Betalning
Småbarn
  1. Dagismamma
    #1

    Betalning

    Jag blev lite arg när första räkningen för mina tre barns dagis kom i fredags. De går alla tre 21 timmar/veckan och vi har konstellationen - flicka 5 år, 2 pojkar 1 år.

    Tror ni inte på 17 att de har satt en av ettåringarna som förskolebarn 1 och den andra som förskolebarn 2 och så flickan som förskolebarn 3 - allt för att det ska bli så dyrt som möjligt för oss. Flickan borde ju rimligen vara vårt förskolebarn 1, eftersom hon gått på dagis i 4 år och pojkarna bara en månad. Eller?! Flickan är ju billigast dessutom, så att ha henne som förskolebarn 1 hade varit billigast, som nr 2 näst billigast och så då dyrast med henne som trea... Jag ska ringa kommunen på måndag direkt och bestrida fakturan, för jag tycker den är fel! Blir så sur! Inte för att det handlar om några astronomiska summor, men dels är det principen och dels så har vi inte världens bästa ekonomi, så "många bäckar små"...

    (Och en annan sak - fakturan är utskriven den 7:e - landade i min låda den 15:e alltså - och så står det att man ska ha invändningar inom 8 dagar... Hmmm... Det har de räknat ut fint, visst?! Hursomhelst - jag räknar från när den landade hos mig! Basta!)

    Hur gör de i era kommuner?
  2. 1
    Betalning Jag blev lite arg när första räkningen för mina tre barns dagis kom i fredags. De går alla tre 21 timmar/veckan och vi har konstellationen - flicka 5 år, 2 pojkar 1 år.

    Tror ni inte på 17 att de har satt en av ettåringarna som förskolebarn 1 och den andra som förskolebarn 2 och så flickan som förskolebarn 3 - allt för att det ska bli så dyrt som möjligt för oss. Flickan borde ju rimligen vara vårt förskolebarn 1, eftersom hon gått på dagis i 4 år och pojkarna bara en månad. Eller?! Flickan är ju billigast dessutom, så att ha henne som förskolebarn 1 hade varit billigast, som nr 2 näst billigast och så då dyrast med henne som trea... Jag ska ringa kommunen på måndag direkt och bestrida fakturan, för jag tycker den är fel! Blir så sur! Inte för att det handlar om några astronomiska summor, men dels är det principen och dels så har vi inte världens bästa ekonomi, så "många bäckar små"...

    (Och en annan sak - fakturan är utskriven den 7:e - landade i min låda den 15:e alltså - och så står det att man ska ha invändningar inom 8 dagar... Hmmm... Det har de räknat ut fint, visst?! Hursomhelst - jag räknar från när den landade hos mig! Basta!)

    Hur gör de i era kommuner?
  3. Medlem sedan
    Oct 2000
    #2
    Men så räknar man ju alltid i alla kommuner i hela landet! Alltså, regeln är så, det tror jag aldrig att du kan komma ifrån.
    Barn 1 är det yngsta barnet och så vidare precis som du skriver. Detta gäller både då du har barn på dagis och fritids eller på båda ställena samtidigt.

    Numreringen "barn 1" har inget att göra med hur länge barnet har gått på dagis utan är bara barn 1 för vilket du ska betala avgift.
  4. 2
    Men så räknar man ju alltid i alla kommuner i hela landet! Alltså, regeln är så, det tror jag aldrig att du kan komma ifrån.
    Barn 1 är det yngsta barnet och så vidare precis som du skriver. Detta gäller både då du har barn på dagis och fritids eller på båda ställena samtidigt.

    Numreringen "barn 1" har inget att göra med hur länge barnet har gått på dagis utan är bara barn 1 för vilket du ska betala avgift.
  5. Medlem sedan
    Oct 2000
    #3
    Glömde att svara lite grann på det med att kostnaden blir högre. Det blir den ju absolut men samtidigt så frångår de inte systemet om det av någon anledning blir billigare att räkna så.
    Vi var i den sitsen förra året att vårt "barn 1" var vårt billigaste barn så då var det en smart lösning för vår del men överlag så blir det dyrare att räkna nerifrån.
  6. 3
    Glömde att svara lite grann på det med att kostnaden blir högre. Det blir den ju absolut men samtidigt så frångår de inte systemet om det av någon anledning blir billigare att räkna så.
    Vi var i den sitsen förra året att vårt "barn 1" var vårt billigaste barn så då var det en smart lösning för vår del men överlag så blir det dyrare att räkna nerifrån.
  7. Medlem sedan
    Feb 1999
    #4
    Som Cecilia skriver så tror jag de gör så i alla kommuner. Det är liksom vedertaget att barn 1 är yngsta barnet. Så är det iallafall för oss oxå att minsta barnet betalar fullt stora som först var 4-5åring och då hade minskad avgift pga av allmän förskola fick syskonrabbatten.

    Nu har minsta allmänförskolerabatt och stora fritids så det är fortfarande han som får syskonrabatten men summan börjar ju bli väldigt liten i månaden.

    (Inte som innan maxtaxan när stora pojken kostade bara han 3100.-)
  8. 4
    Som Cecilia skriver så tror jag de gör så i alla kommuner. Det är liksom vedertaget att barn 1 är yngsta barnet. Så är det iallafall för oss oxå att minsta barnet betalar fullt stora som först var 4-5åring och då hade minskad avgift pga av allmän förskola fick syskonrabbatten.

    Nu har minsta allmänförskolerabatt och stora fritids så det är fortfarande han som får syskonrabatten men summan börjar ju bli väldigt liten i månaden.

    (Inte som innan maxtaxan när stora pojken kostade bara han 3100.-)
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5
    Här gör de precis som hos er. Fast för mig kom det inte som någon överraskning, för det framgick om man läste kommunens information om förskolorna. Den broschyren fick vi iofs inte när det var dags för barn två, men vi har ändå fått informationen.
  10. 5
    Här gör de precis som hos er. Fast för mig kom det inte som någon överraskning, för det framgick om man läste kommunens information om förskolorna. Den broschyren fick vi iofs inte när det var dags för barn två, men vi har ändå fått informationen.
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6

    I vår kommun räknas

    yngsta barnet alltid som barn nummer 1. Så det är alltså minstingen som man betalar full maxtaxa på och sedan blir det rabatt per barn som går i förskolan. Så vår äldsta kille som är vår andra barn inom förksolan har rabatt för att han har yngre syskon på förskolan och rabatt för att han är 4 år och räknas under allmän förskola.
    Annisan med oktoberpojkarna William -02 och Rasmus -04 och majflickan Matilda -09

    www.annisan.se/
  12. 6
    I vår kommun räknas yngsta barnet alltid som barn nummer 1. Så det är alltså minstingen som man betalar full maxtaxa på och sedan blir det rabatt per barn som går i förskolan. Så vår äldsta kille som är vår andra barn inom förksolan har rabatt för att han har yngre syskon på förskolan och rabatt för att han är 4 år och räknas under allmän förskola.
  13. Medlem sedan
    Nov 2001
    #7
    Tror att alla kommuner gör så. Det står tom på vår kommuns hemsida att de räknar så.
    Gissar att ni inte har ngt att bestrida utan det är bara att acceptera.
  14. 7
    Tror att alla kommuner gör så. Det står tom på vår kommuns hemsida att de räknar så.
    Gissar att ni inte har ngt att bestrida utan det är bara att acceptera.
  15. Medlem sedan
    Jan 1999
    #8
    Säger precis som de andra att det är praxis att beräkna kostnaderna så. I informationen från kommunen beträffande taxor och avgifter så står det tydligt att det är så det räknas.

    Så du har nog tyvärr ingen grund för ditt klagomål.
  16. 8
    Säger precis som de andra att det är praxis att beräkna kostnaderna så. I informationen från kommunen beträffande taxor och avgifter så står det tydligt att det är så det räknas.

    Så du har nog tyvärr ingen grund för ditt klagomål.
  17. Medlem sedan
    May 2000
    #9

    Precis...

    som de andra skriver är alltid det yngsta barnet "barn 1". Det brukar stå på blanketterna mm.

    Däremot tycker jag datumet är lite konstigt, den 25:e har man ju i regel inte fått lön. Om det inte var bara denna räkningen tycker jag ni skall kolla om de inte kan ändra brytdatum, det är svårt att komma ihåg räkningar som skall betalas flera dagar innan de andra!
  18. 9
    Precis... som de andra skriver är alltid det yngsta barnet "barn 1". Det brukar stå på blanketterna mm.

    Däremot tycker jag datumet är lite konstigt, den 25:e har man ju i regel inte fått lön. Om det inte var bara denna räkningen tycker jag ni skall kolla om de inte kan ändra brytdatum, det är svårt att komma ihåg räkningar som skall betalas flera dagar innan de andra!
  19. Medlem sedan
    Sep 2006
    #10
    Häromdagen på Hej Domstol i P3 tog de faktiskt upp det där bakochfram-fenomenet. Rätt bra underhållsvärde när de ringde upp och "frågade ut" nån placeringsassistent, haha!
  20. 10
    Häromdagen på Hej Domstol i P3 tog de faktiskt upp det där bakochfram-fenomenet. Rätt bra underhållsvärde när de ringde upp och "frågade ut" nån placeringsassistent, haha!

Liknande trådar

  1. betalning?
    By Häxa in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-02, 23:53
  2. Betalning
    By ashk in forum Resesnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-01-27, 22:11
  3. Betalning
    By asamk in forum Vikt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 15:02
  4. me&i betalning?
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 19:38
  5. Betalning?
    By ::Hannanon m 5:: in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 16:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar