Dela av rum - eller inte dela av?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Oct 2002
    #1

    Dela av rum - eller inte dela av?

    Hej!

    ber om lite synpunkter ang vårat "nya" hus som vi bott i sen Juni.
    Kanske någon här inne byggt om för att få fler sovrum?

    Vi har ett 70-tals hus med mexitegen nertill och trä uppe.
    160 m2.
    Nere är det två stora sovrum (nu är det data + gästrum), kök, vardagsrum, tvättstuga och dusch/Wc.

    Uppe är det alltså snedtak men med lika stor golvyta. Snedväggen börjar väldigt högt upp, ca 140-150 cm upp skulle jag tro.
    Uppe finns: En "hall" med toalett och en klädkammare, ett stort sovrum ca 20 m2 (som en gång varit två mindre sovrum)
    Resten av ytan är ett enda jättestort rum!
    De förra ägarna hade det som vardagsrum.

    Nu är det så att våra barn (5 o snart 2 år) får dela det mindre sovrummet. 5-åringen är för liten än att kunna sova nere själv.
    5 åringen är tjej och skulle behöva ett eget rum när hon har kompisar här. Inte så kul med lillebror som snor alla grejer längre...
    Vi (jag och min man alltså) sover i det jättestora rummet.
    Min man vill inte dela av rummet som en gång varit 2 rum, han tycker att de blir för små.
    Nu har vi kommit på att vi kanske skulle dela av det jättestora rummet i stället.
    Det enda problemet blir väl att fönstren sitter rätt så tätt, så på insidan kommer väggen gå precis intill fönsterfodret.
    Rummen blir väldigt stora ändå, med snedvägg på långsidan, dörr + fönster på kortsidorna.

    Vi skulle då flytta in i det mindre rummet.

    Är det någon här som delat av rum i en typisk 70 tals villa, eller liknande?
    Eller har andra tips och ideer?

    Jag menar på att bara för att man delar av ett rum, behöver man väl inte ha det så i all framtid sen? Typ när barnen blir större och man inte är i behov av många sovrum..

    En annan fråga, är det någon här som har sina barn sovandes på ett annat plan än er själva? Hur gamla var barnen isf när dom flyttade ner/upp?
  2. 1
    Dela av rum - eller inte dela av? Hej!

    ber om lite synpunkter ang vårat "nya" hus som vi bott i sen Juni.
    Kanske någon här inne byggt om för att få fler sovrum?

    Vi har ett 70-tals hus med mexitegen nertill och trä uppe.
    160 m2.
    Nere är det två stora sovrum (nu är det data + gästrum), kök, vardagsrum, tvättstuga och dusch/Wc.

    Uppe är det alltså snedtak men med lika stor golvyta. Snedväggen börjar väldigt högt upp, ca 140-150 cm upp skulle jag tro.
    Uppe finns: En "hall" med toalett och en klädkammare, ett stort sovrum ca 20 m2 (som en gång varit två mindre sovrum)
    Resten av ytan är ett enda jättestort rum!
    De förra ägarna hade det som vardagsrum.

    Nu är det så att våra barn (5 o snart 2 år) får dela det mindre sovrummet. 5-åringen är för liten än att kunna sova nere själv.
    5 åringen är tjej och skulle behöva ett eget rum när hon har kompisar här. Inte så kul med lillebror som snor alla grejer längre...
    Vi (jag och min man alltså) sover i det jättestora rummet.
    Min man vill inte dela av rummet som en gång varit 2 rum, han tycker att de blir för små.
    Nu har vi kommit på att vi kanske skulle dela av det jättestora rummet i stället.
    Det enda problemet blir väl att fönstren sitter rätt så tätt, så på insidan kommer väggen gå precis intill fönsterfodret.
    Rummen blir väldigt stora ändå, med snedvägg på långsidan, dörr + fönster på kortsidorna.

    Vi skulle då flytta in i det mindre rummet.

    Är det någon här som delat av rum i en typisk 70 tals villa, eller liknande?
    Eller har andra tips och ideer?

    Jag menar på att bara för att man delar av ett rum, behöver man väl inte ha det så i all framtid sen? Typ när barnen blir större och man inte är i behov av många sovrum..

    En annan fråga, är det någon här som har sina barn sovandes på ett annat plan än er själva? Hur gamla var barnen isf när dom flyttade ner/upp?
  3. Medlem sedan
    Oct 2000
    #2

    vi har gjort det...

    fast vi delade av det som varit 2 rum tidigare så barnen har fått vars ett rum som är c:a 2,70*4,10

    Räcker väldigt bra och vill du se bilder på hur det ser ut (låter som om husen är nästan likadana) så kolla in på http://anneli.t.sbgb.se/hemsidan/ under "barnrum"

    Tuvas rum blev också klart i somras men det har jag inte hunnit lägga under "Barnrum" så kolla under "Dagbok" på 22 juli så ser du hur det ser ut nu.

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  4. 2
    vi har gjort det... fast vi delade av det som varit 2 rum tidigare så barnen har fått vars ett rum som är c:a 2,70*4,10

    Räcker väldigt bra och vill du se bilder på hur det ser ut (låter som om husen är nästan likadana) så kolla in på http://anneli.t.sbgb.se/hemsidan/ under "barnrum"

    Tuvas rum blev också klart i somras men det har jag inte hunnit lägga under "Barnrum" så kolla under "Dagbok" på 22 juli så ser du hur det ser ut nu.
  5. Medlem sedan
    Feb 2005
    #3

    Vad roligt att se dina...

    bilder. Det ska bli kul att se fler när ännu mer är klart. Ååååh, vad jag känner igen mig i det du beskriver när ni håller på och tömmer rummet som ska bli Tuvas rum. Det känns som om vi har hållit på och tömt i en hel evighet och vi kan inte förstå vad alla gamla grejer kommer ifrån ;-)

    Vilken soffa är det du har i allrummet?
    *** Värd hos allt för föräldrar ***
  6. 3
    Vad roligt att se dina... bilder. Det ska bli kul att se fler när ännu mer är klart. Ååååh, vad jag känner igen mig i det du beskriver när ni håller på och tömmer rummet som ska bli Tuvas rum. Det känns som om vi har hållit på och tömt i en hel evighet och vi kan inte förstå vad alla gamla grejer kommer ifrån ;-)

    Vilken soffa är det du har i allrummet?
  7. Medlem sedan
    Jul 1998
    #4
    Vi byggde oss ett sovrum 2 ½plan under barnens sovrum. Då var de 6 och 2 år. Det går superbra, dom kommer eller ropar om det är något på natten... Världens skönaste sovrum fick vi Bävar för den dagen då äldre sonen vill flytta ner :/
  8. 4
    Vi byggde oss ett sovrum 2 ½plan under barnens sovrum. Då var de 6 och 2 år. Det går superbra, dom kommer eller ropar om det är något på natten... Världens skönaste sovrum fick vi Bävar för den dagen då äldre sonen vill flytta ner :/
  9. Medlem sedan
    Mar 2002
    #5
    Våra barn har sedan de var 2 och 4 år bott själva på övervåningen, de var så gamla när vi flyttade in. Vi har 1½-planshus byggt-78, och allrum, 2 sovrum, Wc m bad samt klädförråd på övre vån. och vårt sovrum, datarum, v-rum, kök, tvättstuga på nedre.
    Första natten i huset, då 2-åringen skulle sova däruppe och ej klarade trappor så bra, satte vi för en ribbad sänggavel framför trappen så han fick automatiskt krypa under och backa ner krypandes. Det var nervöst men det funkade bra direkt ! Det känns bra att ha dem på eget plan, speciellt nu, med kompisar och saker. De är 8 o 10 år nu.
  10. 5
    Våra barn har sedan de var 2 och 4 år bott själva på övervåningen, de var så gamla när vi flyttade in. Vi har 1½-planshus byggt-78, och allrum, 2 sovrum, Wc m bad samt klädförråd på övre vån. och vårt sovrum, datarum, v-rum, kök, tvättstuga på nedre.
    Första natten i huset, då 2-åringen skulle sova däruppe och ej klarade trappor så bra, satte vi för en ribbad sänggavel framför trappen så han fick automatiskt krypa under och backa ner krypandes. Det var nervöst men det funkade bra direkt ! Det känns bra att ha dem på eget plan, speciellt nu, med kompisar och saker. De är 8 o 10 år nu.
  11. Medlem sedan
    Oct 2002
    #6
    Å tack... ska genast kolla!
  12. 6
    Å tack... ska genast kolla!
  13. Medlem sedan
    Oct 2000
    #7

    soffan är en VRETA

    från IKEA

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  14. 7
    soffan är en VRETA från IKEA
  15. Medlem sedan
    Jul 2004
    #8
    Snabb billig lösning.

    Låt 5-åringen få ett eget rum nere, men fortsätta sova uppe hos lillebror så länge hon inte vill sova ensam på nedervåningen. Ni har så många rum och såpass gamla barn (Min fyra och ett halvtåring skulle nu kunna ha rum på annan våning än oss känner jag) att det inte verkar nödvändigt med ombyggnad. Om några år kan barnen ha rummen nere och ni får en klugn och fin övervåning själva och stora ytor är trevliga. Jag skulle inte ha byggt om, utan bara möblerat om. Om ni inte har gäster som sover över varje vecka kan ni säkert offra gästrummet ett tag och låta det vara tjejens rum, som gäster kan få sova i när de är där. Snart kommer hon säkert vilja sova där själv och problemet är löst.
  16. 8
    Snabb billig lösning.

    Låt 5-åringen få ett eget rum nere, men fortsätta sova uppe hos lillebror så länge hon inte vill sova ensam på nedervåningen. Ni har så många rum och såpass gamla barn (Min fyra och ett halvtåring skulle nu kunna ha rum på annan våning än oss känner jag) att det inte verkar nödvändigt med ombyggnad. Om några år kan barnen ha rummen nere och ni får en klugn och fin övervåning själva och stora ytor är trevliga. Jag skulle inte ha byggt om, utan bara möblerat om. Om ni inte har gäster som sover över varje vecka kan ni säkert offra gästrummet ett tag och låta det vara tjejens rum, som gäster kan få sova i när de är där. Snart kommer hon säkert vilja sova där själv och problemet är löst.

Liknande trådar

  1. Dela rum eller inte...gah!
    By Ammari in forum Många barn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 06:45
  2. Dela rum eller inte?
    By FinlandsSofia in forum Hem & fritid
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-25, 23:14
  3. Dela rum eller inte
    By tacksam för svar in forum Hem & fritid
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 15:59
  4. Dela rum eller inte..
    By Jenny+fyra kottar in forum _0502 Februaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-06, 23:58
  5. Syskon - dela rum eller ej?
    By Lena in forum Föräldraskap
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-11-19, 13:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar