På tal om skatt och moms...
Utlandsföräldrar
  1. evaOregon
    #1

    På tal om skatt och moms...

    Jag tycker att det är helt ok att man betalar skatt på nya varor om man har moms, men jag tycker att det är konstigt att man betalar skatt för varor som man köper begagnat på t ex ebay. För de varorna har det ju redan skattats en gång då de var nya.

    När vi köpte en begagnad bil i Michigan så fick vi också betala skatt. För att kunna registrera bilen fick man gå till en myndighet och betala skatt. Helmysko, tyckte vi.

    När jag för en massa år sedan köpte frimärken i Canada så var det skatt på frimärkena, men det stod inte på frimärket. Frimärket kostade alltså 50c (som det stod på frimärket) plus 4 c i skatt... Det tyckte jag också var helkonstigt.
  2. 1
    På tal om skatt och moms... Jag tycker att det är helt ok att man betalar skatt på nya varor om man har moms, men jag tycker att det är konstigt att man betalar skatt för varor som man köper begagnat på t ex ebay. För de varorna har det ju redan skattats en gång då de var nya.

    När vi köpte en begagnad bil i Michigan så fick vi också betala skatt. För att kunna registrera bilen fick man gå till en myndighet och betala skatt. Helmysko, tyckte vi.

    När jag för en massa år sedan köpte frimärken i Canada så var det skatt på frimärkena, men det stod inte på frimärket. Frimärket kostade alltså 50c (som det stod på frimärket) plus 4 c i skatt... Det tyckte jag också var helkonstigt.
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2

    Här i UK

    är barnkläder momsfria. Det är faktiskt en bra ide. men samma sak här, köper du på ebay, så ingår moms, men det är ju säljaren som betalar det i sin avgift.
  4. 2
    Här i UK är barnkläder momsfria. Det är faktiskt en bra ide. men samma sak här, köper du på ebay, så ingår moms, men det är ju säljaren som betalar det i sin avgift.
  5. Medlem sedan
    Jan 2002
    #3

    Upp till 12 år. imt

    qlkjslf
  6. 3
    Upp till 12 år. imt qlkjslf
  7. evaOregon
    #4

    Här är det väldigt olika...

    ifrån stat till stat. När vi bodde i Michigan så betalade vi t ex ingen moms på mat eller på mediciner. Gick man däremot ut och åt på restaurang så betalade man moms.
  8. 4
    Här är det väldigt olika... ifrån stat till stat. När vi bodde i Michigan så betalade vi t ex ingen moms på mat eller på mediciner. Gick man däremot ut och åt på restaurang så betalade man moms.
  9. Medlem sedan
    Dec 2003
    #5

    Håller med.

    Mycket man köper på ebay är ju dock nytt... men det säljs som begagnat och då är ju skatten redan betald. Visst är det konstigt.
  10. 5
    Håller med. Mycket man köper på ebay är ju dock nytt... men det säljs som begagnat och då är ju skatten redan betald. Visst är det konstigt.
  11. evaOregon
    #6

    Ja, en del är ju nya grejor även...

    om det säljs på ebay, men skatt på gamla grejor... Staten tjänar nog en hacka på ebay. Hade grejorna köpts per annons t ex så hade ju ingen skattat för dem. Begagnade bilar blir man ju tvungen att skatta för pga registreringen. Där tjänar ju staten ganska mycket för 6 % skatt på en bagagnad bil blir en del...
  12. 6
    Ja, en del är ju nya grejor även... om det säljs på ebay, men skatt på gamla grejor... Staten tjänar nog en hacka på ebay. Hade grejorna köpts per annons t ex så hade ju ingen skattat för dem. Begagnade bilar blir man ju tvungen att skatta för pga registreringen. Där tjänar ju staten ganska mycket för 6 % skatt på en bagagnad bil blir en del...

Liknande trådar

  1. Egen företagare, skatt, moms osv
    By morran in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-13, 17:55
  2. Hur mycket skatt/moms
    By bunozi in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-01-06, 15:46
  3. Skatt + statlig skatt = kvar?
    By sprengja in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 08:50
  4. ume- moms
    By LoX in forum _0506 Junibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-30, 18:37
  5. Skillnad på F-skatt och FA-skatt?
    By thelsa in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-16, 19:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar