Ersättning?
Funktionshinder - vuxna
  1. Kompis
    #1

    Ersättning?

    Jag undrar om det är vanligt att man får ersättning från sitt försäkringsbolag när man blivit sjuk eller skadad? Jag har kompisar som har whiplash och reumatsim och en av de med whiplash fick pengar från sitt försäkringsbolag, medan den andre inte fick. Hon med reumatism är kompis med den som inte fick och tycker inte att det är lönt att hon föräker få ersättning därifrån, medan min kompis som har fått ersättning,säger åt mig att säga till henne att försöka. Men hon tror inte att det går så hon orkar inte söka.
    Ungefär vilka summor rör det sig om? Eller beror det på hur sjuk man är i sin sjukdom? Som jag har förstått så kan väl personer med reumatism ha det väldigt olika, spelar det roll när det gäller ersättning?
    Anledningen till att jag vil veta är mest för att kompisen med reumatism har det otroligt knapert och pengar skulle hjäpa henne, men jag kan ju inte tvinga henne att säka, helst om det inte ens går. Vet ni här?
  2. 1
    Ersättning? Jag undrar om det är vanligt att man får ersättning från sitt försäkringsbolag när man blivit sjuk eller skadad? Jag har kompisar som har whiplash och reumatsim och en av de med whiplash fick pengar från sitt försäkringsbolag, medan den andre inte fick. Hon med reumatism är kompis med den som inte fick och tycker inte att det är lönt att hon föräker få ersättning därifrån, medan min kompis som har fått ersättning,säger åt mig att säga till henne att försöka. Men hon tror inte att det går så hon orkar inte söka.
    Ungefär vilka summor rör det sig om? Eller beror det på hur sjuk man är i sin sjukdom? Som jag har förstått så kan väl personer med reumatism ha det väldigt olika, spelar det roll när det gäller ersättning?
    Anledningen till att jag vil veta är mest för att kompisen med reumatism har det otroligt knapert och pengar skulle hjäpa henne, men jag kan ju inte tvinga henne att säka, helst om det inte ens går. Vet ni här?
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2
    jag förstod inte riktigt allt, men om det är en tjej med både reumatism och whiplash, så kan det helt klart vara svårare att få ordentlig ersättning, när man har andra kroppsliga symtom samtidigt. men såklart ska man ju försöka!
    säg åt henne att gå med i RTP (www.rtp.se), det kostar inte så mycket, så får hon info om hur hon ska göra - de tipsar henne om en advokat på hennes ort som hon tar kontakt med, och sen får hon reda på hur hon ska göra för att försäkringsbolaget ska betala för den advokaten. Det kostar henne alltså inget alls, utan det ingår i trafikförsäkringen (förutsatt att det var en trafikolycka(?) och att det hände inom Sverige). Är det en arbetsskada, dvs skedde det hela på arbetstid eller på resa till och från jobb, så är möjligheterna att få ersättning ännu bättre!
    Sen behöver hon inte göra något mer än att skriva under en fullmakt som ger advokaten rätt att företräda henne, sen förklarar advokaten vad hon ev. ska lämna in för intyg och papper.
  4. 2
    jag förstod inte riktigt allt, men om det är en tjej med både reumatism och whiplash, så kan det helt klart vara svårare att få ordentlig ersättning, när man har andra kroppsliga symtom samtidigt. men såklart ska man ju försöka!
    säg åt henne att gå med i RTP (www.rtp.se), det kostar inte så mycket, så får hon info om hur hon ska göra - de tipsar henne om en advokat på hennes ort som hon tar kontakt med, och sen får hon reda på hur hon ska göra för att försäkringsbolaget ska betala för den advokaten. Det kostar henne alltså inget alls, utan det ingår i trafikförsäkringen (förutsatt att det var en trafikolycka(?) och att det hände inom Sverige). Är det en arbetsskada, dvs skedde det hela på arbetstid eller på resa till och från jobb, så är möjligheterna att få ersättning ännu bättre!
    Sen behöver hon inte göra något mer än att skriva under en fullmakt som ger advokaten rätt att företräda henne, sen förklarar advokaten vad hon ev. ska lämna in för intyg och papper.
  5. Kompis
    #3

    Det är jag som rör till det *s*

    Jag skulle förklara för att det skulle bli lätt att förstå, men ser att jag rörde till det istället.

    Så här är det. Vi glömmer de två vännerna med whiplash.
    Jag har en vännina som är runt 40 år och fick för något halvår sedan reda på att hon har reumatism. Kan hon få någon sorts ersättning från sitt försäkringsbolag? Till exempel en engångssumma?
  6. 3
    Det är jag som rör till det *s* Jag skulle förklara för att det skulle bli lätt att förstå, men ser att jag rörde till det istället.

    Så här är det. Vi glömmer de två vännerna med whiplash.
    Jag har en vännina som är runt 40 år och fick för något halvår sedan reda på att hon har reumatism. Kan hon få någon sorts ersättning från sitt försäkringsbolag? Till exempel en engångssumma?
  7. Medlem sedan
    Jan 2000
    #4
    då har jag absolut ingen aning, tyvärr. det enda jag vet något om är whiplashskador.
  8. 4
    då har jag absolut ingen aning, tyvärr. det enda jag vet något om är whiplashskador.
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5
    Det beror på vad hon har för försäkring. Har hon tecknat en sjukförsäkring kan hon säkert få ersättning, men det vanligaste är nog att man bara har olycksfallsförsäkring.
    Helt klart ska hon kolla upp vilka försäkringar hon har! KOlla även med facket eller arbetsgivaren. Jag fick pengar från arbetsgivarens försäkring d jag varit sjukskriven längre än en viss tid under ett år, men det kom som en glad överaskning!
  10. 5
    Det beror på vad hon har för försäkring. Har hon tecknat en sjukförsäkring kan hon säkert få ersättning, men det vanligaste är nog att man bara har olycksfallsförsäkring.
    Helt klart ska hon kolla upp vilka försäkringar hon har! KOlla även med facket eller arbetsgivaren. Jag fick pengar från arbetsgivarens försäkring d jag varit sjukskriven längre än en viss tid under ett år, men det kom som en glad överaskning!
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6
    Det är svårt att veta eftersom vi inte vet vad hon har för försäkringar. Så enklast är ju att hon ringer sitt bolag så kan de direkt se om hon är berättigad till något. Hon borde ju isf ha någon slags sjukförsäkring.

    Dessutom så ska hon absolut kolla med facket om hon har en försäkring där. Det var därifrån jag fick mina pengar (Gruppliv genom Kommunal, sjukkapital 1 och 2). Det hade ingen betydelse vad jag hade för sjukdom, det de kollade var hur länge jag varit sjuk och i vilken omfattning (halvtid/heltid).
  12. 6
    Det är svårt att veta eftersom vi inte vet vad hon har för försäkringar. Så enklast är ju att hon ringer sitt bolag så kan de direkt se om hon är berättigad till något. Hon borde ju isf ha någon slags sjukförsäkring.

    Dessutom så ska hon absolut kolla med facket om hon har en försäkring där. Det var därifrån jag fick mina pengar (Gruppliv genom Kommunal, sjukkapital 1 och 2). Det hade ingen betydelse vad jag hade för sjukdom, det de kollade var hur länge jag varit sjuk och i vilken omfattning (halvtid/heltid).

Liknande trådar

  1. Ni som ger ersättning..
    By miixs in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-01-25, 17:22
  2. Ersättning
    By ping in forum Bebissnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 08:27
  3. Ersättning...
    By Ruby in forum Föräldraskap
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-03-27, 18:21
  4. Ersättning för ersättning.
    By Ruby in forum Småbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 16:44
  5. Ersättning ?
    By Natalia-Helena in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-13, 02:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar