på näsan för det!

    Jag hoppas att ni får en riktigt trevlig kväll utan barn!!! Det går säkert bra för Svante och farmor. De känner väl varandra rätt väl?

    Trevligt att bli headhuntad också. Jag förstår att det väcker en hel del funderingar.
  6. 3
    Många gånger Här i Uppsala brukar det vara klädkoden klädsel: kavaj som gäller på disputationsfester. Min man disputerade för lite över ett år sedan, och både han och jag har rätt många vänner som är disputerade. Det har alltså blivit ett antal fester genom åren.

    Maken brukar ha mörk kostym, jag brukar ha någon kjol eller klänning. Ungefär samma klädsel som på bröllop (som inte är frackbröllop). Jag har dock sett alla varianter, alla gäster har alltså inte finkläder på sig. Och ingen brukar rynka på näsan för det!

    Jag hoppas att ni får en riktigt trevlig kväll utan barn!!! Det går säkert bra för Svante och farmor. De känner väl varandra rätt väl?

    Trevligt att bli headhuntad också. Jag förstår att det väcker en hel del funderingar.

Liknande trådar

  1. ge present vid disputation??
    By LottaJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 13:56
  2. servetter till disputation?
    By veronicaw in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 17:24
  3. Har någon varit med om....
    By Saga in forum Abort
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-04, 19:21
  4. Någon som varit med om det här...
    By Sanna m. M & L in forum Barnsjukdomar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 17:51
  5. Någon som varit på pop?
    By P-A in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-26, 19:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar