Plötslig hörselnedsättning?
Kropp & hälsa
  1. Nape
    #1

    Plötslig hörselnedsättning?

    Jag vaknade upp idag med bara ca 30 procent av hörseln kvar. Det kändes lite mysko igår (som om huvudet var inlindat i bomull, ringde och susade i öronen) redan, men det hade förvärrats under natten.

    Först skyllde jag det på att jag varit i ett äventyrsbad hela igår. Jag badade inte själv, utan vaktade elever (alltså, inget vatten i öronen). Där lät det ju hela tiden (vågskvalp, plask, fläktar, prat, skrik osv osv).

    Symptomen är att det känns nästan som ett \"band över öronen\". Lock över öronen. Det ringer och susar hela tiden (hjälper inte att hålla för öronen) och så gör det ont med skarpa ljud (barnröster, barngråt/skrik, applåder osv).

    Sedan kom jag på att jag ju hittade en fästing på mig, i måndags. Och kollade på netdoktor och blev skrajare. Har man blivit biten av en fästing och får plötsliga hörselnedsättningar är det INTE bra.

    Jag var sjukskriven idag (kan inte höra eleverna och det är ju inte speciellt säkert då.. Läser på läpparna när sambon pratar, annars missar jag lite av det han säger) och tänkte besöka doktorn idag. Tyvärr har inte sjukvården ringt tillbaka till mig alls. Den automatiska rösten sa att de ringer upp mig cirka fem i halv tre, så jag har liksom slutat vänta vid telefonen..

    Jag börjar bli lite skraj.
  2. 1
    Plötslig hörselnedsättning? Jag vaknade upp idag med bara ca 30 procent av hörseln kvar. Det kändes lite mysko igår (som om huvudet var inlindat i bomull, ringde och susade i öronen) redan, men det hade förvärrats under natten.

    Först skyllde jag det på att jag varit i ett äventyrsbad hela igår. Jag badade inte själv, utan vaktade elever (alltså, inget vatten i öronen). Där lät det ju hela tiden (vågskvalp, plask, fläktar, prat, skrik osv osv).

    Symptomen är att det känns nästan som ett \"band över öronen\". Lock över öronen. Det ringer och susar hela tiden (hjälper inte att hålla för öronen) och så gör det ont med skarpa ljud (barnröster, barngråt/skrik, applåder osv).

    Sedan kom jag på att jag ju hittade en fästing på mig, i måndags. Och kollade på netdoktor och blev skrajare. Har man blivit biten av en fästing och får plötsliga hörselnedsättningar är det INTE bra.

    Jag var sjukskriven idag (kan inte höra eleverna och det är ju inte speciellt säkert då.. Läser på läpparna när sambon pratar, annars missar jag lite av det han säger) och tänkte besöka doktorn idag. Tyvärr har inte sjukvården ringt tillbaka till mig alls. Den automatiska rösten sa att de ringer upp mig cirka fem i halv tre, så jag har liksom slutat vänta vid telefonen..

    Jag börjar bli lite skraj.
  3. Eva
    #2

    Vad väntar du på??

    Jag skulle omedelbart bege mig till akuten faktiskt.Kanske kan du få någon form av förklaring åtminstone.Det är ju viktigt med hörseln,så vänta inte!
  4. 2
    Vad väntar du på?? Jag skulle omedelbart bege mig till akuten faktiskt.Kanske kan du få någon form av förklaring åtminstone.Det är ju viktigt med hörseln,så vänta inte!
  5. Nape
    #3

    Man vill inte tränga sig på *s*

    Jo, lite så känns det faktiskt. För först ringde jag sjukvårdsupplysningen. De bollade mig vidare till närmaste vårdcentral. Sedan, nästan två timmars väntan på deras samtal.

    När vårdcentralen äntligen ringde skrattade personalen först i telefonen (jättelajbans att förlora hörseln över natten, tack), sedan såg hon att jag valt en annan vårdcentral som \"min\", så de ville inte ta emot mig.

    Och min vc hör alltså inte av sig och eftersom jag har två barn rullar det liksom på ändå. Det måste ju.. Jag har ingen barnvakt som kan ta dem just nu och det känns inte sååå lockande att sitta på akuten i många timmar.

    Men, jag ska göra ett till försök att ringa min vårdcentral. De har jour från klockan fem så nu kanske det är personal som är villig att tala i telefon. *hoppas*
  6. 3
    Man vill inte tränga sig på *s* Jo, lite så känns det faktiskt. För först ringde jag sjukvårdsupplysningen. De bollade mig vidare till närmaste vårdcentral. Sedan, nästan två timmars väntan på deras samtal.

    När vårdcentralen äntligen ringde skrattade personalen först i telefonen (jättelajbans att förlora hörseln över natten, tack), sedan såg hon att jag valt en annan vårdcentral som \"min\", så de ville inte ta emot mig.

    Och min vc hör alltså inte av sig och eftersom jag har två barn rullar det liksom på ändå. Det måste ju.. Jag har ingen barnvakt som kan ta dem just nu och det känns inte sååå lockande att sitta på akuten i många timmar.

    Men, jag ska göra ett till försök att ringa min vårdcentral. De har jour från klockan fem så nu kanske det är personal som är villig att tala i telefon. *hoppas*
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4

    Äh ...

    ... klart du inte skall acceptera att bli utskrattad - låter oproffsigt i kubik.

    Ring din VC på en gång, om du fortfarande inte hör bra! Kan vara något helt banalt, som hörselgångsinflammation.
  8. 4
    Äh ... ... klart du inte skall acceptera att bli utskrattad - låter oproffsigt i kubik.

    Ring din VC på en gång, om du fortfarande inte hör bra! Kan vara något helt banalt, som hörselgångsinflammation.

Liknande trådar

  1. Hörselnedsättning...nån som vet?
    By housewife in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 09:37
  2. Hörselnedsättning pga öi?
    By Vovven med 2 valpar in forum Öronbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-15, 08:30
  3. Hörselnedsättning...
    By Helena m Z03 E07 F09 in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 16:52
  4. Hörselnedsättning!
    By Gizmoo in forum Hörselskador & nedsättning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 02:55
  5. Hörselnedsättning?
    By anonymt namn in forum Funktionshinder - vuxna
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 13:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar