På tal om fornnordiska namn...
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    På tal om fornnordiska namn...

    Jag har en god vän vars son hette Gandar. Vad tycker ni om det? Jag tycker det är både jättefint och coolt.
  2. 1
    På tal om fornnordiska namn... Jag har en god vän vars son hette Gandar. Vad tycker ni om det? Jag tycker det är både jättefint och coolt.
  3. Medlem sedan
    Jun 2004
    #2
    när föräldrarna nästan krampaktigt vill visa sin originalitet på barnens bekostnad, då tror jag att vi ser sådana horrörer som Gandar, tyvärr.
    Stackars lille kille.
  4. 2
    när föräldrarna nästan krampaktigt vill visa sin originalitet på barnens bekostnad, då tror jag att vi ser sådana horrörer som Gandar, tyvärr.
    Stackars lille kille.
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3

    Jag vet inte det...

    Deras andra barn heter Maja - så jag tror faktiskt att de tycker det är fint, helt enkelt
  6. 3
    Jag vet inte det... Deras andra barn heter Maja - så jag tror faktiskt att de tycker det är fint, helt enkelt
  7. Medlem sedan
    Jun 2004
    #4
    ok, men Gandar.. och Oden nedan.. KAN inte barnen få slippa extrema namn??? Visst kan man ta ovanliga, men de helt utflippande, eller de med avsikligt tillkrånglade stavningar borde barnen få slippa tycker jag.
  8. 4
    ok, men Gandar.. och Oden nedan.. KAN inte barnen få slippa extrema namn??? Visst kan man ta ovanliga, men de helt utflippande, eller de med avsikligt tillkrånglade stavningar borde barnen få slippa tycker jag.
  9. Medlem sedan
    May 1999
    #5
    Stackars dig snarare, det kan inte vara lätt att vara så inskränkt!
  10. 5
    Stackars dig snarare, det kan inte vara lätt att vara så inskränkt!
  11. Medlem sedan
    Nov 2005
    #6

    vad är så extremt m dessa namn då????

    extremt skulle jag kalla Noa Månstråle och såna namn.
    BARA för att du skrev att Oden var extremt har vi nu bestämt oss för det.
    så-tack för hjälpen!vi hade en del beslutsångest.
  12. 6
    vad är så extremt m dessa namn då???? extremt skulle jag kalla Noa Månstråle och såna namn.
    BARA för att du skrev att Oden var extremt har vi nu bestämt oss för det.
    så-tack för hjälpen!vi hade en del beslutsångest.
  13. Medlem sedan
    Feb 2006
    #7
    Jag tycker att det är kul och fantasifullt att folk väljer lite ovanliga namn, som lärare kan jag också tycka att det är både krångligt och trist när flera heter samma sak. I min förra klass hade jag tre par med samma namn och tre "par" där tre barn hade samma namn!
    Jag har hört flera föräldrar som ångrar att det tog vanliga namn och önskar att de tagit detdär namnet de egentligen hade velat ta!!!
    I mina barns skola finns det ganska många med ovanliga namn - dvs ovanliga i Sverige - så ingen tycker att det är ett dugg konstigt om nån heter Dylan, vilgot eller Nimat i förnamn!
  14. 7
    Jag tycker att det är kul och fantasifullt att folk väljer lite ovanliga namn, som lärare kan jag också tycka att det är både krångligt och trist när flera heter samma sak. I min förra klass hade jag tre par med samma namn och tre "par" där tre barn hade samma namn!
    Jag har hört flera föräldrar som ångrar att det tog vanliga namn och önskar att de tagit detdär namnet de egentligen hade velat ta!!!
    I mina barns skola finns det ganska många med ovanliga namn - dvs ovanliga i Sverige - så ingen tycker att det är ett dugg konstigt om nån heter Dylan, vilgot eller Nimat i förnamn!
  15. Medlem sedan
    Jun 2004
    #8
    så inskränkt är jag nog inte. Skulle tro att jag snarare är ganska vanlig... Men det är helt ok att du tycker det, det är man ju alltid i jämförelse med någon annans värderingar - mer eller mindre inskränkt.
  16. 8
    så inskränkt är jag nog inte. Skulle tro att jag snarare är ganska vanlig... Men det är helt ok att du tycker det, det är man ju alltid i jämförelse med någon annans värderingar - mer eller mindre inskränkt.
  17. Medlem sedan
    Jun 2004
    #9
    jadu, namn som med stor sannolikhet ger barnet obehag kanske man kan undvika??
  18. 9
    jadu, namn som med stor sannolikhet ger barnet obehag kanske man kan undvika??
  19. Medlem sedan
    Jun 2004
    #10
    ja, de allra vanligaste är väl inte så kul att välja heller, äen om det mest är en fråga i skolan. Ute i livet så blands man ju medandra åldersgruper och då slår det inte igenom lika hårt.

    Vi valde ett ovanligt namn själva till vår dotter, men dock ett etablerat namn, och med positiva förtecken hos "originalet".
  20. 10
    ja, de allra vanligaste är väl inte så kul att välja heller, äen om det mest är en fråga i skolan. Ute i livet så blands man ju medandra åldersgruper och då slår det inte igenom lika hårt.

    Vi valde ett ovanligt namn själva till vår dotter, men dock ett etablerat namn, och med positiva förtecken hos "originalet".

Liknande trådar

  1. Massa fornnordiska namn
    By karinko in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 15:34
  2. Fornnordiska namn!
    By Anonym in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 10:48
  3. Fornnordiska namn
    By Malinka2 in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 19:54
  4. Fornnordiska namn. Vad tycker ni?
    By hhkj in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 21:22
  5. Fornnordiska namn?
    By Marie85 in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-28, 00:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar