Semesterdagar i pengar?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. H med Simon
    #1

    Semesterdagar i pengar?

    Hur räknar man ut vad en dag är värd om man vill ta ut dem i pengar?
  2. 1
    Semesterdagar i pengar? Hur räknar man ut vad en dag är värd om man vill ta ut dem i pengar?
  3. Medlem sedan
    Sep 2001
    #2

    Det får man inte välja...

    iaf inte om man följer lagen. Ja, om man inte får ut dem som slutlön när man slutar då. Det beror på ditt avtal hur mkt per dag de är värda. Ofta räknas ju din semester som 12-13% av din lön under ett år delat på 25 dagar, men frånvaro etc måste ibland räknas upp eller tas bort, så det är inte lätt att räkna ut det exakt (om man inte har alla siffror tillgängliga, annars är det inte så svårt). För en del, vissa tjänstemän, kan man räkna månadslönen x 5,4% för att få ut dagsersättningen...
  4. 2
    Det får man inte välja... iaf inte om man följer lagen. Ja, om man inte får ut dem som slutlön när man slutar då. Det beror på ditt avtal hur mkt per dag de är värda. Ofta räknas ju din semester som 12-13% av din lön under ett år delat på 25 dagar, men frånvaro etc måste ibland räknas upp eller tas bort, så det är inte lätt att räkna ut det exakt (om man inte har alla siffror tillgängliga, annars är det inte så svårt). För en del, vissa tjänstemän, kan man räkna månadslönen x 5,4% för att få ut dagsersättningen...
  5. H med Simon
    #3

    Ok det trodde

    jag för tidigare har jag tagit ut lite semester dagar som blivit \"över\" i pengar.
  6. 3
    Ok det trodde jag för tidigare har jag tagit ut lite semester dagar som blivit \"över\" i pengar.
  7. Medlem sedan
    Sep 2001
    #4

    Vissa arbetsgivare gör så ändå,

    men de bryter mot lagen. :)
  8. 4
    Vissa arbetsgivare gör så ändå, men de bryter mot lagen. :)
  9. Anonym
    #5

    En fråga till

    vet du om det även gäller när man är fl? Vi får nämligen bara spara 5 dagar per år så jag fick 20 dagar utbetalda nu i maj (som jag hade jobbat in föregående år). Skitdumt för nu får jag ju knappt någon (betald) semester när jag kommer tillbaka.
  10. 5
    En fråga till vet du om det även gäller när man är fl? Vi får nämligen bara spara 5 dagar per år så jag fick 20 dagar utbetalda nu i maj (som jag hade jobbat in föregående år). Skitdumt för nu får jag ju knappt någon (betald) semester när jag kommer tillbaka.
  11. Medlem sedan
    Sep 2001
    #6

    Man får bara spara de dagar som

    överskrider 20, dvs 5st om du har rätt till 25, varesig du är fl eller inte. _Men_ många arbetsgivare brukar vara generösa mot de om är föräldralediga och låta dem spara fler. På min arbetsplats låter vi de anställda som är fl göra det om de ringer och ber om det innan.
  12. 6
    Man får bara spara de dagar som överskrider 20, dvs 5st om du har rätt till 25, varesig du är fl eller inte. _Men_ många arbetsgivare brukar vara generösa mot de om är föräldralediga och låta dem spara fler. På min arbetsplats låter vi de anställda som är fl göra det om de ringer och ber om det innan.
  13. Anonym
    #7

    OK Tack för svar *imt*

    .
  14. 7
    OK Tack för svar *imt* .

Liknande trådar

  1. Semesterdagar ?
    By fredde39 in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 19:03
  2. Semesterdagar
    By Flingan med fyra in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 08:56
  3. Semesterdagar i pengar?
    By 71:an Nika in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 22:41
  4. Semesterdagar?
    By @ida in forum _0706 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-22, 07:35
  5. På tal om semesterdagar
    By Nettikan in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 18:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar