Småflugor i köket?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Feb 2003
    #1

    Småflugor i köket?

    Snart blir jag TOKIG på dessa småflugor som verkar ha bosatt sig för gott i vårt kök! Vad gör man för att bli av med dem??
    De tycks föredra frukt och grönt framför söta saker.
    Ställde fram lite honung, för jag tänkte de skulle fastna i den, men de väljer hellre mitt juiceglas.....

    Hjälp??
  2. 1
    Småflugor i köket? Snart blir jag TOKIG på dessa småflugor som verkar ha bosatt sig för gott i vårt kök! Vad gör man för att bli av med dem??
    De tycks föredra frukt och grönt framför söta saker.
    Ställde fram lite honung, för jag tänkte de skulle fastna i den, men de väljer hellre mitt juiceglas.....

    Hjälp??
  3. Medlem sedan
    Apr 2004
    #2

    Gul dryck

    med diskmedel,ättika/vinäger brukar göra susen. Har precis dränkt ett gäng.
  4. 2
    Gul dryck med diskmedel,ättika/vinäger brukar göra susen. Har precis dränkt ett gäng.
  5. Medlem sedan
    Jan 2002
    #3
    plättlätt! Ta en del vinäger & en del vatten samt en droppe diskmedel i ett glas.
    Jag blev av med hela min koloni på ett kick
  6. 3
    plättlätt! Ta en del vinäger & en del vatten samt en droppe diskmedel i ett glas.
    Jag blev av med hela min koloni på ett kick
  7. Medlem sedan
    Apr 2005
    #4
    Förutom vinägertricken här ovan så är det vitkigt att bli av med äggen! De lägger ägg i alla avlopp även i badrummet så glöm inte det under badkaret.
    Koka massor med vatten (vattenkokare?) och häll i klorin eller ättika i slasken (alla avlopp) sen drar du på med en liter kokhett vatten också så dör äggen.
  8. 4
    Förutom vinägertricken här ovan så är det vitkigt att bli av med äggen! De lägger ägg i alla avlopp även i badrummet så glöm inte det under badkaret.
    Koka massor med vatten (vattenkokare?) och häll i klorin eller ättika i slasken (alla avlopp) sen drar du på med en liter kokhett vatten också så dör äggen.
  9. Medlem sedan
    Aug 2003
    #5
    Tillägg till Emlas inlägg som är jättebra är att det helst skulle hällas hett vatten i avloppen 4 ggr per dygn.

    Jobbade på en krog för några år sedan där vi emellanåt hade stora problem med småflugor så Anticimex var där och de rekommenderade detta.
  10. 5
    Tillägg till Emlas inlägg som är jättebra är att det helst skulle hällas hett vatten i avloppen 4 ggr per dygn.

    Jobbade på en krog för några år sedan där vi emellanåt hade stora problem med småflugor så Anticimex var där och de rekommenderade detta.
  11. Kollikana
    #6

    Tänk på att

    om ni har plaströr i avloppen kan de smälta om det kommer smällhett vatten, och det är inte så kul. Så kolla efter vad ni har för rör innan ni slänger kokhett vatten 4 gr om dagen i rören ;O)
  12. 6
    Tänk på att om ni har plaströr i avloppen kan de smälta om det kommer smällhett vatten, och det är inte så kul. Så kolla efter vad ni har för rör innan ni slänger kokhett vatten 4 gr om dagen i rören ;O)
  13. Medlem sedan
    Apr 2002
    #7

    Det är nog ingen fara!

    Annars skulle man ju inte ens kunna hälla av pastavattnet i hus med såna rör!
  14. 7
    Det är nog ingen fara! Annars skulle man ju inte ens kunna hälla av pastavattnet i hus med såna rör!
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8

    aha!

    så det är _därför_ jag inte blir av med de små svinen..... tack emla!
  16. 8
    aha! så det är _därför_ jag inte blir av med de små svinen..... tack emla!
  17. Medlem sedan
    Feb 2003
    #9

    Tack för alla svar!

    Vinäger/vatten plus diskmedel verkade dra åt sig flugorna mest effektivt. Nu kokar jag vatten och häller morgon och kväll också!

    Vad skulle man göra utan alla smartingar här på Aff???
  18. 9
    Tack för alla svar! Vinäger/vatten plus diskmedel verkade dra åt sig flugorna mest effektivt. Nu kokar jag vatten och häller morgon och kväll också!

    Vad skulle man göra utan alla smartingar här på Aff???
  19. Kollikana
    #10

    Jo är ju det som är faran

    man skall inte hälla kokvattnet från pastan el dylikt om man har plaströr utan att först köra kallvatten samtidigt (finns olika sorters plaströr skall tilläggas)
    Ville bara varna, mannen är i den svängen och får fara ut många ggr för folk har hällt av tex pastavattnet rätt ner utan att skölja med kallt innan.
    Men visst jag kan vara tyst ;O))
  20. 10
    Jo är ju det som är faran man skall inte hälla kokvattnet från pastan el dylikt om man har plaströr utan att först köra kallvatten samtidigt (finns olika sorters plaströr skall tilläggas)
    Ville bara varna, mannen är i den svängen och får fara ut många ggr för folk har hällt av tex pastavattnet rätt ner utan att skölja med kallt innan.
    Men visst jag kan vara tyst ;O))

Liknande trådar

  1. Blöjor & småflugor
    By Omaster in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 01:43
  2. Husmorsknep mot småflugor?
    By --Ia-- in forum Mat & dryck
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 08:56
  3. Småflugor hur får jag bort dem
    By jojjjo in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 20:35
  4. småflugor..hjälp!!
    By viret in forum En bra idé
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 12:14
  5. småflugor/bananflugor
    By anonymt namn in forum Hem & fritid
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-08, 13:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar