Tjänstebil??
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Malin
    #1

    Tjänstebil??

    Min man kommer förmodligen få erbjudande om tjänstebil framöver.

    Vad kostar det i månaden ungefär?? Jag har förstått att man förmånsbeskattas och det kunde jag ju räkna ut på skatteverkets hemsida. Vad betalar man mer?? Och vad ingår? Ingår försäkring, skatt och allt sånt?

    Kan någon reda ut detta åt mig? Snälla;-)
  2. 1
    Tjänstebil?? Min man kommer förmodligen få erbjudande om tjänstebil framöver.

    Vad kostar det i månaden ungefär?? Jag har förstått att man förmånsbeskattas och det kunde jag ju räkna ut på skatteverkets hemsida. Vad betalar man mer?? Och vad ingår? Ingår försäkring, skatt och allt sånt?

    Kan någon reda ut detta åt mig? Snälla;-)
  3. Tuva
    #2

    Ja

    eftersom det är företaget som äger bilen så är det också företaget som betalar skatt, försäkring osv. Det är nyttjanderätten som man beskattas för.

    Sen är det olika hur man gör med bränsle. Vissa får även drivmedel betalt (och får då skatta för privat körda mil). Andra får betala sitt eget bränsle. Det är olika hos olika företag.

    Man lägger på en \"låtsassumma\" på lönen så att lönen blir högre på pappret. Därefter beräknas skatten så din mans kostnad beror mycket på hur hög marginalskatt han har.
  4. 2
    Ja eftersom det är företaget som äger bilen så är det också företaget som betalar skatt, försäkring osv. Det är nyttjanderätten som man beskattas för.

    Sen är det olika hur man gör med bränsle. Vissa får även drivmedel betalt (och får då skatta för privat körda mil). Andra får betala sitt eget bränsle. Det är olika hos olika företag.

    Man lägger på en \"låtsassumma\" på lönen så att lönen blir högre på pappret. Därefter beräknas skatten så din mans kostnad beror mycket på hur hög marginalskatt han har.
  5. Malin
    #3

    Låtsassumma??

    Hmm... Så man betalar inget direkt till företaget förutom bensin för privata mil? Jag fattade nog inte det där med låtsassumman...
  6. 3
    Låtsassumma?? Hmm... Så man betalar inget direkt till företaget förutom bensin för privata mil? Jag fattade nog inte det där med låtsassumman...
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    Men det gäller tjänstebilar

    och det uttrycket används flitigt även för rena förmånsbilar.
  8. 4
    Men det gäller tjänstebilar och det uttrycket används flitigt även för rena förmånsbilar.
  9. Tuva
    #5

    T ex

    Min man har tjänstebil/förmånsbil. Säg att han tjänar 30000 kr/mån men när man räknar ut skatten så beräknas den på att han har en lön på 33600 kr. Förmånsvärdet på bilen är 3600 kr. Alltså betalar han mer skatt trots att lönen inte är 33600 kr egentligen.

    Han betalar ingenting till företaget utan bara extra skatt. Bensinräkningarna går direkt till företaget. Han för en körjournal så att han förmånsbeskattas på privat körda mil, men han betalar inte bensinen till företaget. Klarnar det något? Vet inte riktigt hur jag ska förklara.

    Kan även tänka mig att det finns olika varianter av tjänstebil/förmånsbil, men jag kan ju bara svara för hur det är i vår familj...
  10. 5
    T ex Min man har tjänstebil/förmånsbil. Säg att han tjänar 30000 kr/mån men när man räknar ut skatten så beräknas den på att han har en lön på 33600 kr. Förmånsvärdet på bilen är 3600 kr. Alltså betalar han mer skatt trots att lönen inte är 33600 kr egentligen.

    Han betalar ingenting till företaget utan bara extra skatt. Bensinräkningarna går direkt till företaget. Han för en körjournal så att han förmånsbeskattas på privat körda mil, men han betalar inte bensinen till företaget. Klarnar det något? Vet inte riktigt hur jag ska förklara.

    Kan även tänka mig att det finns olika varianter av tjänstebil/förmånsbil, men jag kan ju bara svara för hur det är i vår familj...
  11. Tuva
    #6

    vad är skillnaden

    mellan tjänstebil och förmånsbil? Jag trodde att det var olika ord för samma sak...
  12. 6
    vad är skillnaden mellan tjänstebil och förmånsbil? Jag trodde att det var olika ord för samma sak...
  13. Mumia
    #7

    Låter som samma...

    ... förutsättningar som den förklaringen jag plitade ihop utanför webbläsaren, men jag klistrar väl in det iallafall...

    Om vi använder lite fiktiva, lätträknade summor, så går det till såhär

    Tjänar du 20000kr i månaden och betalar skatt på detta på säg 30% ->6000kr
    Lön minus skatt - du får alltså ut 14000kr

    Har du nu en förmånsbil så läggs ett förmånsvärde på din lön som beror på bil, vi säger 4000.
    Då beräknas din skatt på 24000kr =(30% -> 7200kr)
    Då blir det den skatten som dras från din lön, dvs 20000-7200, och du får ut 12800 i lönekuvertet (du får alltså \"betala\" 1200kr för äran av att ha tillgång till en ny & fin bil)

    Sedan beror det lite på om du även har förmån av fri bensin (alltså även de privata milen betalas) eller om det är en ren tjänstebil som ej får användas privat, då förmånsbeskattas även den på samma sätt som ovan...

    Då kan det ju bli 20000+4000+1200 = 7560 i skatt = 12440 ut i handen

    För sambons del fungerar det som så att han rapporterar milställningen vid månadsslutet, och hur många tjänstemil han kört, så blir överskjutande del privata mil som han förmånsbeskattas för... Vi räknar med att de milen kostar oss ca 6-7kr/mil när vi kör vi privat, vilket ju är tokbilligt, gissa om min bil aldrig går en endaste mil utöver arbetsresorna...

    Det är iaf så jag har fattat det hela...
  14. 7
    Låter som samma... ... förutsättningar som den förklaringen jag plitade ihop utanför webbläsaren, men jag klistrar väl in det iallafall...

    Om vi använder lite fiktiva, lätträknade summor, så går det till såhär

    Tjänar du 20000kr i månaden och betalar skatt på detta på säg 30% ->6000kr
    Lön minus skatt - du får alltså ut 14000kr

    Har du nu en förmånsbil så läggs ett förmånsvärde på din lön som beror på bil, vi säger 4000.
    Då beräknas din skatt på 24000kr =(30% -> 7200kr)
    Då blir det den skatten som dras från din lön, dvs 20000-7200, och du får ut 12800 i lönekuvertet (du får alltså \"betala\" 1200kr för äran av att ha tillgång till en ny & fin bil)

    Sedan beror det lite på om du även har förmån av fri bensin (alltså även de privata milen betalas) eller om det är en ren tjänstebil som ej får användas privat, då förmånsbeskattas även den på samma sätt som ovan...

    Då kan det ju bli 20000+4000+1200 = 7560 i skatt = 12440 ut i handen

    För sambons del fungerar det som så att han rapporterar milställningen vid månadsslutet, och hur många tjänstemil han kört, så blir överskjutande del privata mil som han förmånsbeskattas för... Vi räknar med att de milen kostar oss ca 6-7kr/mil när vi kör vi privat, vilket ju är tokbilligt, gissa om min bil aldrig går en endaste mil utöver arbetsresorna...

    Det är iaf så jag har fattat det hela...
  15. Medlem sedan
    Jan 2003
    #8

    Skillnaden är

    Tjänstebil = bil som används uteslutande i utövande av arbetet. Exempel är Postens bilar som används för att tömma brevlådorna. Skall parkeras på företaget när den inte används i tjänsten.

    Förmånsbil = bil som ges till den anställde som en förmån utöver lönen. Saknar fullständigt koppling till huruvida den behövs för tjänsteutövning eller inte.

    Sedan finns det ju tusen sätt att hantera kostnaden. Jag har haft en tjänstebil och den kostade 3300 kr/mån exkl bränsle. Sedan fick jag milersättning vid tjänsteresor. Idag har jag erbjudande om personalbil, jag betalar alla kostnader mot bruttolöneavdrag. Dvs kostnaden är inte fast.
  16. 8
    Skillnaden är Tjänstebil = bil som används uteslutande i utövande av arbetet. Exempel är Postens bilar som används för att tömma brevlådorna. Skall parkeras på företaget när den inte används i tjänsten.

    Förmånsbil = bil som ges till den anställde som en förmån utöver lönen. Saknar fullständigt koppling till huruvida den behövs för tjänsteutövning eller inte.

    Sedan finns det ju tusen sätt att hantera kostnaden. Jag har haft en tjänstebil och den kostade 3300 kr/mån exkl bränsle. Sedan fick jag milersättning vid tjänsteresor. Idag har jag erbjudande om personalbil, jag betalar alla kostnader mot bruttolöneavdrag. Dvs kostnaden är inte fast.
  17. Medlem sedan
    Feb 2005
    #9

    Vet inte vad som är vanligast...

    egentligen, men den typen vi har haft, så har man betalat extra skatt för förmånsvärdet. Dessutom har man ju betalat leasingavgiften och alla andra löpande kostnader genom bruttolöneavdrag. Bilen ska så att säga vara kostnadsneutral för företaget. Sedan finns det ju olika sätt att få ersättning för mil och bensin och sådant, men i vårt fall skulle leasingavgiften hamna på ca 3500:- för en Citroen C5 där priset är drygt 190 000, ingen första förhöjd hyar och ett restvärde på 45%. Vid en första förhöjd hyra på 20% och restvärde 45% skulle leasingavgiften bli 2375:-. Till detta kommer självklart, försäkringar, service, bensin och annat som hör bilägandet till. Och så skatten då ;-)
  18. 9
    Vet inte vad som är vanligast... egentligen, men den typen vi har haft, så har man betalat extra skatt för förmånsvärdet. Dessutom har man ju betalat leasingavgiften och alla andra löpande kostnader genom bruttolöneavdrag. Bilen ska så att säga vara kostnadsneutral för företaget. Sedan finns det ju olika sätt att få ersättning för mil och bensin och sådant, men i vårt fall skulle leasingavgiften hamna på ca 3500:- för en Citroen C5 där priset är drygt 190 000, ingen första förhöjd hyar och ett restvärde på 45%. Vid en första förhöjd hyra på 20% och restvärde 45% skulle leasingavgiften bli 2375:-. Till detta kommer självklart, försäkringar, service, bensin och annat som hör bilägandet till. Och så skatten då ;-)
  19. Medlem sedan
    Apr 2000
    #10

    Är nog mycket olika

    bäst är att han undersöker vad som gäller på just hans arbetsplats.
    Hos oss är det ett leasingbolag som står för bilen, bensinen betalas av företaget, service, reparationer, skatt och försäkring betalas av leasingbolaget. Sedan förmånsbeskattas man beroende på vad det är för bil man kör, har man miljöbil så blir det en lägre beskattning, likaså om man kör mer än 3000 mil i tjänsten osv. Man måste också betala för de mil man kör privat, men den avgiften är mycket låg.
  20. 10
    Är nog mycket olika bäst är att han undersöker vad som gäller på just hans arbetsplats.
    Hos oss är det ett leasingbolag som står för bilen, bensinen betalas av företaget, service, reparationer, skatt och försäkring betalas av leasingbolaget. Sedan förmånsbeskattas man beroende på vad det är för bil man kör, har man miljöbil så blir det en lägre beskattning, likaså om man kör mer än 3000 mil i tjänsten osv. Man måste också betala för de mil man kör privat, men den avgiften är mycket låg.
  21. Malin
    #11

    Tack för alla svar!!

    Nu har det nog klarnat tillräckligt:-)
  22. 11
    Tack för alla svar!! Nu har det nog klarnat tillräckligt:-)
  23. Tuva
    #12

    Aha...

    Jag har nog alltid sagt tjänstebil när jag menat förmånsbil då... Tack för upplysningen =)
  24. 12
    Aha... Jag har nog alltid sagt tjänstebil när jag menat förmånsbil då... Tack för upplysningen =)
  25. Peter
    #13

    Kostandsneutralitet

    Som någon redan nämnt så måste man naturligtvis räkna företagets kostnader som ett fiktivt bruttolöneavdrag.
    Alternativet till förmånsbil är ju löneförhöjning.
  26. 13
    Kostandsneutralitet Som någon redan nämnt så måste man naturligtvis räkna företagets kostnader som ett fiktivt bruttolöneavdrag.
    Alternativet till förmånsbil är ju löneförhöjning.

Liknande trådar

  1. Tjänstebil?
    By annF in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 20:08
  2. om man har tjänstebil
    By anna197 in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 18:57
  3. Tjänstebil
    By Neta in forum Bilsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 18:58
  4. Tjänstebil?
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 15:58
  5. Tjänstebil
    By förmånsbeskattad in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 11:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar