Ang föräldrarpenning...
_0701 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2001
    #1

    Ang föräldrarpenning...

    så vill jag bara ge utav min erfarenhet. Vi har en dotter som är född i december och vi räknade med att skola in henne i januari när hon fyllt ett år. Vi gjorde allt enligt reglerna för att hon skulle garanteras plats, men just de året var det många barn som skulle börja. I januari fick vi ingen plats, inte heller i februari eller mars när jag var tvungen att börja jobba 50%. Så i mars, april, maj och juni jobbade jag 50%, maken 100% och inte fick vi någon plats inte. Svaret komunen gav oss var att mor- och farföräldrar får väll ställa upp. Visst sa vi, de bor 70 respektive 25 mil härifrån, hur tycker ni vi skall lösa det. Det är inte vårt problem sa kommunen. Men vi tar precis vilken plats som helst, varsomhelst i kommunen. Svaret blev tyvärr det finns inga platser alls. I augusti när vi bytt kommundel och det var augustintag fick vi äntligen dagisplats. Då hade vi fått leva på våra löner och några ynkans sparade fk dagar sedan januari. För vi hade varit naiva och trott att vi skulle få dagisplats i januari iom platsgarantin.

    Nu för sonen såg det precis lika hopplöst ut trots syskonförtur och augustiintag. Hade inte förskolan gjort ett överintag på 4 barn hade vi stått utan, och snällt fått vänta till nästa augusti år. Nu var det iof lite ett eget val eftersom vi ville ha barnen på samma förskola. Men jag lovar att för att få dagarna att räcka i 2 år och 4 månader har vi snålat. Men det är bättre att snåla så mycket det går som vi gjorde med barn nummer 2, och sedan bli positivt överraskade, än att använda dagarna och sedan tvingas leva på ramarna eftersom kommunen inte sköter sitt jobb. Bara ett råd från mig till er som hoppas och tror på januariplats. Ha iaf en liten buffert om inte placeringen går som ni vill.
    K-line med J 0112, B 0504 och E 070125

    På väg mot ett lättare liv
    v1 -4,5kg
    v2 +0,1kg
    v3 +-0,0 kg
    v4 -1,0 kg
    v5 -0,4 kg
    v6 -0,4 kg
  2. 1
    Ang föräldrarpenning... så vill jag bara ge utav min erfarenhet. Vi har en dotter som är född i december och vi räknade med att skola in henne i januari när hon fyllt ett år. Vi gjorde allt enligt reglerna för att hon skulle garanteras plats, men just de året var det många barn som skulle börja. I januari fick vi ingen plats, inte heller i februari eller mars när jag var tvungen att börja jobba 50%. Så i mars, april, maj och juni jobbade jag 50%, maken 100% och inte fick vi någon plats inte. Svaret komunen gav oss var att mor- och farföräldrar får väll ställa upp. Visst sa vi, de bor 70 respektive 25 mil härifrån, hur tycker ni vi skall lösa det. Det är inte vårt problem sa kommunen. Men vi tar precis vilken plats som helst, varsomhelst i kommunen. Svaret blev tyvärr det finns inga platser alls. I augusti när vi bytt kommundel och det var augustintag fick vi äntligen dagisplats. Då hade vi fått leva på våra löner och några ynkans sparade fk dagar sedan januari. För vi hade varit naiva och trott att vi skulle få dagisplats i januari iom platsgarantin.

    Nu för sonen såg det precis lika hopplöst ut trots syskonförtur och augustiintag. Hade inte förskolan gjort ett överintag på 4 barn hade vi stått utan, och snällt fått vänta till nästa augusti år. Nu var det iof lite ett eget val eftersom vi ville ha barnen på samma förskola. Men jag lovar att för att få dagarna att räcka i 2 år och 4 månader har vi snålat. Men det är bättre att snåla så mycket det går som vi gjorde med barn nummer 2, och sedan bli positivt överraskade, än att använda dagarna och sedan tvingas leva på ramarna eftersom kommunen inte sköter sitt jobb. Bara ett råd från mig till er som hoppas och tror på januariplats. Ha iaf en liten buffert om inte placeringen går som ni vill.
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Oj, det lät inte roligt. Jag ringde nu och hörde, man kunde söka 6 månader innan, men att 2008 var det inte garanterat att få plats i det sammhälle jag bor och jobbar i eftersom det växer så mycket. Känns ju inte skoj att vara tvungen att köra långt för att lämna barn när man har ett dagis precis i närheten.
    Herregud, man är i v. 22 och börjar redan oroa sig för dagisplats och FP
  4. 2
    Oj, det lät inte roligt. Jag ringde nu och hörde, man kunde söka 6 månader innan, men att 2008 var det inte garanterat att få plats i det sammhälle jag bor och jobbar i eftersom det växer så mycket. Känns ju inte skoj att vara tvungen att köra långt för att lämna barn när man har ett dagis precis i närheten.
    Herregud, man är i v. 22 och börjar redan oroa sig för dagisplats och FP
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Det gick iallafall att skola in mitt i terminen, det var positivt
  6. 3
    Det gick iallafall att skola in mitt i terminen, det var positivt
  7. Medlem sedan
    Jun 2001
    #4
    Nä, det var hemskt att tvingas jobba i skift och leva på ramarna eftersom kommunen inte höll sitt löfte. Vi kännde oss så utelämnade och så snuvade på något vi trott och litat på.

    Ja, du detta med att oroa sig för dagisplats. Eftersom vi hade den erfarenhet vi har från barn nummer ett, och lever i en pytteliten by med ett dagis så oroade jag mig för sonens dagisplats redan veckorna efter positivt gravtest. Jag visste ju att 4 barn tre barn skulle sluta nu i vår, och vår son skulle födas som nummer 5 bland de barn som redan gick på dagis och skulle få syskon. Kommer det sedan ett äldre barn och vill ha plats så får de förtur, och där visste jag två barn som ville få plats. Pust, och stön. Så gissa om jag blev förvånad nu i maj när antagningsbeskedet damp ner i brevlådan...vår son fick sista platsen på dagis tack vare ett överintag på fyra barn. Det hade jag aldrig i mitt liv ens föreställt mig skulle ske
    Men det är bra att du ringt och hört dig för, för det är viktigt att vara medveten om att dagisplatser inte växer på träd, dels för ens egen planering med jobb och så, men även för den ekonomiska planeringen.
  8. 4
    Nä, det var hemskt att tvingas jobba i skift och leva på ramarna eftersom kommunen inte höll sitt löfte. Vi kännde oss så utelämnade och så snuvade på något vi trott och litat på.

    Ja, du detta med att oroa sig för dagisplats. Eftersom vi hade den erfarenhet vi har från barn nummer ett, och lever i en pytteliten by med ett dagis så oroade jag mig för sonens dagisplats redan veckorna efter positivt gravtest. Jag visste ju att 4 barn tre barn skulle sluta nu i vår, och vår son skulle födas som nummer 5 bland de barn som redan gick på dagis och skulle få syskon. Kommer det sedan ett äldre barn och vill ha plats så får de förtur, och där visste jag två barn som ville få plats. Pust, och stön. Så gissa om jag blev förvånad nu i maj när antagningsbeskedet damp ner i brevlådan...vår son fick sista platsen på dagis tack vare ett överintag på fyra barn. Det hade jag aldrig i mitt liv ens föreställt mig skulle ske
    Men det är bra att du ringt och hört dig för, för det är viktigt att vara medveten om att dagisplatser inte växer på träd, dels för ens egen planering med jobb och så, men även för den ekonomiska planeringen.

Liknande trådar

  1. Föräldrarpenning
    By Skuttie in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 14:39
  2. föräldrarpenning
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 08:23
  3. Föräldrarpenning och lön
    By highme in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 16:27
  4. Föräldrarpenning
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-28, 20:07
  5. Föräldrarpenning
    By Mette med ToJ in forum _0707 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 13:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar