Utslag i & runt mun + feber (barn)
Kropp & hälsa
  1. Medlem sedan
    Oct 2003
    #1

    Utslag i & runt mun + feber (barn)

    Min 2-åring fick igår feber, 38,6 grader som under eftermiddagen steg till 39,6. Idag på förmiddagen/dagen har han varit pigg och feberfri, men nu under eftermiddagen har febern återkommit, ca 39 grader.
    Han är trött och hängig, svullen i halsen och har någon enstaka vit fläck i gomen och längst fram på tungan har han ett sår som ser ut som en brusten blåsa. Det gör väldigt ont säger han. Han har nästan inte ätit på hela dagen.
    Han har också ett utslag/en blåsa på huden precis nedanför underläppen. Det är en ganska stor vit prick (ser nästan ut som en finne/svinkoppa).

    Är det halsfluss? Ska jag ringa vårdcentralen i morgon för ev penicillin?
    Jag har aldrig hört talas om att de vita propparna man brukar få i halsen vid halsfluss även kan komma utanpå munnen, eller är det något helt annat?

    Tack på förhand!
    Alvin -97, Felizia -99, Olle -03, Alfred -04, Märta -06
    http://palmelund.blogspot.com
  2. 1
    Utslag i & runt mun + feber (barn) Min 2-åring fick igår feber, 38,6 grader som under eftermiddagen steg till 39,6. Idag på förmiddagen/dagen har han varit pigg och feberfri, men nu under eftermiddagen har febern återkommit, ca 39 grader.
    Han är trött och hängig, svullen i halsen och har någon enstaka vit fläck i gomen och längst fram på tungan har han ett sår som ser ut som en brusten blåsa. Det gör väldigt ont säger han. Han har nästan inte ätit på hela dagen.
    Han har också ett utslag/en blåsa på huden precis nedanför underläppen. Det är en ganska stor vit prick (ser nästan ut som en finne/svinkoppa).

    Är det halsfluss? Ska jag ringa vårdcentralen i morgon för ev penicillin?
    Jag har aldrig hört talas om att de vita propparna man brukar få i halsen vid halsfluss även kan komma utanpå munnen, eller är det något helt annat?

    Tack på förhand!
  3. avataria
    #2
    Nej, det låter ungefär som höstblåsor, ett coxsackievirus. Ofarligt, men besvärligt. Gör ont som attan i fyra-fem dagar. Om du tittar i hans händer, har han små prickar/blåsliknande strukturer där också, så har du diagnosen klar. Det finns en gel på apoteket, receptfritt som heter Aloclair som du kan använda - den lägger sig som en skyddande hinna över blåsorna och lindrar så att man kan äta.

    Det troliga är att han har en virusinfektion - de dubbla febertopparna tyder på det. Och halsfluss ska man helst ha haft symtom i tre dygn innan man testar, av den enkla anledningen att man innan tre förlupna dygn har en högre grad av osäkerhet i svaret.
  4. 2
    Nej, det låter ungefär som höstblåsor, ett coxsackievirus. Ofarligt, men besvärligt. Gör ont som attan i fyra-fem dagar. Om du tittar i hans händer, har han små prickar/blåsliknande strukturer där också, så har du diagnosen klar. Det finns en gel på apoteket, receptfritt som heter Aloclair som du kan använda - den lägger sig som en skyddande hinna över blåsorna och lindrar så att man kan äta.

    Det troliga är att han har en virusinfektion - de dubbla febertopparna tyder på det. Och halsfluss ska man helst ha haft symtom i tre dygn innan man testar, av den enkla anledningen att man innan tre förlupna dygn har en högre grad av osäkerhet i svaret.
  5. Medlem sedan
    Oct 2003
    #3
    Tusen tack! Ska kolla med apoteket i morgon!
  6. 3
    Tusen tack! Ska kolla med apoteket i morgon!
  7. Medlem sedan
    Oct 2003
    #4
    En fråga om blåsorna!
    Har läst lite på nätet om höstblåsor nu och det stämmer ju förvånansvärt bra. Ska kolla hans händer och fötter imorgon. Han har också pekat på rumpan vid blöjbyta och sagt "Ont där" men jag har trott att det är molluskerna han retat sig på. Ska ta en titt där också.

    Nu till min fråga. Vi har en 3,5-månaders bebis här hemma. Finns det risk att hon kan smittas?
    Vår 3-åring är säkerligen redan smittad, då dom ofta byter nappar med varandra...
  8. 4
    En fråga om blåsorna!
    Har läst lite på nätet om höstblåsor nu och det stämmer ju förvånansvärt bra. Ska kolla hans händer och fötter imorgon. Han har också pekat på rumpan vid blöjbyta och sagt "Ont där" men jag har trott att det är molluskerna han retat sig på. Ska ta en titt där också.

    Nu till min fråga. Vi har en 3,5-månaders bebis här hemma. Finns det risk att hon kan smittas?
    Vår 3-åring är säkerligen redan smittad, då dom ofta byter nappar med varandra...

Liknande trådar

  1. Utslag runt munnen
    By Ehlie in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-20, 18:15
  2. Smör runt munnen-utslag?
    By lindis4 in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-01-20, 19:43
  3. Utslag runt munnen - allergi?
    By Fideli_76 in forum Småbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 11:48
  4. Utslag runt munnen
    By Fideli_76 in forum Barnsjukdomar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-11, 08:23
  5. Utslag runt munnen
    By Tintin in forum Kropp & hälsa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 07:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar