Vad är det som händer?
  1. Medlem sedan
    Aug 2005
    #1

    Vad är det som händer?

    Min son är snart 7 månader och har ammat mest. Jag har gett honom smakportioner både på burk och av vår mat men han har inte varit så intresserad. Däremot har han ätit gröt på kvällen.
    Han var sjuk förra veckan och då helammades han hela tiden för han ville inte ha något annat. På lördagrn var febern borta och han verkade pigg igen. Men då helt plötsligt vill han inte ha bröstet. Han skriker och vrider och bänder med hela kroppen för att komma därifrån. Men han åt iallafall lite gröt och banan och drack vatten. Han ville inte amma på hela dagen och på natten var det ett riktigt hallå eftersom han inte tycker om ersättning eller välling och vägrade bröstet. Han skrek och skrek, vi försökte ge honom gröt men det var han för trött för att äta. Efter två timmar var han helt slut och då passade jag på att dra ut nappen och trycka in bröstet och då äntligen åt han. Länge, länge så han var jättehungrig. Dagen efter var han som vanligt. Han ammade när jag erbjöd bröstet, enda skillnaden var att han för första gången åt mat med god aptit, jag var helt förvånad.
    Men så idag har han varit sådär konstig igen. Han har inte velat amma på hela dagen men han har ätit lunch och gröt. Nu är jag orolig att det ska bli likadant i kväll/natt igen. Jag kan tillägga att han har varit gnällig hela dagen. Jag ringde sjukvårdsupplysningen och dom sa att det kunde vara tänder på G. Men jag tycker det låter konstigt, om han har ont i munnen borde han väl inte vilja äta vanlig mat heller. Vad tror ni? Är det någon som varit med om något liknande?
  2. 1
    Vad är det som händer? Min son är snart 7 månader och har ammat mest. Jag har gett honom smakportioner både på burk och av vår mat men han har inte varit så intresserad. Däremot har han ätit gröt på kvällen.
    Han var sjuk förra veckan och då helammades han hela tiden för han ville inte ha något annat. På lördagrn var febern borta och han verkade pigg igen. Men då helt plötsligt vill han inte ha bröstet. Han skriker och vrider och bänder med hela kroppen för att komma därifrån. Men han åt iallafall lite gröt och banan och drack vatten. Han ville inte amma på hela dagen och på natten var det ett riktigt hallå eftersom han inte tycker om ersättning eller välling och vägrade bröstet. Han skrek och skrek, vi försökte ge honom gröt men det var han för trött för att äta. Efter två timmar var han helt slut och då passade jag på att dra ut nappen och trycka in bröstet och då äntligen åt han. Länge, länge så han var jättehungrig. Dagen efter var han som vanligt. Han ammade när jag erbjöd bröstet, enda skillnaden var att han för första gången åt mat med god aptit, jag var helt förvånad.
    Men så idag har han varit sådär konstig igen. Han har inte velat amma på hela dagen men han har ätit lunch och gröt. Nu är jag orolig att det ska bli likadant i kväll/natt igen. Jag kan tillägga att han har varit gnällig hela dagen. Jag ringde sjukvårdsupplysningen och dom sa att det kunde vara tänder på G. Men jag tycker det låter konstigt, om han har ont i munnen borde han väl inte vilja äta vanlig mat heller. Vad tror ni? Är det någon som varit med om något liknande?
  3. Medlem sedan
    Jul 2006
    #2

    Gillar han riktig mat?

    Min Cornelia höll på ungefär likadant för ett tag sedan och då var det helt klart hennes sätt att tala om att hon hellre ville ha fast mat än bröstet. Skrek som om hon var hungrig men vände sig från bröstet när jag försökte amma, tog upp henne och då tuggade hon som en galning på armen på mig - som hon gör när hon är hungrig... Blev dock helt tyst när hon fick mat som hon åt med god aptit och såg extremt nöjd ut med sig själv.

    Cornelia är också snart 7 månader och har helt på egen hand infört gröt till frukost, puré till lunch, mellanmål (gröt eller annat), puré till middag och kvällsgröt. Ammar bara på morgon, kväll och natt och några slurkar då och då mellan/till maten. Hon gillar helt enkelt mat bättre än mjölken...

    /Jessica med Cornelia
  4. 2
    Gillar han riktig mat? Min Cornelia höll på ungefär likadant för ett tag sedan och då var det helt klart hennes sätt att tala om att hon hellre ville ha fast mat än bröstet. Skrek som om hon var hungrig men vände sig från bröstet när jag försökte amma, tog upp henne och då tuggade hon som en galning på armen på mig - som hon gör när hon är hungrig... Blev dock helt tyst när hon fick mat som hon åt med god aptit och såg extremt nöjd ut med sig själv.

    Cornelia är också snart 7 månader och har helt på egen hand infört gröt till frukost, puré till lunch, mellanmål (gröt eller annat), puré till middag och kvällsgröt. Ammar bara på morgon, kväll och natt och några slurkar då och då mellan/till maten. Hon gillar helt enkelt mat bättre än mjölken...

    /Jessica med Cornelia
  5. Medlem sedan
    Aug 2005
    #3
    Ja numera gör han det. Förrut fick man truga och han knep oftast igen munnen. Men nu sen han började krångla vid bröstet så har han ätit duktigt av vanlig mat och det är ju skönt men jag trodde att man skulle börja med ett mål och sen ge fler succesivt. Men han har helt plötsligt bytt ut alla mål under dagen på en gång mot vanlig mat. Det låter ju som om han beter sig på samma sätt som din dotter. Han har väl bestämt sig för att vanlig mat är gott nu. Det jobbiga är att han krånglar på kvällen när jag ska amma men jag får lura honom. Ligga en stund bredvid honom och sen dra ut nappen och stoppa in bröstet, då ammar han, inte annars. I natt gick det annars bra att amma.
    Tack för ditt svar!
  6. 3
    Ja numera gör han det. Förrut fick man truga och han knep oftast igen munnen. Men nu sen han började krångla vid bröstet så har han ätit duktigt av vanlig mat och det är ju skönt men jag trodde att man skulle börja med ett mål och sen ge fler succesivt. Men han har helt plötsligt bytt ut alla mål under dagen på en gång mot vanlig mat. Det låter ju som om han beter sig på samma sätt som din dotter. Han har väl bestämt sig för att vanlig mat är gott nu. Det jobbiga är att han krånglar på kvällen när jag ska amma men jag får lura honom. Ligga en stund bredvid honom och sen dra ut nappen och stoppa in bröstet, då ammar han, inte annars. I natt gick det annars bra att amma.
    Tack för ditt svar!
  7. Medlem sedan
    Jul 2006
    #4

    Jag hade också tänkt..

    Jag hade också tänkt gå långsammare fram och introducera ett mål åt gången, men Cornelia var ju av en helt annan åsikt... Vi fick lite problem med att hon blev hård i magen - förmodligen eftersom tarmarna inte riktigt hängde med i hennes höga tempo - men efter ca 1 månad med katrinplommonpuré lite då och då så verkar det ha blivit mycket bättre.

    Trist att det krånglar på kvällen för er. Skönt att du hittat ett sätt att klara det ändå. Jag har tack och lov inga problem där. Cornelia har degraderat mig till napp, så brösten duger bra när hon är lite trött. Hon har dock ingen annan napp... hon fattade aldrig vad man skulle ha den till. Hon lugnade sig dock i största allmänhet ganska mycket när hon märkte att hon fick så mycket mat hon ville och ammar faktiskt nu lite mer igen.

    Lycka till!
    /Jessica med Cornelia
  8. 4
    Jag hade också tänkt.. Jag hade också tänkt gå långsammare fram och introducera ett mål åt gången, men Cornelia var ju av en helt annan åsikt... Vi fick lite problem med att hon blev hård i magen - förmodligen eftersom tarmarna inte riktigt hängde med i hennes höga tempo - men efter ca 1 månad med katrinplommonpuré lite då och då så verkar det ha blivit mycket bättre.

    Trist att det krånglar på kvällen för er. Skönt att du hittat ett sätt att klara det ändå. Jag har tack och lov inga problem där. Cornelia har degraderat mig till napp, så brösten duger bra när hon är lite trött. Hon har dock ingen annan napp... hon fattade aldrig vad man skulle ha den till. Hon lugnade sig dock i största allmänhet ganska mycket när hon märkte att hon fick så mycket mat hon ville och ammar faktiskt nu lite mer igen.

    Lycka till!
    /Jessica med Cornelia
  9. Medlem sedan
    Feb 2002
    #5
    Har han ont någonstans? Om han är öm i öronen till exempel kan det vara obehagligt för honom att ligga och amma. Då kan det vara lättare att amma med honom sittande gränsle över ditt ben. Och ge näsdroppar förstås.
  10. 5
    Har han ont någonstans? Om han är öm i öronen till exempel kan det vara obehagligt för honom att ligga och amma. Då kan det vara lättare att amma med honom sittande gränsle över ditt ben. Och ge näsdroppar förstås.
  11. Medlem sedan
    Aug 2005
    #6
    Sitta och amma har jag aldrig testat..
    Ska prova det.
    Tack för ditt svar!
  12. 6
    Sitta och amma har jag aldrig testat..
    Ska prova det.
    Tack för ditt svar!

Liknande trådar

  1. Vad händer med mig?
    By Lilla Lisa in forum Gravidsnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-18, 21:53
  2. Vad händer med mig?
    By Lilla Lisa in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 10:42
  3. Vad händer med mig?
    By Lilla Lisa in forum _0705 Majbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 17:40
  4. Vad händer med mig?
    By Lilla Lisa in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 17:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar