detta forum är ett svårt forum
Styvfamiljer
  1. en trött tyckare
    #1

    detta forum är ett svårt forum

    dels pga att det är en av de mesta aktiva forumen dels pga att frågorna på forumet är så känslomässigt laddade för de som skriver.
    Mitt förslag att dela på forumet i två forum
    - ett forum som handlar om barnen i styvfamiljer och deras relationer till de vuxna i dessa familjer (här tas tex frågor om uppfostran upp)
    - ett forum som handlar om relationer mellan vuxna i styvfamiljer (här tas¨frågor om underhåll barnbidrag, umgängeshelger/veckor hämta/lämna upp).
  2. 1
    detta forum är ett svårt forum dels pga att det är en av de mesta aktiva forumen dels pga att frågorna på forumet är så känslomässigt laddade för de som skriver.
    Mitt förslag att dela på forumet i två forum
    - ett forum som handlar om barnen i styvfamiljer och deras relationer till de vuxna i dessa familjer (här tas tex frågor om uppfostran upp)
    - ett forum som handlar om relationer mellan vuxna i styvfamiljer (här tas¨frågor om underhåll barnbidrag, umgängeshelger/veckor hämta/lämna upp).
  3. ensamma mamman
    #2

    Tror du det

    skulle bli bättre. Jag vet inte faktiskt. Jag tror inte den känsloladdade biten blir mindre. Jag är tveksam, men jag gillade namnbytet till styvfamiljer då jag känner mig mer hemma. Sedan erkänner jag, att jag gillar inte ordet Styv för mig är det ett negativt ord laddat med negativa känslor. Därför jag kanske inte ser mig som styvmamma eller kanske inte heller biomamma jo det är jag biolgiskmamma, men när jag ser på mig själv i min familj är jag en vuxen som står för mammning. (jag gör mammiga saker men även pappiga saker jag är vuxen,förälderansvarskännande och det är jag till alla mina barn i familjen oavsett biologin.
  4. 2
    Tror du det skulle bli bättre. Jag vet inte faktiskt. Jag tror inte den känsloladdade biten blir mindre. Jag är tveksam, men jag gillade namnbytet till styvfamiljer då jag känner mig mer hemma. Sedan erkänner jag, att jag gillar inte ordet Styv för mig är det ett negativt ord laddat med negativa känslor. Därför jag kanske inte ser mig som styvmamma eller kanske inte heller biomamma jo det är jag biolgiskmamma, men när jag ser på mig själv i min familj är jag en vuxen som står för mammning. (jag gör mammiga saker men även pappiga saker jag är vuxen,förälderansvarskännande och det är jag till alla mina barn i familjen oavsett biologin.
  5. Garansi
    #3

    Tror det blir svårt

    som vi skrivit innan så har många av oss alla dessa roller i olika omfattning. Vi har stadigvarande barn, antingen gemensamma, bio eller styv, samtidigt som vv eller uh-barn, de också kan vara bio eller styv-barn. Alla drabbas på något sätt i styvfamiljen av underhålls- eller barn-bidrag, uh-helger eller veckor och att hämta/lämna upp. Spelar ingen roll om forumen för styvfamiljer splittras upp i tio olika, är man trångsynt och bara skriver från ett perspektiv utan förståelse för andras situationer så gör man nog det ändå. Men tanken var god även om jag personligen inte tror på att den löser denna problematik.
  6. 3
    Tror det blir svårt som vi skrivit innan så har många av oss alla dessa roller i olika omfattning. Vi har stadigvarande barn, antingen gemensamma, bio eller styv, samtidigt som vv eller uh-barn, de också kan vara bio eller styv-barn. Alla drabbas på något sätt i styvfamiljen av underhålls- eller barn-bidrag, uh-helger eller veckor och att hämta/lämna upp. Spelar ingen roll om forumen för styvfamiljer splittras upp i tio olika, är man trångsynt och bara skriver från ett perspektiv utan förståelse för andras situationer så gör man nog det ändå. Men tanken var god även om jag personligen inte tror på att den löser denna problematik.
  7. Anonym
    #4

    ett enbart för styvmammor?

    så kan dom ge varandra råd. Det blir säkert jättebra.
  8. 4
    ett enbart för styvmammor? så kan dom ge varandra råd. Det blir säkert jättebra.
  9. Garansi
    #5

    Men hur gör vi med de som

    både är styvmammor och har egna biologiska barn då?
    De har ju också kontaktytor med de styvmorsrelaterade problematikerna som uppstår, vart ska de vända sig?
    Den här uppdelningen kan ju eskalera in absurdum.
    Vore det inte bättre att skruva upp reglerna kring förhållningssätten som råder härinne?
  10. 5
    Men hur gör vi med de som både är styvmammor och har egna biologiska barn då?
    De har ju också kontaktytor med de styvmorsrelaterade problematikerna som uppstår, vart ska de vända sig?
    Den här uppdelningen kan ju eskalera in absurdum.
    Vore det inte bättre att skruva upp reglerna kring förhållningssätten som råder härinne?
  11. Mustardseed
    #6

    Jag tror inte

    att delning av forum löser något problem. Båda de ämnen du föreslår som egna forum kan bli känsliga trådar och det är då det blir mycket känslor i omlopp och lite väl hårda ord här.

    Jag tror man måste inse att sålänge man inte befinner sig på ett slutet forum så kommer man få mothugg på sina inlägg. Det går inte att skriva hit bara för att få medhåll och sympati, och om man inte klarar av det så är det bättre att inte lämna ut sig själv så mycket.
  12. 6
    Jag tror inte att delning av forum löser något problem. Båda de ämnen du föreslår som egna forum kan bli känsliga trådar och det är då det blir mycket känslor i omlopp och lite väl hårda ord här.

    Jag tror man måste inse att sålänge man inte befinner sig på ett slutet forum så kommer man få mothugg på sina inlägg. Det går inte att skriva hit bara för att få medhåll och sympati, och om man inte klarar av det så är det bättre att inte lämna ut sig själv så mycket.
  13. Medlem sedan
    May 2000
    #7

    Inlägg i diskussionen

    Tror inte gruppen behöver delas eller snackinfot skrivas om. Utan det som saknas är att alla inte har följt reglerna för forumet. Det är inte tillåtet att göra personangrepp och vara otrevliga mot varandra. Börjar vi bara gå efter det som redan gäller så skulle stämningen bli en annan här inne.

    Vad tror ni andra om det?
  14. 7
    Inlägg i diskussionen Tror inte gruppen behöver delas eller snackinfot skrivas om. Utan det som saknas är att alla inte har följt reglerna för forumet. Det är inte tillåtet att göra personangrepp och vara otrevliga mot varandra. Börjar vi bara gå efter det som redan gäller så skulle stämningen bli en annan här inne.

    Vad tror ni andra om det?
  15. en trött tyckare
    #8

    du har rätt men fortfarande är

    detta forum är ett svårt forum eftersom många frågor är så laddade. Det behövs nog lite punktinsatser för att kyla ner när känslorna är på vippen börja svalla igång på fel sätt. När, var, och hur detta ska göras det vet jag inte.
  16. 8
    du har rätt men fortfarande är detta forum är ett svårt forum eftersom många frågor är så laddade. Det behövs nog lite punktinsatser för att kyla ner när känslorna är på vippen börja svalla igång på fel sätt. När, var, och hur detta ska göras det vet jag inte.
  17. Medlem sedan
    May 2000
    #9

    Om ni mejlar så är det lättare

    Mejla oss när det händer, så kan vi läsa och kommentera (och ev. radera om nödvändigt). Vi far runt i Snack om dagarna och hinner inte in i alla ämnen, så då hjälper det med en liten hint från er i gruppen (= mejl :) Kom ihåg att kopiera in rubrik + datum/tid på _startinlägg och abuseinlägg_, då hittar vi.

    Just nu ligger dock mejlen nere, läs mer i INFO den som vill.

    Jag kikar på snackinfot också om det kan hjälpa att lägga till något där.
  18. 9
    Om ni mejlar så är det lättare Mejla oss när det händer, så kan vi läsa och kommentera (och ev. radera om nödvändigt). Vi far runt i Snack om dagarna och hinner inte in i alla ämnen, så då hjälper det med en liten hint från er i gruppen (= mejl :) Kom ihåg att kopiera in rubrik + datum/tid på _startinlägg och abuseinlägg_, då hittar vi.

    Just nu ligger dock mejlen nere, läs mer i INFO den som vill.

    Jag kikar på snackinfot också om det kan hjälpa att lägga till något där.

Liknande trådar

  1. Detta forum
    By boudille in forum Omhändertagna barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-13, 08:54
  2. Svårt att skriva på nytt forum?
    By Den perfekta mamman in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 15:10
  3. svårt att hamna i rätt forum
    By rebuskort in forum Svartsjuka
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-30, 11:48
  4. Vad är det med detta forum?
    By Wallander in forum Ordet är fritt
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 10:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar