Någon som kan lettiska?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Någon som kan lettiska?

    Jag skulle vilja skriva "Maltes mat, han brukar äta en halvtimme innan promenaden" på lettiska. Det är hundmat om det gör nån skillnad. Och så skulle jag vilja veta vad "god morgon" heter. Nån som kan?
  2. 1
    Någon som kan lettiska? Jag skulle vilja skriva "Maltes mat, han brukar äta en halvtimme innan promenaden" på lettiska. Det är hundmat om det gör nån skillnad. Och så skulle jag vilja veta vad "god morgon" heter. Nån som kan?
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #2
    Skriv på litauiska först. Sedan är det bara att synkopera vokalerna i slutstavelserna så blir det lettiska. ;-)
  4. 2
    Skriv på litauiska först. Sedan är det bara att synkopera vokalerna i slutstavelserna så blir det lettiska. ;-)
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Men dahling då!

    De ÄR inte släkt de där språken även om många ord är lika! Det var iaf vad jag fick lära mig på grundkursen i litauiska - det ska bara vara sanskrit litauiskan är släkt med. Fast jag kan nog hålla med om att en del är misstänkt lika; labas vakaras och labs vakars t ex. Men nu är det själva grejen, jag vet nån som skulle le mycket brett mot mig om jag lyckades fnurla till den där lappen på jyckens matlåda. KAN du verkligen inte lettiska?? *fnyser lätt* Här har man haft höga tankar om dig och så kan du inte ens... *flin* Nåväl. Nån annan?
  6. 3
    Men dahling då! De ÄR inte släkt de där språken även om många ord är lika! Det var iaf vad jag fick lära mig på grundkursen i litauiska - det ska bara vara sanskrit litauiskan är släkt med. Fast jag kan nog hålla med om att en del är misstänkt lika; labas vakaras och labs vakars t ex. Men nu är det själva grejen, jag vet nån som skulle le mycket brett mot mig om jag lyckades fnurla till den där lappen på jyckens matlåda. KAN du verkligen inte lettiska?? *fnyser lätt* Här har man haft höga tankar om dig och så kan du inte ens... *flin* Nåväl. Nån annan?
  7. Medlem sedan
    Jun 2003
    #4

    Åjo, det är de!

    Är du säker på att du (eller din lärare) inte blandat ihop med estniska? ;-)

    Eftersom litauiskan är ett indoeuropeiskt språk är det per definition släkt med alla andra indoeuropeiska språk – sanskrit, latin, överkalixmål, lettiska, spanska och danska. Plus alla andra. Hälsa din lärare det! :-)

    Vid närmare eftertanke funkar dock kanske inte synkoperingsmetoden så bra ...
  8. 4
    Åjo, det är de! Är du säker på att du (eller din lärare) inte blandat ihop med estniska? ;-)

    Eftersom litauiskan är ett indoeuropeiskt språk är det per definition släkt med alla andra indoeuropeiska språk – sanskrit, latin, överkalixmål, lettiska, spanska och danska. Plus alla andra. Hälsa din lärare det! :-)

    Vid närmare eftertanke funkar dock kanske inte synkoperingsmetoden så bra ...
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5

    De var mycket övertygande

    men det behöver ju inte betyda att de har rätt ändå. *s* Och hur det än är så vet jag inte vad hundmat heter på litauiska (men jag vet vad "uggleungar" och "ekorrhona" heter...) så det skiter sig ändå.
  10. 5
    De var mycket övertygande men det behöver ju inte betyda att de har rätt ändå. *s* Och hur det än är så vet jag inte vad hundmat heter på litauiska (men jag vet vad "uggleungar" och "ekorrhona" heter...) så det skiter sig ändå.
  11. -Helena-
    #6
    Kan inte Malte få uggleungar och ekorrar då, så klarar du dig med dina egna kunskaper;-)
  12. 6
    Kan inte Malte få uggleungar och ekorrar då, så klarar du dig med dina egna kunskaper;-)
  13. Medlem sedan
    Jun 2003
    #7
    Kan inte Malte käka uggleungar och ekorrhona? :-)

    (Šuniškas maistas?)
  14. 7
    Kan inte Malte käka uggleungar och ekorrhona? :-)

    (Šuniškas maistas?)
  15. Medlem sedan
    Jun 2003
    #8
    Så går det när man skriver ett halv inlägg och sedan ägnar tio minuter åt att försöka komma fram till vad hundmat kan heta på litauiska. Nu förstår jag äntligen varför folk upprepar vad andra redan har sagt. :-)
  16. 8
    Så går det när man skriver ett halv inlägg och sedan ägnar tio minuter åt att försöka komma fram till vad hundmat kan heta på litauiska. Nu förstår jag äntligen varför folk upprepar vad andra redan har sagt. :-)
  17. -Helena-
    #9
    :-)
  18. 9
    :-)
  19. Medlem sedan
    Nov 2004
    #10
    Jo, de är släkt. De räknas båda till de baltiska språken, som ingår i de indoeuropeiska.

    Sanskrit är OCKSÅ ett indoeuropeiskt språk. Liksom de som Akenanogavos räknade upp.
    Just sanskrit var rentutav anledningen till begreppet "indoeuropeiska språk" eftersom det uppvisar likheter med såväl grekiska som latin.

    ESTNISKAN är däremot inte indoeuropeisk överhuvudtaget, utan tillhör samma språkträd som finskan och ungerskan.

    http://www.ethnologue.com

    De flesta språk från Indien och västerut är indoeuropeiska, med undantag för turkiska språk, finsk-ugriska språk, georgiskan (?), baskiska, maltesiska (som är semitiskt) och några få till.
  20. 10
    Jo, de är släkt. De räknas båda till de baltiska språken, som ingår i de indoeuropeiska.

    Sanskrit är OCKSÅ ett indoeuropeiskt språk. Liksom de som Akenanogavos räknade upp.
    Just sanskrit var rentutav anledningen till begreppet "indoeuropeiska språk" eftersom det uppvisar likheter med såväl grekiska som latin.

    ESTNISKAN är däremot inte indoeuropeisk överhuvudtaget, utan tillhör samma språkträd som finskan och ungerskan.

    http://www.ethnologue.com

    De flesta språk från Indien och västerut är indoeuropeiska, med undantag för turkiska språk, finsk-ugriska språk, georgiskan (?), baskiska, maltesiska (som är semitiskt) och några få till.
  21. Medlem sedan
    Nov 2004
    #11
    Nja, din lärare har fel. Sånt händer

    Indoeuropeiska språk -> baltiska språk -> östbaltiska -> lettiska, litauiska

    Indoeuropeiska språk -> baltiska språk -> västbaltiska -> ostpreussiska (minoritetsspråk i Polen, talas det fortfarande??)

    Indoeuropeiska -> indoiranska språk -> indoariska språk-> sanskrit

    Hela det indoeuropeiska språkträdet (449 identifierade språk):
    http://www.ethnologue.com/show_family.asp?subid=90017
  22. 11
    Nja, din lärare har fel. Sånt händer

    Indoeuropeiska språk -> baltiska språk -> östbaltiska -> lettiska, litauiska

    Indoeuropeiska språk -> baltiska språk -> västbaltiska -> ostpreussiska (minoritetsspråk i Polen, talas det fortfarande??)

    Indoeuropeiska -> indoiranska språk -> indoariska språk-> sanskrit

    Hela det indoeuropeiska språkträdet (449 identifierade språk):
    http://www.ethnologue.com/show_family.asp?subid=90017
  23. Medlem sedan
    May 2004
    #12
    Överkalixmål. Det tyckte jag var kul så här på fredagseftermiddagen!
  24. 12
    Överkalixmål. Det tyckte jag var kul så här på fredagseftermiddagen!
  25. Medlem sedan
    Sep 1998
    #13

    lätt som en plätt

    Jag skulle vilja skriva "Maltes mat, han brukar äta en halvtimme innan promenaden" på lettiska. Det är hundmat om det gör nån skillnad. Och så skulle jag vilja veta vad "god morgon" heter. Nån som kan?
    "Maltes êdiens, vinš medz êst pusstundu pirms pastaigas"

    Labrît! heter god morgon.

    Letterna har en del tecken som jag inte lyckas skriva - det som jag har skrivit med ê ja î borde egentligen skrivas med ett rakt streck, markerar lâng vokal.
  26. 13
    lätt som en plätt
    Jag skulle vilja skriva "Maltes mat, han brukar äta en halvtimme innan promenaden" på lettiska. Det är hundmat om det gör nån skillnad. Och så skulle jag vilja veta vad "god morgon" heter. Nån som kan?
    "Maltes êdiens, vinš medz êst pusstundu pirms pastaigas"

    Labrît! heter god morgon.

    Letterna har en del tecken som jag inte lyckas skriva - det som jag har skrivit med ê ja î borde egentligen skrivas med ett rakt streck, markerar lâng vokal.
  27. Medlem sedan
    Jun 2003
    #14
    I alla fall halva begreppet. Det var ju tänkt att det skulle indikera de yttre gränserna, Indien och Europa. Och på tyska heter det ju indogermanisch, från indiska till germanska språk.

    Men det var innan man hade förstått att keltiskan hör dit och upptäckt den ännu östligare tokhariskan. Så idag borde det heta tokharokeltiska (inte att förväxla med italokeltiska, som är en hypotetisk undergrupp mellan indoeuropeiska och keltiska resp. italiska).

    (Georgiskan hör till de kaukasiska språken.)
  28. 14
    I alla fall halva begreppet. Det var ju tänkt att det skulle indikera de yttre gränserna, Indien och Europa. Och på tyska heter det ju indogermanisch, från indiska till germanska språk.

    Men det var innan man hade förstått att keltiskan hör dit och upptäckt den ännu östligare tokhariskan. Så idag borde det heta tokharokeltiska (inte att förväxla med italokeltiska, som är en hypotetisk undergrupp mellan indoeuropeiska och keltiska resp. italiska).

    (Georgiskan hör till de kaukasiska språken.)
  29. Medlem sedan
    Sep 1998
    #15

    eller kanske lett som en plett

    ville bara tillägga att visst är lettiskan och litauiskan släkt med varann. Ingen tvekan om den saken, de är de två baltiska språken som ingår i den indoeuropeiska språkfamiljen.
  30. 15
    eller kanske lett som en plett ville bara tillägga att visst är lettiskan och litauiskan släkt med varann. Ingen tvekan om den saken, de är de två baltiska språken som ingår i den indoeuropeiska språkfamiljen.
  31. Medlem sedan
    Nov 1999
    #16

    Mja,

    Šunos maistas möjligen. Men det är fortfarande litauiska och det är ju lettiska jag vill åt. *s* Men nice try.
  32. 16
    Mja, Šunos maistas möjligen. Men det är fortfarande litauiska och det är ju lettiska jag vill åt. *s* Men nice try.
  33. Medlem sedan
    Nov 1999
    #17

    Åh tack! :D

    Bra att få det utrett med släktskapet också, det har förbryllat mig (men inte tillräckligt för att jag skulle ta reda på sanningen uppenbarligen...) att jag känt igen så mycket på lettiska ändå. Tusen tack för översättningen, åh, jag ser fram emot måndag.
  34. 17
    Åh tack! :D Bra att få det utrett med släktskapet också, det har förbryllat mig (men inte tillräckligt för att jag skulle ta reda på sanningen uppenbarligen...) att jag känt igen så mycket på lettiska ändå. Tusen tack för översättningen, åh, jag ser fram emot måndag.
  35. Medlem sedan
    Nov 1999
    #18

    Blir det rätt såhär?

    Bara så jag får till korrekta tecken nu när jag åbäkar mig...

    Maltes ēdiens, vinš medz ēst pusstundu pirms pastaigas.

    Labrīt!

    Gissar jag rätt om jag säger att "Labrīt!" uttalas med öppet a och betoning på det långa i:et?

    Motsvarar ī į och ē ė? Vet du? Åh, jag måste nog putsa lite på min litauiska, den har legat i träda alldeles för länge. *håller på att slarva bort den fullständigt*
  36. 18
    Blir det rätt såhär? Bara så jag får till korrekta tecken nu när jag åbäkar mig...

    Maltes ēdiens, vinš medz ēst pusstundu pirms pastaigas.

    Labrīt!

    Gissar jag rätt om jag säger att "Labrīt!" uttalas med öppet a och betoning på det långa i:et?

    Motsvarar ī į och ē ė? Vet du? Åh, jag måste nog putsa lite på min litauiska, den har legat i träda alldeles för länge. *håller på att slarva bort den fullständigt*
  37. Medlem sedan
    Jun 2003
    #19
    Du, ja! Men jag har ingen hund och behöver inte bekymra mig om sådana petitesser. ;-)

    Hur som helst vann jag med 26-0 (nominativ), vilket rimligen tyder på att det normala uttryckssättet borde vara ett tredje. För nog måste väl litauerna prata mer om hundmat på nätet än så.
  38. 19
    Du, ja! Men jag har ingen hund och behöver inte bekymra mig om sådana petitesser. ;-)

    Hur som helst vann jag med 26-0 (nominativ), vilket rimligen tyder på att det normala uttryckssättet borde vara ett tredje. För nog måste väl litauerna prata mer om hundmat på nätet än så.
  39. Medlem sedan
    Jun 2003
    #20
    Fast när jag insåg att du råkat stava fel på genitivformen blev det fler träffar (143). Och dativ plural verkar funka ännu bättre: maistas šunims (596).

    Men NU ska jag gå och skaffa mig ett liv.
  40. 20
    Fast när jag insåg att du råkat stava fel på genitivformen blev det fler träffar (143). Och dativ plural verkar funka ännu bättre: maistas šunims (596).

    Men NU ska jag gå och skaffa mig ett liv.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Känner någon till någon blogg?
    By anonymt namn in forum Klumpfot
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-15, 21:11
  2. Någon jurist eller någon kunnig om arv?
    By Undrande! in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 20:03
  3. Lettiska namn var?
    By Neta in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-03, 19:25
  4. Nån som kan lettiska...?
    By alle in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-22, 13:52
  5. Någon från fk, eller någon annan som
    By Anonym in forum Känsliga snack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 16:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar