Jag blir galen!
Föräldraskap
  1. Medlem sedan
    Sep 2004
    #1

    Jag blir galen!

    Ni kommer kanske ihåg mina problem med Elinas röda stjärt? Hon har ju nu varit utan blöja dagtid i över 4 månader (kör EC så gott vi kan) och har tygblöja under natten. För några veckor sedan var vi på läkarbesök hos BVC och fick rådet att använda Daktacort i ett par veckor. Nu har vi smort i tre veckor, slutade för tre dagar sedan, och nu har det uppstått myggbettsliknande utslag som verkar klia. De är inte röda, men området där de sitter (insidan av låren) är rött.
    Jag blir snart tokig på detta, för att inte tala om vad stackars Elina måste bli!
    Jag får väl ge upp det där med tygisar helt och hållet och köra med engångs under natten...
    De gånger vi har haft det har de läckt (har använt ICA:s), så jag är ju inte så glad över det, men om det hjälper Elina så...
    Eller har någon något bra tips?
  2. 1
    Jag blir galen! Ni kommer kanske ihåg mina problem med Elinas röda stjärt? Hon har ju nu varit utan blöja dagtid i över 4 månader (kör EC så gott vi kan) och har tygblöja under natten. För några veckor sedan var vi på läkarbesök hos BVC och fick rådet att använda Daktacort i ett par veckor. Nu har vi smort i tre veckor, slutade för tre dagar sedan, och nu har det uppstått myggbettsliknande utslag som verkar klia. De är inte röda, men området där de sitter (insidan av låren) är rött.
    Jag blir snart tokig på detta, för att inte tala om vad stackars Elina måste bli!
    Jag får väl ge upp det där med tygisar helt och hållet och köra med engångs under natten...
    De gånger vi har haft det har de läckt (har använt ICA:s), så jag är ju inte så glad över det, men om det hjälper Elina så...
    Eller har någon något bra tips?
  3. Medlem sedan
    Feb 2002
    #2
    Vad använder du för sorts tygisar? Har du provat pockets. De har ett inre skikt som leder bort fukten från barnets hud till inlägget och känns därför torrare på ytan. De brukar fungera bättre vid röd stjärt!

    Vad har du för blöja på natten? Huggles är en formsydd blöja som även den har microfleece invändigt och leder bort fukten från huden. En superabsorberande nattblöja!
  4. 2
    Vad använder du för sorts tygisar? Har du provat pockets. De har ett inre skikt som leder bort fukten från barnets hud till inlägget och känns därför torrare på ytan. De brukar fungera bättre vid röd stjärt!

    Vad har du för blöja på natten? Huggles är en formsydd blöja som även den har microfleece invändigt och leder bort fukten från huden. En superabsorberande nattblöja!
  5. Medlem sedan
    Feb 2002
    #3
    Försökte skicka dig meddelande men fick till svar att du hade fullt i din inbox. Rensa lite så skickar jag det!
  6. 3
    Försökte skicka dig meddelande men fick till svar att du hade fullt i din inbox. Rensa lite så skickar jag det!
  7. Medlem sedan
    Sep 2004
    #4
    Rensat!
  8. 4
    Rensat!
  9. Medlem sedan
    Sep 2004
    #5
    Elina har blöja bara på natten (kör EC dagtid) och den ser ut som följer, inifrån och ut: fleecetyg, frottétyg, vikblöja, ullbyxa.
    De senaste nätterna har jag provat Ullrikes formsydda blöja - den suger bra men lämnar fuktigt ytskikt (ska testa den med fleeceinlägg).
    Det är ffa insidan av låren utslagen/rodnaden sitter, ingenting i själva stjärten och bara lindrigt över blygden. Tycker det är lite knepigt, det här...
  10. 5
    Elina har blöja bara på natten (kör EC dagtid) och den ser ut som följer, inifrån och ut: fleecetyg, frottétyg, vikblöja, ullbyxa.
    De senaste nätterna har jag provat Ullrikes formsydda blöja - den suger bra men lämnar fuktigt ytskikt (ska testa den med fleeceinlägg).
    Det är ffa insidan av låren utslagen/rodnaden sitter, ingenting i själva stjärten och bara lindrigt över blygden. Tycker det är lite knepigt, det här...
  11. Medlem sedan
    Jul 2006
    #6
    Varför använder du tygblöjor ? Är det för miljön...... inte bra med tvättmedel!!!!!
    Eller är det för babyn , som får ont i rumpan ?????
    Tänk om......
    Med vänliga hälsningar
  12. 6
    Varför använder du tygblöjor ? Är det för miljön...... inte bra med tvättmedel!!!!!
    Eller är det för babyn , som får ont i rumpan ?????
    Tänk om......
    Med vänliga hälsningar
  13. Medlem sedan
    Feb 2002
    #7

    Bättre med tygisar....

    Jag tror ju att det är betydligt bättre för rumpan att använda tygblöjor än engångs med alla de kemikalier de innehåller. Om man kan ha en engångsblöja i flera timmar innan de börjar läcka om de ens någonsin gör det så kan man ju fundera vad de innehåller. Jag har haft en länk tidigare till en sida där alla kemikalier som finns i engångsblöjor listades men hittade den inte nu. Blöjutslag kan ha många olika orsaker, och det är inte säkert att det skulle vara bättre med engångs.

    Man ska endast ha max halva rekomenderade tvättmedelsmängden vid tvätt av tygblöjor. Om det skulle vara dåligt för rumpan med tygblöjor så kan man ju inte ha vanliga kläder tvättade i tvättmedel heller av samma anledning.

    Neej, jag tror det är du som ska tänka om!
  14. 7
    Bättre med tygisar.... Jag tror ju att det är betydligt bättre för rumpan att använda tygblöjor än engångs med alla de kemikalier de innehåller. Om man kan ha en engångsblöja i flera timmar innan de börjar läcka om de ens någonsin gör det så kan man ju fundera vad de innehåller. Jag har haft en länk tidigare till en sida där alla kemikalier som finns i engångsblöjor listades men hittade den inte nu. Blöjutslag kan ha många olika orsaker, och det är inte säkert att det skulle vara bättre med engångs.

    Man ska endast ha max halva rekomenderade tvättmedelsmängden vid tvätt av tygblöjor. Om det skulle vara dåligt för rumpan med tygblöjor så kan man ju inte ha vanliga kläder tvättade i tvättmedel heller av samma anledning.

    Neej, jag tror det är du som ska tänka om!
  15. Medlem sedan
    Sep 2004
    #8
    Av flera anledningar. Miljö (tvättar fulla maskiner, liten mängd miljövänligt tvättmedel), ekonomi och barnets hälsa (det ska ju vara bättre med tygblöjor, sägs det).
    Vi har provat att ha engångsblöjor på henne under en tid, men det blev inte bättre ändå, så vi har försökt.
    Just nu är hon utan blöja även på natten (har investerat en halv förmögenhet i fleece och plastad frotté och sytt underlägg) och nu, efter tre blöjfria nätter, ser hon faktiskt mycket bättre ut!
  16. 8
    Av flera anledningar. Miljö (tvättar fulla maskiner, liten mängd miljövänligt tvättmedel), ekonomi och barnets hälsa (det ska ju vara bättre med tygblöjor, sägs det).
    Vi har provat att ha engångsblöjor på henne under en tid, men det blev inte bättre ändå, så vi har försökt.
    Just nu är hon utan blöja även på natten (har investerat en halv förmögenhet i fleece och plastad frotté och sytt underlägg) och nu, efter tre blöjfria nätter, ser hon faktiskt mycket bättre ut!
  17. Medlem sedan
    Aug 1999
    #9
    Jag har lånat ut tygisar till flera bekanta/grannar etc som haft problem med såriga barnrumpor. Alla har blivit bra efter att ha använt tygisar i någon vecka. Det skulle förvåna mig om det är tygisarna som är orsaken till detta barns röda prickar.
  18. 9
    Jag har lånat ut tygisar till flera bekanta/grannar etc som haft problem med såriga barnrumpor. Alla har blivit bra efter att ha använt tygisar i någon vecka. Det skulle förvåna mig om det är tygisarna som är orsaken till detta barns röda prickar.
  19. Medlem sedan
    Oct 2001
    #10
    Hmm...

    Min erfarnhet är ju att de blir mindre röda och irriterade i rumpan av tygblöjorna. De är ju luftigare.

    Men kan du inte testa att ha henne utan blöja på natten också? Bädda med något vatten avvisande längst ner. Filyat ull eller plastad frotté elelr vad som passar dig. Sedan frotte och så en genomsläpplig fleece filt uppepå. Det kommer kännas tort på ytan även om det blir en kissning under natten. Fleecen och frottén är inte så mycket värre att tvätta än blöjor. nu när lillan är nästan natttorr - "misslyckas" 1 av 10 nätter - så händer det att vi skippar blöjan och bäddar så.

    Sedan kissar ju barn väldigt sällan i sömnen. Om du vaknar nog så kanske du kan potta på natten med? Själv är jag inte tillräkligt mycket vid mina sinnens fulla bruk på natten för att lyckas, men alla kanske inte är som jag?

    Jag antar att ni har kollat så att det inte är någon allergi bakom utslagen.
  20. 10
    Hmm...

    Min erfarnhet är ju att de blir mindre röda och irriterade i rumpan av tygblöjorna. De är ju luftigare.

    Men kan du inte testa att ha henne utan blöja på natten också? Bädda med något vatten avvisande längst ner. Filyat ull eller plastad frotté elelr vad som passar dig. Sedan frotte och så en genomsläpplig fleece filt uppepå. Det kommer kännas tort på ytan även om det blir en kissning under natten. Fleecen och frottén är inte så mycket värre att tvätta än blöjor. nu när lillan är nästan natttorr - "misslyckas" 1 av 10 nätter - så händer det att vi skippar blöjan och bäddar så.

    Sedan kissar ju barn väldigt sällan i sömnen. Om du vaknar nog så kanske du kan potta på natten med? Själv är jag inte tillräkligt mycket vid mina sinnens fulla bruk på natten för att lyckas, men alla kanske inte är som jag?

    Jag antar att ni har kollat så att det inte är någon allergi bakom utslagen.
  21. Medlem sedan
    Sep 2004
    #11
    Vi har nu kört blöjlöst även på natten sedan drygt en vecka och utslagen försvann efter två nätter! Jag sydde ihop dubbla lager fleece med dubbla lager frotté och la plastad frotté underst. Detta bäddar jag med i två lager till natten. Då kan jag, när hon vaknar under natten, bara ta bort översta lagret så är det torrt och fräscht under. Det går INTE att potta henne på natten - hon skriker så det ringer i öronen tillslut och kissar INTE! Jag har försökt

    Nu har hon fått prickar igen, men enligt BVC, som jag var till idag för vägning, är det bara värmeutslag ?? Jaja, hoppas de har rätt den här gången. Prickarna är ju iofs där hud ligger mot hud, så det kanske stämmer med värme utslag.
  22. 11
    Vi har nu kört blöjlöst även på natten sedan drygt en vecka och utslagen försvann efter två nätter! Jag sydde ihop dubbla lager fleece med dubbla lager frotté och la plastad frotté underst. Detta bäddar jag med i två lager till natten. Då kan jag, när hon vaknar under natten, bara ta bort översta lagret så är det torrt och fräscht under. Det går INTE att potta henne på natten - hon skriker så det ringer i öronen tillslut och kissar INTE! Jag har försökt

    Nu har hon fått prickar igen, men enligt BVC, som jag var till idag för vägning, är det bara värmeutslag ?? Jaja, hoppas de har rätt den här gången. Prickarna är ju iofs där hud ligger mot hud, så det kanske stämmer med värme utslag.
  23. hmmm
    #12
    Fast kortisonsalva i flera veckor känns ok?

    Jag tycker resonemanget haltar lite, det enda argument jag verkligen köper är att det är billigare att köra utan blöjor än med - men otroligt mycket jobbbigare
  24. 12
    Fast kortisonsalva i flera veckor känns ok?

    Jag tycker resonemanget haltar lite, det enda argument jag verkligen köper är att det är billigare att köra utan blöjor än med - men otroligt mycket jobbbigare
  25. Medlem sedan
    Aug 1999
    #13

    Fast min erfarenhet är...

    ..att det går åt mycket mera kortisonsalva när man använder pappersblöjor än när man använder tygisar...
  26. 13
    Fast min erfarenhet är... ..att det går åt mycket mera kortisonsalva när man använder pappersblöjor än när man använder tygisar...
  27. Medlem sedan
    Feb 2002
    #14
    Har ni provat potatismjöl? Detta är enligt min erfarenhet det absolut bästa för röda små rumpor.
  28. 14
    Har ni provat potatismjöl? Detta är enligt min erfarenhet det absolut bästa för röda små rumpor.

Liknande trådar

  1. jag blir galen, GALEN!!
    By -Helena m AoM- in forum Försöker bli med barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 14:54
  2. Blir galen på kläder som inte blir rena
    By PetraKalmar in forum En bra idé
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-05-10, 06:50
  3. Jag blir galen, galen
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-19, 19:31
  4. Jag blir galen!!
    By anonymt namn in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 19:31
  5. Ahh, blir galen...
    By Linda med 3 barn in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 18:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar