Barnepilepsi
Epilepsi
  1. Mamicka
    #1

    Barnepilepsi

    Vår son har godartad barnepilepsi i form av frånvaroattacker. Prognosen är ju att barnepilepsin skall växa bort. Frågan är bara när... Är här någon här med barn, vars epilepsi växt bort? När skedde det i så fall?
  2. 1
    Barnepilepsi Vår son har godartad barnepilepsi i form av frånvaroattacker. Prognosen är ju att barnepilepsin skall växa bort. Frågan är bara när... Är här någon här med barn, vars epilepsi växt bort? När skedde det i så fall?
  3. Truls
    #2

    Vår läkare...

    ... menar att denna typ av epilepsi kan vara ärftligt betingad genom att någon förälder har migrän. Det innebär isåfall, enligt honom, att när barnet kommer upp i tonåren, runt 16-17 år ungefär växer epilepsin bort för att istället ersättas av \"klassisk migrän\". Det verkar stämma på vår familj iaf, för pappan i familjen har migrän. Sonen är 6 år idag, han fick sin diagnos för ganska exakt ett år sedan.
    Men, jag har ju ingen erfarenhet av att det växt bort än... Vår doktor lät så säker på sin sak.
    Hur är det med er andra som har barn med benign barnepilesi, kan teorin om migrän stämma in tycker ni?
  4. 2
    Vår läkare... ... menar att denna typ av epilepsi kan vara ärftligt betingad genom att någon förälder har migrän. Det innebär isåfall, enligt honom, att när barnet kommer upp i tonåren, runt 16-17 år ungefär växer epilepsin bort för att istället ersättas av \"klassisk migrän\". Det verkar stämma på vår familj iaf, för pappan i familjen har migrän. Sonen är 6 år idag, han fick sin diagnos för ganska exakt ett år sedan.
    Men, jag har ju ingen erfarenhet av att det växt bort än... Vår doktor lät så säker på sin sak.
    Hur är det med er andra som har barn med benign barnepilesi, kan teorin om migrän stämma in tycker ni?
  5. Medlem sedan
    Jul 1999
    #3

    Intressant

    Här är det mamma (=jag) som har _mycket_ svår migrän, enligt en läkare har jag dessutom två typer av migrän, samt svår aura i samband med migränen...
    Intressant med ev koppling till dotterns epilepsi!
  6. 3
    Intressant Här är det mamma (=jag) som har _mycket_ svår migrän, enligt en läkare har jag dessutom två typer av migrän, samt svår aura i samband med migränen...
    Intressant med ev koppling till dotterns epilepsi!
  7. Medlem sedan
    Apr 2005
    #4

    Ja...

    pappan i vårt fall har oxå rejäl migrän med synbortfall samt aura när han väl åker på det...
  8. 4
    Ja... pappan i vårt fall har oxå rejäl migrän med synbortfall samt aura när han väl åker på det...
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5

    Vår dotter

    fick sin diagnos när hon skulle fylla 2 år. Hon hade väldigt korta anfall som i princip \"bara\" gjorde att hon tappade balansen. Dock ett par tre gånger i minuten när det var som värst.
    I november fyller hon 5 år och har hon inte haft något anfall fram tillsdess så har hon varit anfallsfri i 2 år och vi ska prova att sluta med medicinen. Hon har haft samma dos medicin i 2 år vilket gör att vi hoppas/tror att det vuxit bort eftersom hon rimligtvis måste ha vuxit ur dosen (som redan var låg från början), Så jag hoppas som sagt....
  10. 5
    Vår dotter fick sin diagnos när hon skulle fylla 2 år. Hon hade väldigt korta anfall som i princip \"bara\" gjorde att hon tappade balansen. Dock ett par tre gånger i minuten när det var som värst.
    I november fyller hon 5 år och har hon inte haft något anfall fram tillsdess så har hon varit anfallsfri i 2 år och vi ska prova att sluta med medicinen. Hon har haft samma dos medicin i 2 år vilket gör att vi hoppas/tror att det vuxit bort eftersom hon rimligtvis måste ha vuxit ur dosen (som redan var låg från början), Så jag hoppas som sagt....

Liknande trådar

  1. Benign (godartad) barnepilepsi...
    By Truls in forum Epilepsi
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-11, 11:31
  2. barnepilepsi
    By camiz in forum Epilepsi
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-23, 11:30
  3. det här med barnepilepsi har
    By LottaJ in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 19:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar