Hur långt i förväg?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Sep 2002
    #1

    Hur långt i förväg?

    Sitter o planerar överraskningskalaset och ska försöka schemalägga när jag gör vad i matlagningen så att jag inte står där på själva festdagen och försöker få ihop allt. Bröd bakar jag i god tid och fryser in osv.

    Ang marinerade grillade grönsaker. Hur långt i förväg kan man göra dem? Ok att göra dem på torsdagen och servera dem på lördagen tro?
  2. 1
    Hur långt i förväg? Sitter o planerar överraskningskalaset och ska försöka schemalägga när jag gör vad i matlagningen så att jag inte står där på själva festdagen och försöker få ihop allt. Bröd bakar jag i god tid och fryser in osv.

    Ang marinerade grillade grönsaker. Hur långt i förväg kan man göra dem? Ok att göra dem på torsdagen och servera dem på lördagen tro?
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Näe

    jag tror de blir ledsna. Eller det beror ju på vilket recept du kör, i vissa _blir_ de mer..typ geggiga och såsiga. Då kan det nog funka, men om det är nåt du ska göra ā la minute så är det nog just grönsakerna.
  4. 2
    Näe jag tror de blir ledsna. Eller det beror ju på vilket recept du kör, i vissa _blir_ de mer..typ geggiga och såsiga. Då kan det nog funka, men om det är nåt du ska göra ā la minute så är det nog just grönsakerna.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3

    Men det är ju....

    ..._inlagda_ grillade grönsaker, dvs jag antar att de ska ligga och gosa till sig i en marinad av olja och kryddor?

    Jag brukar grilla tex paprika och låta den ligga och gosa till sig med vitlök, salt, peppar och bladkryddor i upp till några veckor. Täcker man bara ordentligt med olja så klarar det sig. En blandning av rapsolja och olivolja blir bäst eftersom ren olivolja blir grumsig och hårdnar i kylen. Det är inget farligt och den klarnar igen i rumstemp, men det ser ju mindre trevligt ut när man ska lägga upp det och det kommer med stora oljekladdklumpar med grönsakerna.
  6. 3
    Men det är ju.... ..._inlagda_ grillade grönsaker, dvs jag antar att de ska ligga och gosa till sig i en marinad av olja och kryddor?

    Jag brukar grilla tex paprika och låta den ligga och gosa till sig med vitlök, salt, peppar och bladkryddor i upp till några veckor. Täcker man bara ordentligt med olja så klarar det sig. En blandning av rapsolja och olivolja blir bäst eftersom ren olivolja blir grumsig och hårdnar i kylen. Det är inget farligt och den klarnar igen i rumstemp, men det ser ju mindre trevligt ut när man ska lägga upp det och det kommer med stora oljekladdklumpar med grönsakerna.
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4

    ÄR det inlagda

    grillade grönsaker? Jag är inte övertygad att det är såna Illan menar. Iiiiilllan??
  8. 4
    ÄR det inlagda grillade grönsaker? Jag är inte övertygad att det är såna Illan menar. Iiiiilllan??
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5

    Ja inte tusan vet jag...

    Jag vet inte vad jag menar. Jag har sökt på marinerade grillade grönsaker, men när jag läser vad Anna skriver så är det kanske såna jag tänker på i alla fall?!? *förvirrad* Har aldrig gjort såna och jag har inte tillgång till grill att stå och göra där i det köket, utan vill kunna förbereda i god tid. Då låter Annas recept lämpligt. Men det på timjansidan lät supersmaskigt :)
  10. 5
    Ja inte tusan vet jag... Jag vet inte vad jag menar. Jag har sökt på marinerade grillade grönsaker, men när jag läser vad Anna skriver så är det kanske såna jag tänker på i alla fall?!? *förvirrad* Har aldrig gjort såna och jag har inte tillgång till grill att stå och göra där i det köket, utan vill kunna förbereda i god tid. Då låter Annas recept lämpligt. Men det på timjansidan lät supersmaskigt :)

Liknande trådar

  1. Hur långt i förväg??
    By Julibrud in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-21, 17:50
  2. Hur långt i förväg kan man...
    By ~JENN~ in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-07, 17:32
  3. Hur långt i förväg handlar ni?
    By Klaudia - stolt 3barnsmor in forum Småbarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-03-13, 10:12
  4. Hur långt i förväg...
    By _annae_ in forum Mat & dryck
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-12-02, 20:22
  5. Hur långt i förväg...
    By _annae_ in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-30, 10:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar