Tål inte korv stroganoff?????
Astma & allergi - barn
  1. Medlem sedan
    Nov 2004
    #1

    Tål inte korv stroganoff?????

    Min dotter är laktosintolerant. Hon får både laktosfritt och låglaktos, samt att hon får smaka saker med laktos(läkarens ord.) Nu har jag efter flera bakslag kommit fram till att hon blir dålig i magen varje gång efter att ha ätit Korv stroganoff. I detta har jag laktosfri gädde - så det är inte det hon reagerar på. Korven var enl lappen mjölkfri. Jag har även lök, som inte är några problem i köttfärssåsen. Ketchup äter hon i mängder i vanliga fall. Sen har jag i tomatpuré, men vad kan det finnas i tomatpuré som magen inte klarar? Eller vad kan det vara hon inte tål? Jag kan inte förstå varför hon inte tål Korv stroganoff - HJÄLP!!!
  2. 1
    Tål inte korv stroganoff????? Min dotter är laktosintolerant. Hon får både laktosfritt och låglaktos, samt att hon får smaka saker med laktos(läkarens ord.) Nu har jag efter flera bakslag kommit fram till att hon blir dålig i magen varje gång efter att ha ätit Korv stroganoff. I detta har jag laktosfri gädde - så det är inte det hon reagerar på. Korven var enl lappen mjölkfri. Jag har även lök, som inte är några problem i köttfärssåsen. Ketchup äter hon i mängder i vanliga fall. Sen har jag i tomatpuré, men vad kan det finnas i tomatpuré som magen inte klarar? Eller vad kan det vara hon inte tål? Jag kan inte förstå varför hon inte tål Korv stroganoff - HJÄLP!!!
  3. Åsa
    #2

    Gör ni många andra rätter

    med laktosfri grädde som hon klarar? Annars hade jag tippat på att det ändå är mjölken. Alltså mer mjölkallergi aktigt. Vissa med IBS aktiga symptom tål inte heller för fet mat kan det vara det? I tomatpuré finns inget som jag kan tänka mig.

    Du har inga andra kryddor i eller att ni ofta har någon speciell grönsak till?
  4. 2
    Gör ni många andra rätter med laktosfri grädde som hon klarar? Annars hade jag tippat på att det ändå är mjölken. Alltså mer mjölkallergi aktigt. Vissa med IBS aktiga symptom tål inte heller för fet mat kan det vara det? I tomatpuré finns inget som jag kan tänka mig.

    Du har inga andra kryddor i eller att ni ofta har någon speciell grönsak till?
  5. karinxxx
    #3

    En helt annan teori...

    Hon kanske tycker det är så gott att hon äter på tok för mycket?
  6. 3
    En helt annan teori... Hon kanske tycker det är så gott att hon äter på tok för mycket?
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4

    Den spricker tyvärr

    Ida äter inte överdrivet mycket. Det blev bara en liten portion.
  8. 4
    Den spricker tyvärr Ida äter inte överdrivet mycket. Det blev bara en liten portion.
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5

    Funderar

    Nu när du nämner det så är det inte mycket mjölkprodukter Ida får i sig. Hon äter inte gärna sås tex. Yoghurt och fil ratar hon oxå. Som mest kan det slinka ner 1-2 glas oboy (låglaktos). Men det reagerar hon inte på. Jag får nog ta kontakt med barnkliniken igen och se om de kan göra några tester. Kan en mjölkallergi förvärras om man äter mjölkprodukter? Finns det något alternativ till grädden - vill se om det funkar bättre.
  10. 5
    Funderar Nu när du nämner det så är det inte mycket mjölkprodukter Ida får i sig. Hon äter inte gärna sås tex. Yoghurt och fil ratar hon oxå. Som mest kan det slinka ner 1-2 glas oboy (låglaktos). Men det reagerar hon inte på. Jag får nog ta kontakt med barnkliniken igen och se om de kan göra några tester. Kan en mjölkallergi förvärras om man äter mjölkprodukter? Finns det något alternativ till grädden - vill se om det funkar bättre.
  11. Åsa
    #6

    Ja du kan prova

    att göra stroganoffen på oatly i mat. Jag tar dock lite mindre grädde då och reder av med mjöl och vatten oxå för att inte havresmaken ska slå igenom

    Kanske 1-1½ dl grädde och 1 dl vatten med ngn tsk ren maizena-mjöl.
  12. 6
    Ja du kan prova att göra stroganoffen på oatly i mat. Jag tar dock lite mindre grädde då och reder av med mjöl och vatten oxå för att inte havresmaken ska slå igenom

    Kanske 1-1½ dl grädde och 1 dl vatten med ngn tsk ren maizena-mjöl.
  13. Medlem sedan
    May 2003
    #7

    En tanke bara, när du

    skriver att hon inte äter mkt mjölkprodukter, utan ratar fil och yogurth etc. Många allergiker tycker ju inte om det dom är allergiska för. Det kan ju vara så att hon har en allergi mot mjölken och inte \"bara\" är överkänslig mot laktos och därför inte heller vill äta mjölkprodukter.
  14. 7
    En tanke bara, när du skriver att hon inte äter mkt mjölkprodukter, utan ratar fil och yogurth etc. Många allergiker tycker ju inte om det dom är allergiska för. Det kan ju vara så att hon har en allergi mot mjölken och inte \"bara\" är överkänslig mot laktos och därför inte heller vill äta mjölkprodukter.
  15. Medlem sedan
    Jan 2001
    #8

    jag har svårt med grädden, kanske..

    Jag är laktosintolerant; känslig sådan, jag klarar inte låglaktosprodukter.
    Jag har blivit dålig ett antal gånger (minst 3) efter att ha ätit laktosfri grädde -självklart vet jag ju inte att det var just grädden, men jag hade inga andra givna kandidater flera av gångerna.

    Laktosfri mjölk klarar jag utan problem, så jag vet inte vad som skulle vara fel med grädden... Det känns ju inte rimligt att den skulle vara värre. Men det klart, kanske är jag helt enkelt känslig mot fett också.

    Så tja, jag har ingen förklaring, men kanske det är samma problem som din dotter har. Eller så kanske det är som något föreslog, att hon inte tål mjölkprotein heller.
    Använder ni grädden i någon mer maträtt -fungerar den då?

    Jag har gjort god korvstroganoff på kokosmjölk och krossade tomater. Jag vet, det låter som lång från originalet, men blev faktiskt hyfsat likt, samt gott. (Men kokosmjölk + tomatpuré tror jag blir för tunnt...)
    Eller så kan man använda osötad Rapsy Frutty. Blir dock inte lika bra, har jag för mig.
  16. 8
    jag har svårt med grädden, kanske.. Jag är laktosintolerant; känslig sådan, jag klarar inte låglaktosprodukter.
    Jag har blivit dålig ett antal gånger (minst 3) efter att ha ätit laktosfri grädde -självklart vet jag ju inte att det var just grädden, men jag hade inga andra givna kandidater flera av gångerna.

    Laktosfri mjölk klarar jag utan problem, så jag vet inte vad som skulle vara fel med grädden... Det känns ju inte rimligt att den skulle vara värre. Men det klart, kanske är jag helt enkelt känslig mot fett också.

    Så tja, jag har ingen förklaring, men kanske det är samma problem som din dotter har. Eller så kanske det är som något föreslog, att hon inte tål mjölkprotein heller.
    Använder ni grädden i någon mer maträtt -fungerar den då?

    Jag har gjort god korvstroganoff på kokosmjölk och krossade tomater. Jag vet, det låter som lång från originalet, men blev faktiskt hyfsat likt, samt gott. (Men kokosmjölk + tomatpuré tror jag blir för tunnt...)
    Eller så kan man använda osötad Rapsy Frutty. Blir dock inte lika bra, har jag för mig.

Liknande trådar

  1. Korv stroganoff på påse??
    By -MaryT- in forum Ordet är fritt
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2010-02-10, 22:01
  2. Frysa korv stroganoff?
    By euxmix in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 18:08
  3. Korv Stroganoff
    By Nettikan in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 18:30
  4. Äter korv stroganoff
    By JaCal in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-01-09, 05:36
  5. Korv stroganoff
    By gladgravid in forum Vikt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 19:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar