Röda prickar/utslag
Barnsjukdomar
  1. Medlem sedan
    Feb 2004
    #1

    Röda prickar/utslag

    Isak har haft feber i 3-4 dagar och har nu blivit helt prickig över hela kroppen. Mest är det på låren och underbenen, men även armarna, bålen och ryggen är prickig. Även stjärten. Ansiktet har klarat sig ganska bra, han har kanske tre prickar i ansiktet, inget på huvudet eller i nacken.

    Prickarna är röda och ganska stora, det ser ut som elaka myggbett ungefär. Verkar inte klia, men är väldigt fula.

    Min första tanke var tredagarsfeber, men hur ser såna prickar ut? Vi ska till vårdcentralen på måndag om det inte ger med sig, de har ändå inga läkare där under helgen, så det är ingen idé att fara dit nu.

    Febern har idag försvunnit (han ligger kring 37 grader nu), men han har legat mellan 38 och 39,6 de senaste dagarna. Två tänder är på gång dessutom.

    Är det någon som har någon idé om vad det kan vara? Har försökt söka på sjukvårdsupplysningens hemsida, men jag hittar inget. Svärmor trodde först på scharlakansfeber, men han har inte smultrontunga.

    Han är gnälligare än vanligt, men jag vet inte om det beror på prickarna just.

    Idéer?
  2. 1
    Röda prickar/utslag Isak har haft feber i 3-4 dagar och har nu blivit helt prickig över hela kroppen. Mest är det på låren och underbenen, men även armarna, bålen och ryggen är prickig. Även stjärten. Ansiktet har klarat sig ganska bra, han har kanske tre prickar i ansiktet, inget på huvudet eller i nacken.

    Prickarna är röda och ganska stora, det ser ut som elaka myggbett ungefär. Verkar inte klia, men är väldigt fula.

    Min första tanke var tredagarsfeber, men hur ser såna prickar ut? Vi ska till vårdcentralen på måndag om det inte ger med sig, de har ändå inga läkare där under helgen, så det är ingen idé att fara dit nu.

    Febern har idag försvunnit (han ligger kring 37 grader nu), men han har legat mellan 38 och 39,6 de senaste dagarna. Två tänder är på gång dessutom.

    Är det någon som har någon idé om vad det kan vara? Har försökt söka på sjukvårdsupplysningens hemsida, men jag hittar inget. Svärmor trodde först på scharlakansfeber, men han har inte smultrontunga.

    Han är gnälligare än vanligt, men jag vet inte om det beror på prickarna just.

    Idéer?
  3. petra
    #2

    kanske

    \"värmeutslag\"?. här hemma har vi värmeutslag OCH vattkoppor! haha. prickigt värre!!
  4. 2
    kanske \"värmeutslag\"?. här hemma har vi värmeutslag OCH vattkoppor! haha. prickigt värre!!
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3

    Försöker minnas

    Prickarna vid tredagasfebern var först isolerade röda prickar, men flöt sen ihop till en stor massa. Om jag minns rätt, det är några år sedan. Prickarna var rätt små, och var inte svullna och upphöjda som myggbett.

    Vid scharlakansfeber känns huden som ett sandpapper, och jag har svårt att tro att febern skulle gå ner då.
  6. 3
    Försöker minnas Prickarna vid tredagasfebern var först isolerade röda prickar, men flöt sen ihop till en stor massa. Om jag minns rätt, det är några år sedan. Prickarna var rätt små, och var inte svullna och upphöjda som myggbett.

    Vid scharlakansfeber känns huden som ett sandpapper, och jag har svårt att tro att febern skulle gå ner då.
  7. Medlem sedan
    Feb 2004
    #4

    Vi börjar tro att

    Vi börjar tro att det är en reaktion på myggbett!
  8. 4
    Vi börjar tro att Vi börjar tro att det är en reaktion på myggbett!
  9. Medlem sedan
    Nov 2001
    #5

    3-dagarsfeber

    får de små röda prickar. Men det är inte ovanligt med virusprickar och de kan tydligen se lite olika ut. Endel barn får nässelutslag efter en virusinfektion. De kan vara varierad storlek på utslagen, lite upphöjda. Kolla sjukvårsrådgivningens hemsida . Tror det var där jag såg en bra bild.
  10. 5
    3-dagarsfeber får de små röda prickar. Men det är inte ovanligt med virusprickar och de kan tydligen se lite olika ut. Endel barn får nässelutslag efter en virusinfektion. De kan vara varierad storlek på utslagen, lite upphöjda. Kolla sjukvårsrådgivningens hemsida . Tror det var där jag såg en bra bild.
  11. M
    #6

    Låter inte som scharlakans-

    feber tycker jag. Visserligen har vår son varit äldre när han haft det, men då blivit liksom småknottrig, med ett rosa skimmer över större delen av kroppen, och så värst med kli och prickar i böjvecken.
    Däremot är det inte alls säkert att tungan blir sådär smultronröd, men den kan bli det.
  12. 6
    Låter inte som scharlakans- feber tycker jag. Visserligen har vår son varit äldre när han haft det, men då blivit liksom småknottrig, med ett rosa skimmer över större delen av kroppen, och så värst med kli och prickar i böjvecken.
    Däremot är det inte alls säkert att tungan blir sådär smultronröd, men den kan bli det.

Liknande trådar

  1. Utslag - röda prickar
    By anna_karin in forum Komplikationer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 20:23
  2. Prickar/utslag
    By Marmelad in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 21:19
  3. Prickar/utslag
    By illan in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-12, 17:40
  4. Utslag och prickar
    By änglarfinns in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 21:02
  5. utslag med svarta prickar...
    By MissW in forum _0506 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 19:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar