Ta lån som egen företagare!?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Anno
    #1

    Ta lån som egen företagare!?

    Hej!
    Min man har ett eget företag, ett handelsbolag. Jag är i botten arbetslös, just nu föräldraledig och sen ska jag studera i flera år. Är det kört att få lån till bostad då?

    Har hört flera säga att det inte alls är samma sak att låna till bostad exempelvis när man är egen företagare jämfört med som fast anställd. Stämmer det? Någon som har egna erfarenheter om detta?
  2. 1
    Ta lån som egen företagare!? Hej!
    Min man har ett eget företag, ett handelsbolag. Jag är i botten arbetslös, just nu föräldraledig och sen ska jag studera i flera år. Är det kört att få lån till bostad då?

    Har hört flera säga att det inte alls är samma sak att låna till bostad exempelvis när man är egen företagare jämfört med som fast anställd. Stämmer det? Någon som har egna erfarenheter om detta?
  3. Jenny
    #2

    Vi fick...

    När vi sökte lån var jag arbetslös ( hade precis misst mitt jobb p.g.a att jag blev gravid). Vi var 22 och 25 år gammla, sambon har eget företag sedan han var 20 år gammal. Vi fick lån men sambon var ju tvungen att visa att vi verkligen kunde leva på hans lön båda två + barn. Hans pappa är borgenär, det var vi med tvungena att ha.

    Vi fick som sagt lånet och kunde köpa vårt hus, banken vill dock se hans deklaration o.s.v löpande så att det fortfarande är \"säkert\".

    Men som sagt, hade inte sambons företag gått såpass bra så hade vi nog inte fått lånet, det ÄR svårare som egenföretagare och framför allt om den ena parten är arbetslös ( vi lånade/äger 50 % var).

    Men det går, så att prova är ju inte fel. Tänk på att vissa säger nej och nån annan kan säga ja, så ge inte upp efter första försöket.

    Fråga gärna om det är ngt mer du undrar.
  4. 2
    Vi fick... När vi sökte lån var jag arbetslös ( hade precis misst mitt jobb p.g.a att jag blev gravid). Vi var 22 och 25 år gammla, sambon har eget företag sedan han var 20 år gammal. Vi fick lån men sambon var ju tvungen att visa att vi verkligen kunde leva på hans lön båda två + barn. Hans pappa är borgenär, det var vi med tvungena att ha.

    Vi fick som sagt lånet och kunde köpa vårt hus, banken vill dock se hans deklaration o.s.v löpande så att det fortfarande är \"säkert\".

    Men som sagt, hade inte sambons företag gått såpass bra så hade vi nog inte fått lånet, det ÄR svårare som egenföretagare och framför allt om den ena parten är arbetslös ( vi lånade/äger 50 % var).

    Men det går, så att prova är ju inte fel. Tänk på att vissa säger nej och nån annan kan säga ja, så ge inte upp efter första försöket.

    Fråga gärna om det är ngt mer du undrar.

Liknande trådar

  1. Egen företagare
    By ronjas_matte in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-05, 18:38
  2. egen företagare
    By willermo in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-05, 17:03
  3. Egen företagare?
    By -EB- in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 15:29
  4. Egen företagare?
    By asjoli in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-21, 09:54
  5. Egen företagare
    By Tjatmoster in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 12:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar