Spottad och smittorisk.
Kropp & hälsa
  1. Sjuksköterskestudenten
    #1

    Spottad och smittorisk.

    Jag jobbar på en avdelning för avgiftning och patienterna oftast rätt gulliga.

    Men idag var det en rätt otrevlig man som blev sur på mig, knuffade till mig och spottade mig rakt i ansiktet så att det kom i ögat. Sen sa han att han hade HIV.

    I journalen stod endast att pat hade hepatit C.

    Är det någon smittorisk. Doktorn trodde inte det, men det skulle vara bra att höra någon annans åsikt också.
  2. 1
    Spottad och smittorisk. Jag jobbar på en avdelning för avgiftning och patienterna oftast rätt gulliga.

    Men idag var det en rätt otrevlig man som blev sur på mig, knuffade till mig och spottade mig rakt i ansiktet så att det kom i ögat. Sen sa han att han hade HIV.

    I journalen stod endast att pat hade hepatit C.

    Är det någon smittorisk. Doktorn trodde inte det, men det skulle vara bra att höra någon annans åsikt också.
  3. panda
    #2

    Hepatit C

    smittar via blod, så fanns det blod i saliven så finns en risk om än väldigt liten. HIV smittar främst via blod, sperma så det gäller väl samma där. Generellt krävs mindre smittämne för att få någon hepatit än HIV. Hepatit B är väl den elakaste, men där finns ju vaccin att få.

    Även om risken är liten så tycker jag du kunde få bättre stöd på arbetsplatsen och dessutom köra ett test. Det är alltid bättre att veta än att gå och vara orolig! Skriv en avvikelse, anmäl arbetsskada och testa dig tycker jag, det ska finnas rutiner på alla avdelningar för detta. Lycka till!
  4. 2
    Hepatit C smittar via blod, så fanns det blod i saliven så finns en risk om än väldigt liten. HIV smittar främst via blod, sperma så det gäller väl samma där. Generellt krävs mindre smittämne för att få någon hepatit än HIV. Hepatit B är väl den elakaste, men där finns ju vaccin att få.

    Även om risken är liten så tycker jag du kunde få bättre stöd på arbetsplatsen och dessutom köra ett test. Det är alltid bättre att veta än att gå och vara orolig! Skriv en avvikelse, anmäl arbetsskada och testa dig tycker jag, det ska finnas rutiner på alla avdelningar för detta. Lycka till!
  5. Lisa
    #3

    En viss risk

    Vet inte så bra om Hepatit går över så lätt (HIV ska det inte vara så stor risk med).

    Det jag tänker på är alla bakterier som finns i saliven. Vet åtminstone en incident där den som fick saliv i ögat blev sjuk.
    Tycker att du fick ett dåligt bemötande på ditt arbete. Vill de inte hjälpa dig något mer så ha stenkoll på hur du mår. Vid minsta lilla ta kontakt med VC eller liknande.

    Jag vill INTE skrämma dig och du behöver inte oroa dig men läkaren på din arbetsplats skulle tagit det på bra större allvar.

    Var jobbar du?
    Skulle det varit på sjukhuset hos oss skulle du fått gå direkt till infektionsmottagningen och tagit prover. Sedan ska det alltid skrivas papper över händelsen (jätteviktigt!).
    Lycka till!
  6. 3
    En viss risk Vet inte så bra om Hepatit går över så lätt (HIV ska det inte vara så stor risk med).

    Det jag tänker på är alla bakterier som finns i saliven. Vet åtminstone en incident där den som fick saliv i ögat blev sjuk.
    Tycker att du fick ett dåligt bemötande på ditt arbete. Vill de inte hjälpa dig något mer så ha stenkoll på hur du mår. Vid minsta lilla ta kontakt med VC eller liknande.

    Jag vill INTE skrämma dig och du behöver inte oroa dig men läkaren på din arbetsplats skulle tagit det på bra större allvar.

    Var jobbar du?
    Skulle det varit på sjukhuset hos oss skulle du fått gå direkt till infektionsmottagningen och tagit prover. Sedan ska det alltid skrivas papper över händelsen (jätteviktigt!).
    Lycka till!
  7. Sjuksköterskestudenten
    #4

    Tack för svar...

    ... jag håller med. Känner mig osäker på smittorisk och då är det ju alltid bättre att testa än att inte testa. Dock vill jag inte verka pjåskig och sa doktorn att det inte behövdes så vill jag inte insistera.

    Hepatit B-vaccin har jag.

    Chefen pratade jag med lite idag och h*n bad mig skriva incidensrapport. Jag frågade lite om smittorisk men h*n visste inte. Men påpekade att jag inte ska gå nära vissa pat vilket är svårt när de har syrgasgrimma som ska rättas till eller i samband med munvård.

    Kanske ska lägga till att jag efter händelsen bölade en halvtimme och någon menade att jag kanske var lite extra känslig. Fast jag brukar inte vara så himla gråtmild faktiskt.

    Jag ska skriva rapport och sedan prata med min blodcentral där jag brukar ge blod. Om jag är godkänd för att lämna så borde det ju vara grönt?

  8. 4
    Tack för svar... ... jag håller med. Känner mig osäker på smittorisk och då är det ju alltid bättre att testa än att inte testa. Dock vill jag inte verka pjåskig och sa doktorn att det inte behövdes så vill jag inte insistera.

    Hepatit B-vaccin har jag.

    Chefen pratade jag med lite idag och h*n bad mig skriva incidensrapport. Jag frågade lite om smittorisk men h*n visste inte. Men påpekade att jag inte ska gå nära vissa pat vilket är svårt när de har syrgasgrimma som ska rättas till eller i samband med munvård.

    Kanske ska lägga till att jag efter händelsen bölade en halvtimme och någon menade att jag kanske var lite extra känslig. Fast jag brukar inte vara så himla gråtmild faktiskt.

    Jag ska skriva rapport och sedan prata med min blodcentral där jag brukar ge blod. Om jag är godkänd för att lämna så borde det ju vara grönt?

  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5

    Väldigt lite risk

    men ändå en teoretisk sådan. Se till att ta ett nollprov nu, och sedan att bli provtagen om tre månader. Men oroa dig inte, risken är minimal.
  10. 5
    Väldigt lite risk men ändå en teoretisk sådan. Se till att ta ett nollprov nu, och sedan att bli provtagen om tre månader. Men oroa dig inte, risken är minimal.
  11. Moonbeam
    #6

    Blodcentralen

    kanske kan komma att säga nej och vilja att du ska ta de prover Protan skriver om nedan.
    Tycker också du fick dåligt bemötande! När jag stack mig på en insulinnål under termin tres praktik och totalt bröt ihop totalt så tog chefssk jättebra hand om mig. Då var jag dessutom på en infektionsavdelning med inriktning på HIV/AIDS....

    Du har säkert rätt att få prata med någon om det här, företagshälsovården kanske?
  12. 6
    Blodcentralen kanske kan komma att säga nej och vilja att du ska ta de prover Protan skriver om nedan.
    Tycker också du fick dåligt bemötande! När jag stack mig på en insulinnål under termin tres praktik och totalt bröt ihop totalt så tog chefssk jättebra hand om mig. Då var jag dessutom på en infektionsavdelning med inriktning på HIV/AIDS....

    Du har säkert rätt att få prata med någon om det här, företagshälsovården kanske?
  13. Anonym
    #7

    Liten risk men risken

    finns ju.
    Tycker att läk du pratade med skulle få en spark i baken.
    Jag jobbar med utrustning som kommer från sjukhus för att kollas.
    En del är blodiga och andra stänk på, vi måste vara väldigt nogranna att ha handskar på oss och vi är vaccinerade för hepatit a och b.

    Ögat är ju en slemhinna så jag tycker absolut du skall testa dig.
    Om inte annat för att lugna din egen oro.
  14. 7
    Liten risk men risken finns ju.
    Tycker att läk du pratade med skulle få en spark i baken.
    Jag jobbar med utrustning som kommer från sjukhus för att kollas.
    En del är blodiga och andra stänk på, vi måste vara väldigt nogranna att ha handskar på oss och vi är vaccinerade för hepatit a och b.

    Ögat är ju en slemhinna så jag tycker absolut du skall testa dig.
    Om inte annat för att lugna din egen oro.
  15. m00n
    #8

    Hepatit C

    är ett lågvirulent virus, vilket innebär att det behövs ordetlig mängd med smittosamt blod för att du ska bli smittad, så jag lovar att du kan vara helt lugn! Sa patienten att han hade HIV och det inte finns antecknat så tas väl prov på det för att ta bort misstanken? Annars är det lika där - ska till en massa smittsamt ämne för att du ska ha blivit smittad.

    Jag har själv stuckit mig två gånger på nålar från smittade patienter och då både läste jag om smittorisk samt frågade ut en stackars infektionsläkare så han blev gråhårig på kuppen. Enl honom har personal på akutavdelningar ofta blod in på kroppen i samband med olyckor, men ingen har blivit hep C smittad ens på det viset. För mig kändes det ganska tryggt att veta.
  16. 8
    Hepatit C är ett lågvirulent virus, vilket innebär att det behövs ordetlig mängd med smittosamt blod för att du ska bli smittad, så jag lovar att du kan vara helt lugn! Sa patienten att han hade HIV och det inte finns antecknat så tas väl prov på det för att ta bort misstanken? Annars är det lika där - ska till en massa smittsamt ämne för att du ska ha blivit smittad.

    Jag har själv stuckit mig två gånger på nålar från smittade patienter och då både läste jag om smittorisk samt frågade ut en stackars infektionsläkare så han blev gråhårig på kuppen. Enl honom har personal på akutavdelningar ofta blod in på kroppen i samband med olyckor, men ingen har blivit hep C smittad ens på det viset. För mig kändes det ganska tryggt att veta.

Liknande trådar

  1. Smittorisk?
    By Mimisoul in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-07, 10:13
  2. Smittorisk??
    By anonymt namn in forum Mat & dryck
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-27, 19:40
  3. Ang smittorisk
    By Hemmamamma m 3+pyret in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 20:01
  4. Spottad i ansiktet :(
    By elda in forum _0307 Julibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-01, 13:56
  5. Enkammarcirk.-om smittorisk
    By lias mamma in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-29, 07:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar