Tilltala med förnamn?
_02/03 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2002
    #1

    Tilltala med förnamn?

    Rebecka har senaste tiden börjat nämna oss vid namn istället för att säga mamma eller pappa. Det känns helskumt, tycker jag...

    Kanske är det en normal del i utvecklingen? Är det fler barn som gör på samma sätt?
  2. 1
    Tilltala med förnamn? Rebecka har senaste tiden börjat nämna oss vid namn istället för att säga mamma eller pappa. Det känns helskumt, tycker jag...

    Kanske är det en normal del i utvecklingen? Är det fler barn som gör på samma sätt?
  3. Medlem sedan
    Apr 2002
    #2
    Ja så är det här också, Nemo kallar mig för mitt förnamn. Hans storasyster har aldrig gjort det, men hon är inte lika påhittig med språket som Nemo är.
  4. 2
    Ja så är det här också, Nemo kallar mig för mitt förnamn. Hans storasyster har aldrig gjort det, men hon är inte lika påhittig med språket som Nemo är.
  5. Medlem sedan
    May 2002
    #3

    Ja, det har

    gått i perioder. En kompis son sa alltid mamma o Robin. Kändes ju inte så kul för pappa Robin, det lät ju som att han inte var hans riktiga pappa då. Matilda har sagt våra förnamn i perioder. Just nu är det mycket mamma Lena. om hon säger bara Lena till mig brkar jag faktiskt säga till henne att jag vill att hon säger mamma. Hon köper det. Rätt eller fel, vad vet jag men jag vill inte att hon ska kalla mig o Jens vid namn. Inte mormor, morfar, farmor o farfar heller för den delen.
    Mamma till världens bästa Matilda född 021223, Felix född 050603 och Oliver född 110324
    (¯`''•.¸(¯`''•.¸♥ Matilda, Felix & Oliver ♥¸ .•''´¯)¸.•''´¯)

    Blogg: www.lillafamiljens.blogspot.com
  6. 3
    Ja, det har gått i perioder. En kompis son sa alltid mamma o Robin. Kändes ju inte så kul för pappa Robin, det lät ju som att han inte var hans riktiga pappa då. Matilda har sagt våra förnamn i perioder. Just nu är det mycket mamma Lena. om hon säger bara Lena till mig brkar jag faktiskt säga till henne att jag vill att hon säger mamma. Hon köper det. Rätt eller fel, vad vet jag men jag vill inte att hon ska kalla mig o Jens vid namn. Inte mormor, morfar, farmor o farfar heller för den delen.
  7. Medlem sedan
    Apr 2002
    #4
    Jag måste tillägga också att han gör som han vill där, vill han säga förnamnet får han det, föredrar han mamma är det helt ok det också. Jag tycker inte det känns skumt att han säger mitt förnamn egentligen, det är ju vad alla kallar mig.
  8. 4
    Jag måste tillägga också att han gör som han vill där, vill han säga förnamnet får han det, föredrar han mamma är det helt ok det också. Jag tycker inte det känns skumt att han säger mitt förnamn egentligen, det är ju vad alla kallar mig.
  9. Medlem sedan
    Feb 2003
    #5
    Oja, det händer ofta. Det är lite som att hon leker sitt rollspel som händer alltsom oftast och då kallar hon mig Ulrika och pappa för Ulf - lite komiskt nästan. Men när det verkligen gäller: då är det likväl mamma och pappa som hon ropar på!
  10. 5
    Oja, det händer ofta. Det är lite som att hon leker sitt rollspel som händer alltsom oftast och då kallar hon mig Ulrika och pappa för Ulf - lite komiskt nästan. Men när det verkligen gäller: då är det likväl mamma och pappa som hon ropar på!
  11. Medlem sedan
    Jun 2002
    #6
    Det gjorde mina brorsbarn också, jag tyckte det var helskumt. Så kan de tydligen göra.
    Var också hemma hos min svärfar förra veckan och deras dotter sa namnet till mamman.
    Tydligen rätt så vanligt......
  12. 6
    Det gjorde mina brorsbarn också, jag tyckte det var helskumt. Så kan de tydligen göra.
    Var också hemma hos min svärfar förra veckan och deras dotter sa namnet till mamman.
    Tydligen rätt så vanligt......
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7
    Självklart! JAg heter ju mitt förnamn, så givetvis får hon kalla mig det! Det bara känns lite konstigt....
  14. 7
    Självklart! JAg heter ju mitt förnamn, så givetvis får hon kalla mig det! Det bara känns lite konstigt....
  15. Medlem sedan
    Nov 2002
    #8
    Då är jag inte ensam om känslan, alltså! Jag brukar inte rätta henne, kanske för att det oftast är när hon tycker att jag inte lyssnar som hon sas "tar till" att kalla mig vid namn.
  16. 8
    Då är jag inte ensam om känslan, alltså! Jag brukar inte rätta henne, kanske för att det oftast är när hon tycker att jag inte lyssnar som hon sas "tar till" att kalla mig vid namn.
  17. Medlem sedan
    Nov 2002
    #9
    Ja, det har du rätt i! När hon vaknar på natten så är det definitivt "mamma" (eller pappa...) hon ropar.
  18. 9
    Ja, det har du rätt i! När hon vaknar på natten så är det definitivt "mamma" (eller pappa...) hon ropar.
  19. Medlem sedan
    Nov 2002
    #10
    Uppenbarligen rätt så vanligt, alltså. Känslan är att hon lite tar avstånd genom att säga förnamnet istället för mamma, men det behöver det nog inte vara. Fast _känslan_ kommer nog vara lika skum fortfarande, även om jag logiskt vet att det inte är någont konstigt.
  20. 10
    Uppenbarligen rätt så vanligt, alltså. Känslan är att hon lite tar avstånd genom att säga förnamnet istället för mamma, men det behöver det nog inte vara. Fast _känslan_ kommer nog vara lika skum fortfarande, även om jag logiskt vet att det inte är någont konstigt.
  21. Medlem sedan
    Sep 2005
    #11
    Jajamensan det verkar så. Neo har gjort samma sak en lång period, fast bara med mig, inte med pappa. Nu äntligen har han börjat säga mamma igen.
  22. 11
    Jajamensan det verkar så. Neo har gjort samma sak en lång period, fast bara med mig, inte med pappa. Nu äntligen har han börjat säga mamma igen.
  23. Medlem sedan
    May 2000
    #12
    Inte mig men pappa blir tilltalad med namn. Om vi inte pratar om honom, för då är det pappa som gäller!
  24. 12
    Inte mig men pappa blir tilltalad med namn. Om vi inte pratar om honom, för då är det pappa som gäller!

Liknande trådar

  1. Ang att byta förnamn!
    By Venus in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-01-15, 14:40
  2. Ett förnamn till?
    By huskors in forum Ordet är fritt
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2008-08-07, 11:41
  3. Samma förnamn
    By -Maria N- in forum Ordet är fritt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 10:11
  4. När jag bytte förnamn så
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 19:15
  5. 4 förnamn...
    By Lindalou med 2 småkillar in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 23:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar