Sjukdom på vinbärsbuskar
Hem & fritid
  1. Stina
    #1

    Sjukdom på vinbärsbuskar

    Mina svarta vinbärsbuskar har fått någon åkomma. Bären blir små och grenarna ser liksom nästan förkrymta ut...krumma. Jag assicierar deras utseende till mormors reumatiska gamla armar med krokiga fingrar:o
    Några grenar har inte blad alls men det finns fortfarande liv i dem, de är gröna inuti när jag knipsar av dem.
    Bären blir fullt ätbara men väldigt små och även bladen ser ut att vara tillväxthämmade på något vis, några är lite \"krulliga\".
    De har varit sjuka i några år och sjukdomen verkar gå ganska sakta framåt så att buskarna blir mer och mer sjuka för varje år som går, och i höstas tog jag bort en buske helt och hållet då den inte var något att ha mer.

    Vad är det för något och kan jag bli av med det? Jag kan inte se några kryp på dem med blotta ögat.
  2. 1
    Sjukdom på vinbärsbuskar Mina svarta vinbärsbuskar har fått någon åkomma. Bären blir små och grenarna ser liksom nästan förkrymta ut...krumma. Jag assicierar deras utseende till mormors reumatiska gamla armar med krokiga fingrar:o
    Några grenar har inte blad alls men det finns fortfarande liv i dem, de är gröna inuti när jag knipsar av dem.
    Bären blir fullt ätbara men väldigt små och även bladen ser ut att vara tillväxthämmade på något vis, några är lite \"krulliga\".
    De har varit sjuka i några år och sjukdomen verkar gå ganska sakta framåt så att buskarna blir mer och mer sjuka för varje år som går, och i höstas tog jag bort en buske helt och hållet då den inte var något att ha mer.

    Vad är det för något och kan jag bli av med det? Jag kan inte se några kryp på dem med blotta ögat.
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2

    Vinbärsgallkvalster...

    ...låter det som.

    Det här hittade jag på nätet (http://www.tradgard.org/hemtradgarden/bilderpdf/index.pdf):

    När man gallrar i svart vinbärsbuskarna så skall man passa på att kontrollera så att buskarna inte angripits av vinbärsgallkvalster. Angreppet syns bra på vårvintern. Angreppet känns igen på att knopparna sväller upp och blir ärtrunda istället för att vara avlånga som är det normala. De runda knopparna innehåller mängder av kvalster som inte syns för blotta ögat. Den skada de gör är att de i första hand förstör blom- och bladanlag så skörden blir väldigt dålig. Men det är inte nog med det utan de kan också sprida en virussjukdom som heter reversion som kan göra buskarna helt sterila. Ett angrepp kan alltså innebära att det aldrig blir bär igen. Syns angreppet på någon enstaka gren så kan det räcka med att den grenen skärs bort. Finns angreppet i hela busken så måste busken kapas jämns med backen och riset bör eldas upp. Skulle de nya grenarna som växer upp angripas igen är det bäst att gräva upp busken.
  4. 2
    Vinbärsgallkvalster... ...låter det som.

    Det här hittade jag på nätet (http://www.tradgard.org/hemtradgarden/bilderpdf/index.pdf):

    När man gallrar i svart vinbärsbuskarna så skall man passa på att kontrollera så att buskarna inte angripits av vinbärsgallkvalster. Angreppet syns bra på vårvintern. Angreppet känns igen på att knopparna sväller upp och blir ärtrunda istället för att vara avlånga som är det normala. De runda knopparna innehåller mängder av kvalster som inte syns för blotta ögat. Den skada de gör är att de i första hand förstör blom- och bladanlag så skörden blir väldigt dålig. Men det är inte nog med det utan de kan också sprida en virussjukdom som heter reversion som kan göra buskarna helt sterila. Ett angrepp kan alltså innebära att det aldrig blir bär igen. Syns angreppet på någon enstaka gren så kan det räcka med att den grenen skärs bort. Finns angreppet i hela busken så måste busken kapas jämns med backen och riset bör eldas upp. Skulle de nya grenarna som växer upp angripas igen är det bäst att gräva upp busken.

Liknande trådar

  1. Vinbärsbuskar?
    By -Esmeralda- in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 19:22
  2. Plantera vinbärsbuskar?
    By -Esmeralda- in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 17:53
  3. Plantera vinbärsbuskar?
    By umami in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 15:17
  4. Äckel på vinbärsbuskar
    By bastet in forum Hem & fritid
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 10:49
  5. Vinbärsbuskar
    By ~LisaMarie~ in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-06, 19:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar