Utslag och prickar
Kropp & hälsa
  1. änglarfinns
    #1

    Utslag och prickar

    Har en son på 4 år som haft prickar och utslag i 10 dagar nu. Vi upptäckte dem i samband med bad i en insjö. Det började på rumpan och såg ut som stora röda myggbett. Seda kom det större utslag över hela kroppen, de ser ut som stora bromsbett (upphöjda, oregelbundna med \"platt\" yta)
    Dagen efter var hans ögonlock jätte svullna.
    Vi fick komma till vårdcentralen men då vägrade han gå in, så sköterskan tog en snabb titt och konstaterade att det såg bra ut!!?? Kunde ju stryka på kortisonkräm på utslagen tyckte hon.

    Några dagar senare, då utslagen ff. var kvar, så fick vi träffa distriktsköterskan. Hon sa att det säkert var femte sjukan & var måttligt intresserad.
    Men några röda kinder har han inte, förutom några röda prickar (typ myggbett) Och dessutom är utslagen på kroppen upphöjda. Så den diagnosen nöjer jag mig inte med.
    Sonen har ff. utslagen kvar, och de verkar blossa upp och bli mer röda framåt kvällen. Han är för övrigt pigg och glad, ingen feber eller så. Vad kan det vara? Trodde först att det var badklåda (vattenloppor) eller liknande, men ska det verkligen sitta i så länge. Och vad jag kan se så \"flyttar\" prickarna på sig. De ser olika ut, allt från knottbett till stora bromsbett.

    Tack på förhand :)
  2. 1
    Utslag och prickar Har en son på 4 år som haft prickar och utslag i 10 dagar nu. Vi upptäckte dem i samband med bad i en insjö. Det började på rumpan och såg ut som stora röda myggbett. Seda kom det större utslag över hela kroppen, de ser ut som stora bromsbett (upphöjda, oregelbundna med \"platt\" yta)
    Dagen efter var hans ögonlock jätte svullna.
    Vi fick komma till vårdcentralen men då vägrade han gå in, så sköterskan tog en snabb titt och konstaterade att det såg bra ut!!?? Kunde ju stryka på kortisonkräm på utslagen tyckte hon.

    Några dagar senare, då utslagen ff. var kvar, så fick vi träffa distriktsköterskan. Hon sa att det säkert var femte sjukan & var måttligt intresserad.
    Men några röda kinder har han inte, förutom några röda prickar (typ myggbett) Och dessutom är utslagen på kroppen upphöjda. Så den diagnosen nöjer jag mig inte med.
    Sonen har ff. utslagen kvar, och de verkar blossa upp och bli mer röda framåt kvällen. Han är för övrigt pigg och glad, ingen feber eller så. Vad kan det vara? Trodde först att det var badklåda (vattenloppor) eller liknande, men ska det verkligen sitta i så länge. Och vad jag kan se så \"flyttar\" prickarna på sig. De ser olika ut, allt från knottbett till stora bromsbett.

    Tack på förhand :)
  3. kanske?
    #2

    Hej!(blev långt;-)

    Läste Aftonbladet den 26/7 om en tjej som hade fått en badparasit. jag har den sparad på skrivbordet men vet inte hur 17 jag får den till dig??
    har letat på Aftonbladet men hittar inte artikeln igen..
    däremot så hittade jag detta:
    http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx?id=2450

    men tjejens utslag ser mer ut som stora myggbett..

    hm.. jag kan ju iallafall kopiera in texten..:

    Linn, 8, badade – fick parasiter

    När Linn, 8, vaknade på morgonen var kroppen täckt av röda kliande utslag.
    Hon hade drabbats av badparasiten.
    – De fysiska problemen kan hålla i sig i flera veckor, säger Cecilia Tors på Smittskyddsinstitutet.
    Parasiten finns i insjöar över hela Sverige.

    --------------------------------------------------------------------------------
    \"Man kan få allergiska reaktioner\"

    --------------------------------------------------------------------------------

    SVÅR KLÅDA Hela ryggen täcktes av stora utslag. - Hon har säkert en 30-40 bett över armar, rygg och ben, säger mamma Britt-Marie.

    Foto: TORBJÖRN JAKOBSSON

    Badparasiten kan slå till i insjöar runt om i Sverige.


    Badparasiten
    Så drabbas du - och så behandlar du symptomen:
    Cerkarien är en ofarlig parasit som dock kan ge jobbiga besvär för den som drabbas.
    Parasiten finns i sötvattensjöar.
    Cerkarierna ger upphov till utslag som kan påminna om myggbett.
    Vanligtvis finns de kvar i ungefär en vecka.
    Enstaka personer får allergiska reaktioner och feber.
    Symptomen kan lindras med klådstillande och/eller antiallergiska medel.
    Badklådan är inte smittsam.
    Källa: Smittskyddsinstitutet


    När Britt-Marie Pettersson såg sin åttaåriga dotter Linn på tisdagsmorgonen, fick hon en smärre chock.
    Linns kropp var täckt av stora röda utslag.
    – Man blev ju förskräckt och tyckte synd om henne. Fast jag kopplade ganska snabbt eftersom vi hade badat kvällen innan, säger Britt-Marie till aftonbladet.se.

    Drabbar människor
    Linn hade drabbats av badparasiten, en så kallad cerkarie som kommer ur sjöfåglars avföring. Cerkarien ska via snäckor ta sig tillbaka in i en fågel, men tränger ofta in i människor istället.
    Klockan var runt 10 på onsdagsförmiddagen då aftonbladet.se talade med Britt-Marie Pettersson.
    – Linn ligger och sover fortfarande. Hon har ju varit vaken halva natten och kliat på sig. Hon har säkert en 30-40 bett över armar, rygg, ben. Överallt, säger Britt-Marie.
    Parasitattacken skedde vid Bölesholmarna i Umeå. Men badklådan kan förmodligen slå till vid vilken insjö som helst i hela Sverige.
    – Hälften av landets kommuner har rapporterat in om tidigare. Men då tittar man bara på de sjöar som kommunerna har ansvar för..., säger Cecilia Tors, mikrobiolog på Smittskyddsinstitutet.
    Bara i sommar har bland annat Västerbottens-Kuriren, Eskilstuna Kuriren och Hallands Nyheter skrivit om lokala problem med parasiten.

    \"Kan få allergiska reaktioner\"
    Klådan och utslagen försvinner i bästa fall på några dagar, men oftast tar det åtminstone en vecka. Vissa får stå ut med symptomen betydligt längre än så. Många får också feber.
    - Man kan även få allergiska reaktioner som kan bli allvarliga. Alltså överkänslighetsreaktioner. Det är inte så vanligt men det händer. Om man lider av det så ska man söka upp vård, säger Cecilia Tors.
    Kan man skydda sig på något sätt?
    – Det är väldigt svårt. Man håller på med försök att hitta olika salvor, eftersom parasiten attraheras av hudfettet. Man har dock inte kommit fram till något än.

    \"Ska nog vara försiktig\"
    Hur som helst tar Britt-Marie och Linn nu inga risker – de byter badplats.
    - Vi är inte så sugna på att åka tillbaka till Bölesholmarna. Man ska nog vara lite försiktig med att bada i sjöar överlag. Men Linn älskar ju att bada, säger Britt-Marie.

  4. 2
    Hej!(blev långt;-) Läste Aftonbladet den 26/7 om en tjej som hade fått en badparasit. jag har den sparad på skrivbordet men vet inte hur 17 jag får den till dig??
    har letat på Aftonbladet men hittar inte artikeln igen..
    däremot så hittade jag detta:
    http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx?id=2450

    men tjejens utslag ser mer ut som stora myggbett..

    hm.. jag kan ju iallafall kopiera in texten..:

    Linn, 8, badade – fick parasiter

    När Linn, 8, vaknade på morgonen var kroppen täckt av röda kliande utslag.
    Hon hade drabbats av badparasiten.
    – De fysiska problemen kan hålla i sig i flera veckor, säger Cecilia Tors på Smittskyddsinstitutet.
    Parasiten finns i insjöar över hela Sverige.

    --------------------------------------------------------------------------------
    \"Man kan få allergiska reaktioner\"

    --------------------------------------------------------------------------------

    SVÅR KLÅDA Hela ryggen täcktes av stora utslag. - Hon har säkert en 30-40 bett över armar, rygg och ben, säger mamma Britt-Marie.

    Foto: TORBJÖRN JAKOBSSON

    Badparasiten kan slå till i insjöar runt om i Sverige.


    Badparasiten
    Så drabbas du - och så behandlar du symptomen:
    Cerkarien är en ofarlig parasit som dock kan ge jobbiga besvär för den som drabbas.
    Parasiten finns i sötvattensjöar.
    Cerkarierna ger upphov till utslag som kan påminna om myggbett.
    Vanligtvis finns de kvar i ungefär en vecka.
    Enstaka personer får allergiska reaktioner och feber.
    Symptomen kan lindras med klådstillande och/eller antiallergiska medel.
    Badklådan är inte smittsam.
    Källa: Smittskyddsinstitutet


    När Britt-Marie Pettersson såg sin åttaåriga dotter Linn på tisdagsmorgonen, fick hon en smärre chock.
    Linns kropp var täckt av stora röda utslag.
    – Man blev ju förskräckt och tyckte synd om henne. Fast jag kopplade ganska snabbt eftersom vi hade badat kvällen innan, säger Britt-Marie till aftonbladet.se.

    Drabbar människor
    Linn hade drabbats av badparasiten, en så kallad cerkarie som kommer ur sjöfåglars avföring. Cerkarien ska via snäckor ta sig tillbaka in i en fågel, men tränger ofta in i människor istället.
    Klockan var runt 10 på onsdagsförmiddagen då aftonbladet.se talade med Britt-Marie Pettersson.
    – Linn ligger och sover fortfarande. Hon har ju varit vaken halva natten och kliat på sig. Hon har säkert en 30-40 bett över armar, rygg, ben. Överallt, säger Britt-Marie.
    Parasitattacken skedde vid Bölesholmarna i Umeå. Men badklådan kan förmodligen slå till vid vilken insjö som helst i hela Sverige.
    – Hälften av landets kommuner har rapporterat in om tidigare. Men då tittar man bara på de sjöar som kommunerna har ansvar för..., säger Cecilia Tors, mikrobiolog på Smittskyddsinstitutet.
    Bara i sommar har bland annat Västerbottens-Kuriren, Eskilstuna Kuriren och Hallands Nyheter skrivit om lokala problem med parasiten.

    \"Kan få allergiska reaktioner\"
    Klådan och utslagen försvinner i bästa fall på några dagar, men oftast tar det åtminstone en vecka. Vissa får stå ut med symptomen betydligt längre än så. Många får också feber.
    - Man kan även få allergiska reaktioner som kan bli allvarliga. Alltså överkänslighetsreaktioner. Det är inte så vanligt men det händer. Om man lider av det så ska man söka upp vård, säger Cecilia Tors.
    Kan man skydda sig på något sätt?
    – Det är väldigt svårt. Man håller på med försök att hitta olika salvor, eftersom parasiten attraheras av hudfettet. Man har dock inte kommit fram till något än.

    \"Ska nog vara försiktig\"
    Hur som helst tar Britt-Marie och Linn nu inga risker – de byter badplats.
    - Vi är inte så sugna på att åka tillbaka till Bölesholmarna. Man ska nog vara lite försiktig med att bada i sjöar överlag. Men Linn älskar ju att bada, säger Britt-Marie.

  5. Nickan
    #3

    likadant...

    har min son fått. han var i Strömstad och badade i en pool. direkt efter så började utslagen komma (tidigare hade han badat i havet) det kommer fler hela tiden. Vi var till VC idag och fick en allergitablett utskriven som han ska ta ien vecka.
    skriv gärna igen om du får reda på vd det var förnågot.
  6. 3
    likadant... har min son fått. han var i Strömstad och badade i en pool. direkt efter så började utslagen komma (tidigare hade han badat i havet) det kommer fler hela tiden. Vi var till VC idag och fick en allergitablett utskriven som han ska ta ien vecka.
    skriv gärna igen om du får reda på vd det var förnågot.
  7. änglarfinns
    #4

    Tack för tipset :)

    Både jag och min man tyckte att detta lät troligt.
    Men nu har BM varit hit till oss på 4-års kontroll och när jag bad henne titta på utslagen så sa hon direkt att det såg ut som någon form av överkänslighet. Bett efter \"vattenloppor\" är mindre, sitter mer i klungor och gärna i byxlinningen.
    Hon ordnade direkt en tid hos doktorn på bvc, så nu får vi vänta och se. Jag tänker begära ett allergitest!!

    Tack för besväret :)
  8. 4
    Tack för tipset :) Både jag och min man tyckte att detta lät troligt.
    Men nu har BM varit hit till oss på 4-års kontroll och när jag bad henne titta på utslagen så sa hon direkt att det såg ut som någon form av överkänslighet. Bett efter \"vattenloppor\" är mindre, sitter mer i klungor och gärna i byxlinningen.
    Hon ordnade direkt en tid hos doktorn på bvc, så nu får vi vänta och se. Jag tänker begära ett allergitest!!

    Tack för besväret :)
  9. änglarfinns
    #5

    Ska till doktorn på måndag

    Får se om utslagen är kvar då och vad han säger. Återkommer :)
  10. 5
    Ska till doktorn på måndag Får se om utslagen är kvar då och vad han säger. Återkommer :)

Liknande trådar

  1. Utslag - röda prickar
    By anna_karin in forum Komplikationer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 20:23
  2. Prickar/utslag
    By Marmelad in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 21:19
  3. Prickar/utslag
    By illan in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-12, 17:40
  4. Röda prickar/utslag
    By lilla_j in forum Barnsjukdomar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 09:03
  5. utslag med svarta prickar...
    By MissW in forum _0506 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 19:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar