Alvedon & dosering
_0510 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2003
    #1

    Alvedon & dosering

    När byter ni styrka på Alvedonen? Precis på kilot? Jag ger ju Hanna 60 mg suppsr just nu & dem är ju 5-10 kg. Nästa styrka är ju 125 mg & det är 10-20 kg. Hanna väger strax över 8 kg & det känns som att 60 mg inte smärtlindrar henne längre. Någon som vet när man kan börja \"överlappa\"? Dom får ju större effekt i början av viktklassen än i slutet. Det blir ju bara hälften sas....

    Det blir lite svamligt så här på förnatten, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar....

    God natt!
  2. 1
    Alvedon & dosering När byter ni styrka på Alvedonen? Precis på kilot? Jag ger ju Hanna 60 mg suppsr just nu & dem är ju 5-10 kg. Nästa styrka är ju 125 mg & det är 10-20 kg. Hanna väger strax över 8 kg & det känns som att 60 mg inte smärtlindrar henne längre. Någon som vet när man kan börja \"överlappa\"? Dom får ju större effekt i början av viktklassen än i slutet. Det blir ju bara hälften sas....

    Det blir lite svamligt så här på förnatten, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar....

    God natt!
  3. Medlem sedan
    Oct 1999
    #2

    Jag..

    ..har gett Trixie 125mg och hon väger precis över 9 kg.
    Det jag gör om jag tycker att de är för \"starka\" är att jag kan dra ut på de fyra timmar mellan doserna som är rekommenderat.
    Isf var 4 timme så ger jag typ var 5:e , om det räcker vill säga.

    Precis som du säger blir det ju en helt annan styrka i början jämfört mot i slutet av en viktklass, men jag vet inte när exakt man \"ska\" kunna ge starkare doser, det är väl där det berömda sunda förnuftet kommer in:0)

    Vill du så kan du ju alltid ta bort en liten bit från 125mg suppen så du kommer till nåt bra mellanting, typ ca 90-100mg.
  4. 2
    Jag.. ..har gett Trixie 125mg och hon väger precis över 9 kg.
    Det jag gör om jag tycker att de är för \"starka\" är att jag kan dra ut på de fyra timmar mellan doserna som är rekommenderat.
    Isf var 4 timme så ger jag typ var 5:e , om det räcker vill säga.

    Precis som du säger blir det ju en helt annan styrka i början jämfört mot i slutet av en viktklass, men jag vet inte när exakt man \"ska\" kunna ge starkare doser, det är väl där det berömda sunda förnuftet kommer in:0)

    Vill du så kan du ju alltid ta bort en liten bit från 125mg suppen så du kommer till nåt bra mellanting, typ ca 90-100mg.
  5. _Afrodite_
    #3

    vid feber

    så skall man följa viktschemat ganska någorlunda när det gäller måttlig feber. jag vet att när det gäller feber som överstiger 40 grader så gör man så på barnsjukhusen att man då går över till en högre dos febernedsättande. Så ett gott råd är att vid feber som är ihållande där man bhöver febernedsättande, ring då och rådfråga sjukvårdsrådgivningen. ha vikt på barnet, hur länge barnet haft feber, hur hög feber och uppgifter om hur allmänpåverkat barnet är redo. Troligen kommer ni få rådet att höja dosen på febernedsättande om det är hög ihållande feber. om det ändå då inte kllingar av och blir bättre så brukar rådet bli att åka in om barnet är kraftigt allmänpåverkat.
    så allt är olika från fall till fall. alla människor är olika bra på att bryta ner och ta upp mediciner.
    Så prova först den dosen som är rekomenderad. hjälper det inte, ringoch rådfråga.
  6. 3
    vid feber så skall man följa viktschemat ganska någorlunda när det gäller måttlig feber. jag vet att när det gäller feber som överstiger 40 grader så gör man så på barnsjukhusen att man då går över till en högre dos febernedsättande. Så ett gott råd är att vid feber som är ihållande där man bhöver febernedsättande, ring då och rådfråga sjukvårdsrådgivningen. ha vikt på barnet, hur länge barnet haft feber, hur hög feber och uppgifter om hur allmänpåverkat barnet är redo. Troligen kommer ni få rådet att höja dosen på febernedsättande om det är hög ihållande feber. om det ändå då inte kllingar av och blir bättre så brukar rådet bli att åka in om barnet är kraftigt allmänpåverkat.
    så allt är olika från fall till fall. alla människor är olika bra på att bryta ner och ta upp mediciner.
    Så prova först den dosen som är rekomenderad. hjälper det inte, ringoch rådfråga.

Liknande trådar

  1. dosering betapred
    By karinxxx in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-30, 19:41
  2. Dosering Minifom?
    By Ida m Albert&Vilfred in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-24, 10:22
  3. Omega 3 - dosering?
    By Agneta H med 3 in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 16:44
  4. Dosering Lantus?
    By ella lisa in forum Diabetes
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-11, 11:24
  5. Influensasputan dosering??
    By Cecilia m Viggo in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 17:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar