Hur länge håller oxfile?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Jun 2003
    #1

    Hur länge håller oxfile?

    Den är vakumförpackad och köpt i fryst skick. Tyvärr har den ingen bäst före lapp. Måste ha ramlat av...
    Hur länge tror ni att den håller?
  2. 1
    Hur länge håller oxfile? Den är vakumförpackad och köpt i fryst skick. Tyvärr har den ingen bäst före lapp. Måste ha ramlat av...
    Hur länge tror ni att den håller?
  3. Medlem sedan
    Oct 1999
    #2

    Nötkött...

    ...brukar i regel hålla i 12 månader i frys brukar man säga.
  4. 2
    Nötkött... ...brukar i regel hålla i 12 månader i frys brukar man säga.
  5. Medlem sedan
    Dec 2004
    #3

    Beror på..

    Det beror på... mitt stadardsvar :-)
    Men var den i hyfsat skick när du frös in den bör du inte märka någon större skillnad efter 1,5-2 års förvaring i frysen. Här åt vi senast för några veckor sedan älgkött från jakten 2004, och det var helt OK.
    Både älg och nöt är ju magert kött som håller länge i frysen. Nötköttet i alla fall om det är köpt färdigpackat i butik, lyckas man få tag i kött från vissa köttraser (ovanligt i butik) kan det vara fetare (och godare!), och då blir förvaringstiden kortare!!
  6. 3
    Beror på.. Det beror på... mitt stadardsvar :-)
    Men var den i hyfsat skick när du frös in den bör du inte märka någon större skillnad efter 1,5-2 års förvaring i frysen. Här åt vi senast för några veckor sedan älgkött från jakten 2004, och det var helt OK.
    Både älg och nöt är ju magert kött som håller länge i frysen. Nötköttet i alla fall om det är köpt färdigpackat i butik, lyckas man få tag i kött från vissa köttraser (ovanligt i butik) kan det vara fetare (och godare!), och då blir förvaringstiden kortare!!
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Oxfilé är magert kött, så den håller nog längre än standardsvaret "1 år" i härskningshänseende. Dock kan den få lite frysbränna och torka ut lite, men risken är mindre för det i och med att den är vacad. Jag skulle nog kunna tänka mig att äta den upp till 2-3 år efter.
  8. 4
    Oxfilé är magert kött, så den håller nog längre än standardsvaret "1 år" i härskningshänseende. Dock kan den få lite frysbränna och torka ut lite, men risken är mindre för det i och med att den är vacad. Jag skulle nog kunna tänka mig att äta den upp till 2-3 år efter.

Liknande trådar

  1. Hur länge håller
    By myran79 in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-13, 08:40
  2. Hur länge håller
    By mercedes in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 20:49
  3. hur länge håller sig
    By sandra_78 in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 12:50
  4. Oxfilé hur länge i ugnen.
    By ka70 in forum Mat & dryck
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-31, 15:23
  5. Hur länge håller sig
    By MiaMaria in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-04, 12:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar