Röntgensvar...
Kropp & hälsa
  1. avataria
    #1

    Röntgensvar...

    \"Måttliga spondylosförändringar med pålagringar på kotkroppsränderna ökande i distal riktning i ländryggen. Bevarade diskhöjder väs dock. Uträtat ländlordos.\"
    Vad innebär ovanstående? Vad kan det antyda?
  2. 1
    Röntgensvar... \"Måttliga spondylosförändringar med pålagringar på kotkroppsränderna ökande i distal riktning i ländryggen. Bevarade diskhöjder väs dock. Uträtat ländlordos.\"
    Vad innebär ovanstående? Vad kan det antyda?
  3. avataria
    #2

    Ingen..?

  4. 2
    Ingen..?
  5. Medlem sedan
    Jan 2002
    #3

    Sent svar!

    Spondylos är att man har förslitningsskador i diskarna i ryggraden, vilket ofta ger förkalkningar(pålagringar). Uträtad ländlordos är svankrygg, som är sträckt under undersökningen. Brukar göra ganska ont och kräva smärtlindring när det är stora förändringar. Vems rtg-svar är det?
  6. 3
    Sent svar! Spondylos är att man har förslitningsskador i diskarna i ryggraden, vilket ofta ger förkalkningar(pålagringar). Uträtad ländlordos är svankrygg, som är sträckt under undersökningen. Brukar göra ganska ont och kräva smärtlindring när det är stora förändringar. Vems rtg-svar är det?
  7. avataria
    #4

    Det är mitt eget, för sisådär...

    fem år sen. Mina besvär blir värre och värre år för år. Har ganska stora besvär med domningar i ett ben, så pass att jag när det är som värst inte har riktig knäkontroll osv. Förr har det bara kommit när jag går, men numer kommer det även när jag står stilla nån längre stund, och jag står ganska ofta i jobbet, så lite knöligt är det.
    Har ju haft ganska tunga jobb - inom äldrevården - med mycket lyft och vridningar och är dessutom rundlagd, så det var ju bara att vänta antar jag. Inte mycket att göra åt!
    Brukar det här kunna hänga ihop med tex psoriasisartrit? Kan tillägga att jag också har inflammerade SI-leder...har haft besvär med smärtor i händer och fötter sedan 15 år.
  8. 4
    Det är mitt eget, för sisådär... fem år sen. Mina besvär blir värre och värre år för år. Har ganska stora besvär med domningar i ett ben, så pass att jag när det är som värst inte har riktig knäkontroll osv. Förr har det bara kommit när jag går, men numer kommer det även när jag står stilla nån längre stund, och jag står ganska ofta i jobbet, så lite knöligt är det.
    Har ju haft ganska tunga jobb - inom äldrevården - med mycket lyft och vridningar och är dessutom rundlagd, så det var ju bara att vänta antar jag. Inte mycket att göra åt!
    Brukar det här kunna hänga ihop med tex psoriasisartrit? Kan tillägga att jag också har inflammerade SI-leder...har haft besvär med smärtor i händer och fötter sedan 15 år.
  9. avataria
    #5

    har _dessutom_ haft besvär....

    skulle det stå. Och TACK för ditt svar!
  10. 5
    har _dessutom_ haft besvär.... skulle det stå. Och TACK för ditt svar!
  11. Medlem sedan
    Jan 2002
    #6

    Vet inte...

    ...om det kan sammankopplas med psoriasisartrit direkt men jag kan absolut tänka mig att det inte gör saken bättre. Ang. domningarna så låter det ju som en nervinklämning och det kan absolut orsakas av spondolysen och jag tycker absolut att du ska låta en läkare göra en neurologisk undersökning.
    Inflammerade SI-leder har jag själv också ocj när det är som värst har jag bäckenbälte och tar Voltaren. Mina leder håller sig heller inte alltid på plats(ja, jag vet att jag ska träna...)så då går jag till kiropraktor. Jobbar du heltid? Du behöver kanske jobba deltid i så fall för att inte slita ut dig ännu mer. Jag jobbar 75% och det fungerar faktiskt förvånansvärt bra.
  12. 6
    Vet inte... ...om det kan sammankopplas med psoriasisartrit direkt men jag kan absolut tänka mig att det inte gör saken bättre. Ang. domningarna så låter det ju som en nervinklämning och det kan absolut orsakas av spondolysen och jag tycker absolut att du ska låta en läkare göra en neurologisk undersökning.
    Inflammerade SI-leder har jag själv också ocj när det är som värst har jag bäckenbälte och tar Voltaren. Mina leder håller sig heller inte alltid på plats(ja, jag vet att jag ska träna...)så då går jag till kiropraktor. Jobbar du heltid? Du behöver kanske jobba deltid i så fall för att inte slita ut dig ännu mer. Jag jobbar 75% och det fungerar faktiskt förvånansvärt bra.
  13. avataria
    #7

    Ja, vanligtvis jobbar jag heltid,

    men just nu pluggar jag på heltid och jobbar halvtid.
    Har ett lättare jobb nuförtiden, också - jobbar på vårdcentral och det är inte alls lika tungt som det var att jobba i äldrevård/rehab.
    Voltaren - eller NSAID överhuvud taget - är ingen bra idé för min del, eftersom jag också är astmatiker.
    Det där med nervinklämningen har jag sökt läkare för flera gånger, men det har aldrig lett till något.
  14. 7
    Ja, vanligtvis jobbar jag heltid, men just nu pluggar jag på heltid och jobbar halvtid.
    Har ett lättare jobb nuförtiden, också - jobbar på vårdcentral och det är inte alls lika tungt som det var att jobba i äldrevård/rehab.
    Voltaren - eller NSAID överhuvud taget - är ingen bra idé för min del, eftersom jag också är astmatiker.
    Det där med nervinklämningen har jag sökt läkare för flera gånger, men det har aldrig lett till något.
  15. Medlem sedan
    Jan 2000
    #8

    Morsning, Avataria!

    Nu kommer jag här igen - jag är rätt säker på att en feldenkraissjukgymnast skulle kunna ge dig behandlingar så att du blir mkt bättre, eller t o m helt få bort symtomen av den där nerven i kläm.
    Har du fått någon typ av sjukgymnastikbehandling mot detta hittills?

    ....märkte du - inte ett ord skrev jag om hur mycket du jobbar/pluggar :-)
  16. 8
    Morsning, Avataria! Nu kommer jag här igen - jag är rätt säker på att en feldenkraissjukgymnast skulle kunna ge dig behandlingar så att du blir mkt bättre, eller t o m helt få bort symtomen av den där nerven i kläm.
    Har du fått någon typ av sjukgymnastikbehandling mot detta hittills?

    ....märkte du - inte ett ord skrev jag om hur mycket du jobbar/pluggar :-)
  17. Medlem sedan
    Jan 2002
    #9

    Skönt...

    ...att du har ett mindre fysiskt arbete nu. Är väldigt imponerad av att du både pluggar och jobbar! Vad läser du?
    Nej, självklart ska du inte ta NSAID men det finns ju annan värkmedicin om det blir för jobbigt. Bälte är i alla fall skönt tycker jag.
  18. 9
    Skönt... ...att du har ett mindre fysiskt arbete nu. Är väldigt imponerad av att du både pluggar och jobbar! Vad läser du?
    Nej, självklart ska du inte ta NSAID men det finns ju annan värkmedicin om det blir för jobbigt. Bälte är i alla fall skönt tycker jag.
  19. avataria
    #10

    Hola Maa!

    Ja, du finns här i faggorna...

    Jag har gått hos sjukgymnast för länge sen, fick vattengympa, vilket var urskönt, ända tills jag skulle kliva upp ur vattnet då det var likvärdigt en akut feberfrossa - man frös så man skakade. Men, jag blev inte bättre av det.
    Jag har funderat fram och tillbaks på kiropraktorer, naprapater osv, men har ingen aaaning om det finns nån f-kraisgymnast här i Gävle.
    Ska kolla upp det...

    Det var snällt av dig att inte tala om för mej hur dum jag är som kör så hårt...efter min utbrändhet. Jag kör strutsmetoden själv - jag vet mycket väl hur farligt det är, men försöker inte låtsas om det...*håller händerna över öronen och rabblar nonsensramsor med hög röst samtidigt som jag kniper hårt med ögonen*
  20. 10
    Hola Maa! Ja, du finns här i faggorna...

    Jag har gått hos sjukgymnast för länge sen, fick vattengympa, vilket var urskönt, ända tills jag skulle kliva upp ur vattnet då det var likvärdigt en akut feberfrossa - man frös så man skakade. Men, jag blev inte bättre av det.
    Jag har funderat fram och tillbaks på kiropraktorer, naprapater osv, men har ingen aaaning om det finns nån f-kraisgymnast här i Gävle.
    Ska kolla upp det...

    Det var snällt av dig att inte tala om för mej hur dum jag är som kör så hårt...efter min utbrändhet. Jag kör strutsmetoden själv - jag vet mycket väl hur farligt det är, men försöker inte låtsas om det...*håller händerna över öronen och rabblar nonsensramsor med hög röst samtidigt som jag kniper hårt med ögonen*
  21. avataria
    #11

    Jag läser pedagogik...(OT)

    sextio poängskurs. Jag har tröttnat på sjukvården, så jag tänker mej att jobba som omvårdnadslärare i stället. En annan vinkling på det hela, en där man faktiskt _kan_ vara idealist...
  22. 11
    Jag läser pedagogik...(OT) sextio poängskurs. Jag har tröttnat på sjukvården, så jag tänker mej att jobba som omvårdnadslärare i stället. En annan vinkling på det hela, en där man faktiskt _kan_ vara idealist...
  23. Medlem sedan
    Jan 2000
    #12

    kolla - länk

    http://www.feldenkraismetoden.org/sid.php?sid=adresser&s=nord

    Där finns en i Söderhamn, som väl är närmast då? Jag vet att en hel del Feldenkraispedagoger inte finns med i den där adresslistan, så ring någon av dem i närheten och fråga om det kanske finns någon i Gävle ändå.

    Går du till en feldenkraispedagog, så kan det hända att du inte behöver någon som manipulerar några kotor, men skulle du ändå vilja prova det så rekommenderar jag att du letar upp en osteopat istället, det är en mycket mjukare metod, som jag tror är bättre för kroppen (särskilt med tanke på att du haft stressproblem).
    Skriv gärna igen ifall du testar! (eller skicka medd. till mig om du vill)
    *inte så avslappnad själv idag, första dagen med jobb, och deadline om 14 dar*
  24. 12
    kolla - länk http://www.feldenkraismetoden.org/sid.php?sid=adresser&s=nord

    Där finns en i Söderhamn, som väl är närmast då? Jag vet att en hel del Feldenkraispedagoger inte finns med i den där adresslistan, så ring någon av dem i närheten och fråga om det kanske finns någon i Gävle ändå.

    Går du till en feldenkraispedagog, så kan det hända att du inte behöver någon som manipulerar några kotor, men skulle du ändå vilja prova det så rekommenderar jag att du letar upp en osteopat istället, det är en mycket mjukare metod, som jag tror är bättre för kroppen (särskilt med tanke på att du haft stressproblem).
    Skriv gärna igen ifall du testar! (eller skicka medd. till mig om du vill)
    *inte så avslappnad själv idag, första dagen med jobb, och deadline om 14 dar*
  25. avataria
    #13

    Thx Maa! Jag har kollat...

    Söderhamn är ju en tanke, bara 7-8 mil norrut. Får se om jag får ihop det under hösten...ska ju jobba halvtid då...

    Första dagen på jobb?! Kul! Osteopat...tänk vad grejjer man får lära sig, måste kolla upp det oxå.
  26. 13
    Thx Maa! Jag har kollat... Söderhamn är ju en tanke, bara 7-8 mil norrut. Får se om jag får ihop det under hösten...ska ju jobba halvtid då...

    Första dagen på jobb?! Kul! Osteopat...tänk vad grejjer man får lära sig, måste kolla upp det oxå.
  27. Medlem sedan
    Jan 2000
    #14

    Ja, alltså efter semestern,

    jag jobbar ju 25% sen ett ganska bra tag tillbaka och nu har jag haft jättelång semester (men rätt påfrestande med flytt och så), så nu känns det konstigt att sitta här och försöka vara produktiv...
    Men ring o kolla med dem, det kanske finns på närmare håll också! Vi ses!
    *sparkar iväg mig själv från aff*
  28. 14
    Ja, alltså efter semestern, jag jobbar ju 25% sen ett ganska bra tag tillbaka och nu har jag haft jättelång semester (men rätt påfrestande med flytt och så), så nu känns det konstigt att sitta här och försöka vara produktiv...
    Men ring o kolla med dem, det kanske finns på närmare håll också! Vi ses!
    *sparkar iväg mig själv från aff*
  29. avataria
    #15

    25% är en lämplig takt!

    Även för mej egentligen. jag fick ju inte vara sjukskriven och läsa samtidigt - reglerna är såna att bara ett års studier är tillåtet, 1½ är för mycket.
    Så, jag måste jobba vare sig jag vill det eller inte. Visst kunde jag ta studielån, men jag har levt så länge på studielån ändå...så äh, jobba blir bra. Jag lägger inte ner alltför mycket energi på jobbet, faktiskt. Men, jag tror inte att jag nånsin kommer att orka jobba fullt ut heltid igen...
  30. 15
    25% är en lämplig takt! Även för mej egentligen. jag fick ju inte vara sjukskriven och läsa samtidigt - reglerna är såna att bara ett års studier är tillåtet, 1½ är för mycket.
    Så, jag måste jobba vare sig jag vill det eller inte. Visst kunde jag ta studielån, men jag har levt så länge på studielån ändå...så äh, jobba blir bra. Jag lägger inte ner alltför mycket energi på jobbet, faktiskt. Men, jag tror inte att jag nånsin kommer att orka jobba fullt ut heltid igen...

Liknande trådar

  1. Hjälp med röntgensvar
    By värre in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-26, 19:20
  2. Röntgensvar!
    By Susans in forum Gravidsnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-15, 23:52
  3. Jag tjatar, men inget röntgensvar än....
    By sudoku in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-02, 19:30
  4. Inget röntgensvar än.....
    By sudoku in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 07:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar