Smittorisk för valp?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Mar 2005
    #1

    Smittorisk för valp?

    Är orolig. Vi var ute och gick nyss och vips så kom 3 lösspringande hundar fram. Jag skrek till deras husse och matte att vi har en valp som inte är färdigvaccinerad men de kunde inte kalla in hundarna. De försäkrade naturligtvis att deras hundar var friska men den försäkran ger jag inte mycket för. Vi fick inte ens en ursäkt, vi hade fullt sjå att få undan hundarna från våra.

    Wilda ska vaccineras nästa vecka. Hur bra hjälper skyddet hon fick vid 8 veckor?
  2. 1
    Smittorisk för valp? Är orolig. Vi var ute och gick nyss och vips så kom 3 lösspringande hundar fram. Jag skrek till deras husse och matte att vi har en valp som inte är färdigvaccinerad men de kunde inte kalla in hundarna. De försäkrade naturligtvis att deras hundar var friska men den försäkran ger jag inte mycket för. Vi fick inte ens en ursäkt, vi hade fullt sjå att få undan hundarna från våra.

    Wilda ska vaccineras nästa vecka. Hur bra hjälper skyddet hon fick vid 8 veckor?
  3. Medlem sedan
    Mar 2005
    #2

    En sak till

    Hur vanligt (antar att det är ganska ovanligt?) är det att någon hund bär på smitta? Förresten, det finns väl massa saker som ett hundmöte kan föra med sig om man har otur, inte bara det de vaccineras mot?
    (Vill man ens veta?) Munherpes t.ex.
  4. 2
    En sak till Hur vanligt (antar att det är ganska ovanligt?) är det att någon hund bär på smitta? Förresten, det finns väl massa saker som ett hundmöte kan föra med sig om man har otur, inte bara det de vaccineras mot?
    (Vill man ens veta?) Munherpes t.ex.
  5. Medlem sedan
    May 2002
    #3

    Har första sputan givits så

    är det troligen ingen fara, då har redan skyddet med antikroppar börjat byggas upp.

    Parvo och valpsjuka är, tack och lov, ovanliga sjukdomar (tack vare att många vaccinerar sina hundar). Kennelhosta är relativt vanligt, särskilt på ställen där många hundar samlas, som t.ex. hunddagis. Kennelhosta är dock inte alls en lika farlig sjukdom som parvp och valpsjuka, men om en valp får kennelhosta kan den få feber och bli ganska sjuk.

    Munherpes har jag aldrig hört talas om hos hundar, däremot är ju noskvalster ganska vanligt och det smittar vid tillfälliga kontakter hund-hund, t.ex. möten på promenader.

    Den största risken med oplanerade och ovälkomna hundmöten tror jag dock är att det kan bli slagsmål/anfall där ena eller båda hundarna blir mer eller mindre allvarligt biten.

    Jag tycker ni gör helt rätt som avstyr möten med främmande hundar. Det är helt onödugt för hunden (NI är ju hans flock, han behöver inte träffa andra främmande hundar) och innebär bara en risk för skada eller sjukdom. Jag har aldrig låtit mina hundar hälsa på främmande hundar.

    Lycka till med valpen!!
  6. 3
    Har första sputan givits så är det troligen ingen fara, då har redan skyddet med antikroppar börjat byggas upp.

    Parvo och valpsjuka är, tack och lov, ovanliga sjukdomar (tack vare att många vaccinerar sina hundar). Kennelhosta är relativt vanligt, särskilt på ställen där många hundar samlas, som t.ex. hunddagis. Kennelhosta är dock inte alls en lika farlig sjukdom som parvp och valpsjuka, men om en valp får kennelhosta kan den få feber och bli ganska sjuk.

    Munherpes har jag aldrig hört talas om hos hundar, däremot är ju noskvalster ganska vanligt och det smittar vid tillfälliga kontakter hund-hund, t.ex. möten på promenader.

    Den största risken med oplanerade och ovälkomna hundmöten tror jag dock är att det kan bli slagsmål/anfall där ena eller båda hundarna blir mer eller mindre allvarligt biten.

    Jag tycker ni gör helt rätt som avstyr möten med främmande hundar. Det är helt onödugt för hunden (NI är ju hans flock, han behöver inte träffa andra främmande hundar) och innebär bara en risk för skada eller sjukdom. Jag har aldrig låtit mina hundar hälsa på främmande hundar.

    Lycka till med valpen!!
  7. Medlem sedan
    Feb 1998
    #4

    Bara ett inflik

    en sådan grej hände mig också, fast tvärtom, när våran var knappt året. Jag hade honom lös i skogen då det kommer en man med en kopplad valp. Jag ropar in min hund, han är precis på väg att vända till mig då mannen med valpen skriker åt mig att hans valp inte är färdigvaccinerad. Vips! Det är någon som skriker, någon som behöver räddas och min inkallning var som förgjord.

  8. 4
    Bara ett inflik en sådan grej hände mig också, fast tvärtom, när våran var knappt året. Jag hade honom lös i skogen då det kommer en man med en kopplad valp. Jag ropar in min hund, han är precis på väg att vända till mig då mannen med valpen skriker åt mig att hans valp inte är färdigvaccinerad. Vips! Det är någon som skriker, någon som behöver räddas och min inkallning var som förgjord.

  9. Medlem sedan
    Mar 2005
    #5

    Tack Sara!

    Det där med munherpes är något som maken fått höra att det existerar och att det är väldigt smittsamt. Kan den som sa det(erfaren hundägare) ha menat noskvalster? Ja, ja, vi får hålla lite koll på henne men det känns skönt att höra att hon bör ha fått ett hyfsat skydd redan.

    Vi är glada att det \"gick bra\" hur som helst. Det hade inte varit bra för någon av våra hundar om det blivit slagsmål. (Precis som att det är bra för någon hund..*S*)
  10. 5
    Tack Sara! Det där med munherpes är något som maken fått höra att det existerar och att det är väldigt smittsamt. Kan den som sa det(erfaren hundägare) ha menat noskvalster? Ja, ja, vi får hålla lite koll på henne men det känns skönt att höra att hon bör ha fått ett hyfsat skydd redan.

    Vi är glada att det \"gick bra\" hur som helst. Det hade inte varit bra för någon av våra hundar om det blivit slagsmål. (Precis som att det är bra för någon hund..*S*)
  11. Medlem sedan
    Mar 2005
    #6

    Hm

    De kom inte fram för att vi skrek så mycket kan jag säga. (Om det var det du syftade på?)
  12. 6
    Hm De kom inte fram för att vi skrek så mycket kan jag säga. (Om det var det du syftade på?)
  13. Medlem sedan
    Feb 1998
    #7

    Menade inte

    att det kankse var så i ert fall, bara hur det kan bli.
  14. 7
    Menade inte att det kankse var så i ert fall, bara hur det kan bli.

Liknande trådar

  1. Smittorisk?
    By Mimisoul in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-07, 10:13
  2. Smittorisk??
    By anonymt namn in forum Mat & dryck
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-27, 19:40
  3. Ang smittorisk
    By Hemmamamma m 3+pyret in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 20:01
  4. Spottad och smittorisk.
    By Sjuksköterskestudenten in forum Kropp & hälsa
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-05, 16:08
  5. Smittorisk...suck!
    By 75:an in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 21:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar