Vad händer när
  1. Kommunalaren
    #1

    Vad händer när

    blir fast anställd inom kommunen? Om några månader har jag arbetat så mycket att jag tydligen blir fast anställd, men inte på det stället där jag arbetar utan var som helst i kommunen. Vad händer om jag inte vill ha det jobbet som jag kanske blir erbjuden? Som jag känner nu så vill jag bara arbeta där jag är nu. Jag vet inte om jag ska vara glad eller bekymrad över den fasta anställningen. Är det någon som kan komma på nackdelar med att bli fast ansälld?
  2. 1
    Vad händer när blir fast anställd inom kommunen? Om några månader har jag arbetat så mycket att jag tydligen blir fast anställd, men inte på det stället där jag arbetar utan var som helst i kommunen. Vad händer om jag inte vill ha det jobbet som jag kanske blir erbjuden? Som jag känner nu så vill jag bara arbeta där jag är nu. Jag vet inte om jag ska vara glad eller bekymrad över den fasta anställningen. Är det någon som kan komma på nackdelar med att bli fast ansälld?
  3. Medlem sedan
    Jul 2004
    #2
    Om du inte vill ha jobbet är det ju bara att tacka nej. Vi har inte arbetstvång i det här landet. Däremot kommer du att få problem ifall du vill ha akasse-ersättning om du tackat nej till erbjudet arbete. Vilket bara är logiskt.
  4. 2
    Om du inte vill ha jobbet är det ju bara att tacka nej. Vi har inte arbetstvång i det här landet. Däremot kommer du att få problem ifall du vill ha akasse-ersättning om du tackat nej till erbjudet arbete. Vilket bara är logiskt.
  5. Kommunalaren
    #3

    A-kassan bryr jag

    mig inte om. Jag har några dagar kvar att stämpla och när de är slut ska jag inte ha a-kassa alls mer utan bara jobba. Kan jag tacka nej till flera jobb och ändå vara fast anställd fortfarande? Eller går jag miste om min fasta ansällning första gången jag tackar nej? Jag är nämligen ganska kräsen när det gäller jobbet och vill bara ha jobb som passar mig bra.
    Jag förstår verkligen ingenting av hur det ska bli med min anställning. Konstigt.....jag som brukar vara så smart

    Tack för ditt svar
  6. 3
    A-kassan bryr jag mig inte om. Jag har några dagar kvar att stämpla och när de är slut ska jag inte ha a-kassa alls mer utan bara jobba. Kan jag tacka nej till flera jobb och ändå vara fast anställd fortfarande? Eller går jag miste om min fasta ansällning första gången jag tackar nej? Jag är nämligen ganska kräsen när det gäller jobbet och vill bara ha jobb som passar mig bra.
    Jag förstår verkligen ingenting av hur det ska bli med min anställning. Konstigt.....jag som brukar vara så smart

    Tack för ditt svar
  7. Medlem sedan
    Jul 2004
    #4
    Ungefär såhär: Om du VILL ha en fast anställning och tar det så kan du inte välja tjänst/arbetsuppgifter hur som helst. Det är en avtalsfråga mellan dig och din arbetsgivare, dvs kommunen.

    Att du har rätt att få en fast anställning är en _rättighet_, ingen skyldighet.

    Men om man ser det ur arbetsgivarsynpunkt så är det så att om du tackar nej till en viss tjänst, men fortsätter att arbeta i kommunen såblir du att betrakta som fast anställd oavsett pga din långa anställningstid och de är inte för fem öre skyldiga att anställa dig vidare på vik. eller så och det kan ju hända att de då drar öronen åt sig, för att slippa sitta med en fast anställd som de inte vet var de ska göra av. Om jag hårddrar det lite.

    OM du fortsätter att arbeta hos kommunen så blir du fast anställd, men du har aldrig nån absolut rätt till en viss tjänst. Klarare än så kan jag nog inte vara. Hoppas att det hjälper dig i ditt tänkande.
  8. 4
    Ungefär såhär: Om du VILL ha en fast anställning och tar det så kan du inte välja tjänst/arbetsuppgifter hur som helst. Det är en avtalsfråga mellan dig och din arbetsgivare, dvs kommunen.

    Att du har rätt att få en fast anställning är en _rättighet_, ingen skyldighet.

    Men om man ser det ur arbetsgivarsynpunkt så är det så att om du tackar nej till en viss tjänst, men fortsätter att arbeta i kommunen såblir du att betrakta som fast anställd oavsett pga din långa anställningstid och de är inte för fem öre skyldiga att anställa dig vidare på vik. eller så och det kan ju hända att de då drar öronen åt sig, för att slippa sitta med en fast anställd som de inte vet var de ska göra av. Om jag hårddrar det lite.

    OM du fortsätter att arbeta hos kommunen så blir du fast anställd, men du har aldrig nån absolut rätt till en viss tjänst. Klarare än så kan jag nog inte vara. Hoppas att det hjälper dig i ditt tänkande.

Liknande trådar

  1. Vad händer med mig?
    By Lilla Lisa in forum Gravidsnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-18, 21:53
  2. Vad händer med mig?
    By Lilla Lisa in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 10:42
  3. Vad händer med mig?
    By Lilla Lisa in forum _0705 Majbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 17:40
  4. Vad händer med mig?
    By Lilla Lisa in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 17:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar