Skatt + statlig skatt = kvar?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    May 2002
    #1

    Skatt + statlig skatt = kvar?

    Om jag tjänar 50.000 kr i månaden, hur mycket (mellan tummen och pekfingret) har jag ut netto då?
    ~ sprengja of fucking everything ~
  2. 1
    Skatt + statlig skatt = kvar? Om jag tjänar 50.000 kr i månaden, hur mycket (mellan tummen och pekfingret) har jag ut netto då?
  3. Medlem sedan
    Feb 2005
    #2

    Med dagens skatt 2006...

    så blir det knappa 30 000 kvar efter skatt. 28 500 med skattetabell 33 och 29 500 med skattetabell 31.
    *** Värd hos allt för föräldrar ***
  4. 2
    Med dagens skatt 2006... så blir det knappa 30 000 kvar efter skatt. 28 500 med skattetabell 33 och 29 500 med skattetabell 31.
  5. beror på...
    #3
    det beror allt för mycket vilken kommun du bor i. För den statliga skatten gäller detta...
    Du ska betala statlig inkomstskatt med 20 % på den del av din beskattningsbara förvärvsinkomst som över sti ger 298 600 kr. Är din beskattningsbara
    förvärvsinkomst högre än 450 500 kr ska
    du betala statlig inkomstskatt med ytterligare 5 % på den del som överstiger 450 500 kr.

    Det gör att i ditt exempel att den statliga skatten i ditt fall blir 39 235kr. Till detta ska du lägga kommunal, landsting och kyrkoavgift. Om du bott i Botkyrka så är skatten 200 160 medan den i Stockholm är 186 660kr dvs mer än 1000kr/mer per månad kvar.
  6. 3
    det beror allt för mycket vilken kommun du bor i. För den statliga skatten gäller detta...
    Du ska betala statlig inkomstskatt med 20 % på den del av din beskattningsbara förvärvsinkomst som över sti ger 298 600 kr. Är din beskattningsbara
    förvärvsinkomst högre än 450 500 kr ska
    du betala statlig inkomstskatt med ytterligare 5 % på den del som överstiger 450 500 kr.

    Det gör att i ditt exempel att den statliga skatten i ditt fall blir 39 235kr. Till detta ska du lägga kommunal, landsting och kyrkoavgift. Om du bott i Botkyrka så är skatten 200 160 medan den i Stockholm är 186 660kr dvs mer än 1000kr/mer per månad kvar.
  7. Medlem sedan
    May 2002
    #4

    Surt...

    Känns ju halvroligt att betala så mkt skatt...

    Tack för ditt svar!
    ~ sprengja of fucking everything ~
  8. 4
    Surt... Känns ju halvroligt att betala så mkt skatt...

    Tack för ditt svar!
  9. Skattebetalare
    #5
    Bara en liten fråga: hur mycket tror du att din utbildning har kostat för skattebetalarna? Jag skulle gissa på ett antal miljoner.

    Och när du nu har fått möjlighet att gå den på skattebetalarnas bekostnad, och därigenom få en så bra lön - så vill du inte ge någonting tillbaka. Är det så?

    I andra länder får de som studerar på universiteten betala hela kostnaden själva. (Eller deras föräldrar.)
  10. 5
    Bara en liten fråga: hur mycket tror du att din utbildning har kostat för skattebetalarna? Jag skulle gissa på ett antal miljoner.

    Och när du nu har fått möjlighet att gå den på skattebetalarnas bekostnad, och därigenom få en så bra lön - så vill du inte ge någonting tillbaka. Är det så?

    I andra länder får de som studerar på universiteten betala hela kostnaden själva. (Eller deras föräldrar.)
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6
    En liten motfråga - hur många hundra tusen tror du man avstått ifrån genom att studera istället för att plugga under ett antal år.

    Det man lägger ner på studier och hårt jobb vill iallafall jag ska ge bra tillbaka i form av trygg ekonomi och bra jobb. Och det är trevligt att se att jag får behålla åtminstone halva lönen (och då räknar jag inte med arb.giv.avg. som ju också är en lönekostnad).
  12. 6
    En liten motfråga - hur många hundra tusen tror du man avstått ifrån genom att studera istället för att plugga under ett antal år.

    Det man lägger ner på studier och hårt jobb vill iallafall jag ska ge bra tillbaka i form av trygg ekonomi och bra jobb. Och det är trevligt att se att jag får behålla åtminstone halva lönen (och då räknar jag inte med arb.giv.avg. som ju också är en lönekostnad).

Liknande trådar

  1. Statlig skatt
    By ~ullebulle~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-02-01, 09:03
  2. Skatt på Ob?
    By lillan2 in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-12-25, 15:36
  3. Ni som har statlig skatt
    By Spargrisen in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 19:33
  4. statlig skatt
    By M in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-13, 08:20
  5. Skillnad på F-skatt och FA-skatt?
    By thelsa in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-16, 19:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar