Olika eller samma förskola?
Småbarn
  1. Fialottan
    #1

    Olika eller samma förskola?

    Har två barn med samma pappa. Separerad sen innan 2:an kom. 2:an kommer att börja på förskola efter jul. Nu är bara frågan om det är så smart att ha dom på samma?
    2:an bor hos mig på hetid och träffar pappan några få gånger i veckan. Kommer att utöka umgänget och kan tänka mig att han kommer att hämta 2:an någon/några gånger i veckan. Troligen kommer det stora barnet fortsätta att bo vv. Men det känns som det kan bli knasigt om tex jag kommer och hämtar 2:an medans 1:an får vara kvar på dagis och vänta på pappan. Att ta hem 1:an till mig och att pappan sen hämtar här känns för hattigt.
    Tror inte att barnet kommer gå med på det. Det fins en annan förskola innom samma verksamhetsområde (samma chef). Bara någon minut från 1:ans förskola.
    Funderar på om jag ska ställa 2:an i kö där i första hand.
    Vad tror ni? Fördelar och nackdelar...
  2. 1
    Olika eller samma förskola? Har två barn med samma pappa. Separerad sen innan 2:an kom. 2:an kommer att börja på förskola efter jul. Nu är bara frågan om det är så smart att ha dom på samma?
    2:an bor hos mig på hetid och träffar pappan några få gånger i veckan. Kommer att utöka umgänget och kan tänka mig att han kommer att hämta 2:an någon/några gånger i veckan. Troligen kommer det stora barnet fortsätta att bo vv. Men det känns som det kan bli knasigt om tex jag kommer och hämtar 2:an medans 1:an får vara kvar på dagis och vänta på pappan. Att ta hem 1:an till mig och att pappan sen hämtar här känns för hattigt.
    Tror inte att barnet kommer gå med på det. Det fins en annan förskola innom samma verksamhetsområde (samma chef). Bara någon minut från 1:ans förskola.
    Funderar på om jag ska ställa 2:an i kö där i första hand.
    Vad tror ni? Fördelar och nackdelar...
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Den första uppenbara nackdelen är ju vid lämning och hämtning när du verkligen ska hämta båda... det är bökigare att ha 2 förskolor.

    Sedan riskerar du ju att få dubbelt så många studiedagar när förskolan är stängd om du har barnen på 2 olika förskolor.

    Personligen tror jag att barnen kommer lära sig att du hämtar ett barn ibland och att pappa kommer senare - jag har sett på sonen gamla förskola att det fungerat i "verkliga livet"...
  4. 2
    Den första uppenbara nackdelen är ju vid lämning och hämtning när du verkligen ska hämta båda... det är bökigare att ha 2 förskolor.

    Sedan riskerar du ju att få dubbelt så många studiedagar när förskolan är stängd om du har barnen på 2 olika förskolor.

    Personligen tror jag att barnen kommer lära sig att du hämtar ett barn ibland och att pappa kommer senare - jag har sett på sonen gamla förskola att det fungerat i "verkliga livet"...
  5. Medlem sedan
    Sep 2005
    #3

    oj..vad tufft..

    sånt här tänker man verkligen inte på när man inte är i den situationen..
    Jag funderar på hur gammal ditt stora barn är? Går det att diskutera hur det skulle kännas att mamma kommer och hämtar det lilla barnet?

    Hoppas att det löser sig!
    ~Lena med CJ, Malin och Nadja~
    Norrbo, Hudiksvall
    Blogg: http://iminlillalilla.blogspot.com/
  6. 3
    oj..vad tufft.. sånt här tänker man verkligen inte på när man inte är i den situationen..
    Jag funderar på hur gammal ditt stora barn är? Går det att diskutera hur det skulle kännas att mamma kommer och hämtar det lilla barnet?

    Hoppas att det löser sig!
  7. Medlem sedan
    Jan 1999
    #4
    Jag tycker faktiskt att din idé är bra. Det är ju så nära mellan dagisen, att det inte tar speciellt mycket längre tid än att lämna/hämta på två olika avdelningar på större dagis (vilket ju är vanligt).

    Dessutom tror jag som du att det skulle underlätta för barnen att du och pappan inte kommer och hämtar bara ett barn medan det andra stannar kvar. Visst skulle de vänja sig, men det vore väl jättebra om de skulle slippa vänja sig vid det...

    Att lämna och hämta på två olika ställen är ju inte så ovanligt - så fort man har ett barn som börjat skolan och ett fortf kvar på dagis så är det ju precis så.

    Betr studiedagarna så tror jag att risken för det är minimal. Du skriver att det är samma rektor och då brukar det vara samma studiedagar för alla rektorns förskolor. Så har det alltid varit i de 3 olika kommuner jag har haft barnen.
  8. 4
    Jag tycker faktiskt att din idé är bra. Det är ju så nära mellan dagisen, att det inte tar speciellt mycket längre tid än att lämna/hämta på två olika avdelningar på större dagis (vilket ju är vanligt).

    Dessutom tror jag som du att det skulle underlätta för barnen att du och pappan inte kommer och hämtar bara ett barn medan det andra stannar kvar. Visst skulle de vänja sig, men det vore väl jättebra om de skulle slippa vänja sig vid det...

    Att lämna och hämta på två olika ställen är ju inte så ovanligt - så fort man har ett barn som börjat skolan och ett fortf kvar på dagis så är det ju precis så.

    Betr studiedagarna så tror jag att risken för det är minimal. Du skriver att det är samma rektor och då brukar det vara samma studiedagar för alla rektorns förskolor. Så har det alltid varit i de 3 olika kommuner jag har haft barnen.
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5
    Jag tycker att det är bra för syskon att vara på samma ställe och växa upp med samma referensramar. Jag tror inte att det är några problem alls med att du hämtar det ena barnet och det andra är kvar tills pappa kommer.
  10. 5
    Jag tycker att det är bra för syskon att vara på samma ställe och växa upp med samma referensramar. Jag tror inte att det är några problem alls med att du hämtar det ena barnet och det andra är kvar tills pappa kommer.
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6
    Bara ang. studiedagar... hos oss var det precis tvärt om.

    Studiedagarna lades vid olika tillfällen inom samma företag/rektorsområde för att de skulle kunna erbjuda jourdagis för dem som behövde det.
  12. 6
    Bara ang. studiedagar... hos oss var det precis tvärt om.

    Studiedagarna lades vid olika tillfällen inom samma företag/rektorsområde för att de skulle kunna erbjuda jourdagis för dem som behövde det.
  13. Fialottan
    #7
    Tack alla för era svar.
    Har inte bestämt hur jag ska göra. Ska kolla upp hur det ser ut med platser först...
  14. 7
    Tack alla för era svar.
    Har inte bestämt hur jag ska göra. Ska kolla upp hur det ser ut med platser först...

Liknande trådar

  1. Samma eller olika självrisk?
    By sprengja in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-26, 18:18
  2. Olika diagnoskriterier eller samma?
    By Ozaki in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 23:09
  3. Samma klass eller olika?
    By A-C- in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-04, 17:44
  4. samma eller olika färg på....
    By jen in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-20, 13:40
  5. Samma färg eller olika? (pop)
    By Maria in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-14, 12:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar