Utslag runt munnen - allergi?
Småbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2006
    #1

    Utslag runt munnen - allergi?

    Min dotter har fått utslag runt munnen som inte ger med sig vad vi än gör. Har varit på BVC flera gånger men vi får bara olika krämer att testa och ingen av dem har hittills funkat. Det har hållit på så här i mer än en månad nu och vi börjar tröttna lite.

    Tänkte bara höra här lite om någon har fått liknande reaktion p g a matallergi. Vi har inte testat att utesluta något ur maten och inte sett att det blivit värre när vi introducerat någon ny mat - men nu börjar vi leta alla möjliga orsaker/lösningar...

    Utslagen sitter alltså uteslutande runt munnen, är röda och lite flammiga.

    /Jessica med Cornelia
  2. 1
    Utslag runt munnen - allergi? Min dotter har fått utslag runt munnen som inte ger med sig vad vi än gör. Har varit på BVC flera gånger men vi får bara olika krämer att testa och ingen av dem har hittills funkat. Det har hållit på så här i mer än en månad nu och vi börjar tröttna lite.

    Tänkte bara höra här lite om någon har fått liknande reaktion p g a matallergi. Vi har inte testat att utesluta något ur maten och inte sett att det blivit värre när vi introducerat någon ny mat - men nu börjar vi leta alla möjliga orsaker/lösningar...

    Utslagen sitter alltså uteslutande runt munnen, är röda och lite flammiga.

    /Jessica med Cornelia
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Elin har också det. Hon har fått det i samband med att hon började äta mat och jag minns att storebror fick detsamma. Jag är noga med att tvätta efter maten och att smörja annars blir det värre. Tror att det bara är en reaktion på deras ömtåliga hud... Det blir ju lite kladd ...
  4. 2
    Elin har också det. Hon har fått det i samband med att hon började äta mat och jag minns att storebror fick detsamma. Jag är noga med att tvätta efter maten och att smörja annars blir det värre. Tror att det bara är en reaktion på deras ömtåliga hud... Det blir ju lite kladd ...
  5. Medlem sedan
    Jul 2006
    #3
    Jo - Cornelia kladdar ju också... trist bara när det blir värre och värre vad man än gör. Vi tvättar och tvättar och smörjer och smörjer... Suck. Minns du hur lång tid det tog innan det gav med sig för storebror?
  6. 3
    Jo - Cornelia kladdar ju också... trist bara när det blir värre och värre vad man än gör. Vi tvättar och tvättar och smörjer och smörjer... Suck. Minns du hur lång tid det tog innan det gav med sig för storebror?
  7. Medlem sedan
    Feb 1999
    #4
    Jo kan vara allergi eller överkännslighet. Ex mot tomat/morot. Som ju båda är väldigt vanliga i barnmatsburkar om man ger sådana

    Men även mjölkkännslighet kan ge utslag kring munnen som huvudreaktion. Men brukar då dock se fler reaktioner som dålig sömn, bubblig mage eller liknande.


    Men som LillaF skriver det vanligaste är att det är den mekaniska nötningen av kladd och matning.

    När ni matar skrapa _aldrig_ av munnen kinderna med skeden. Många gör annars så, skrapar liksom av det som åker utanför. Istället låt det vara och så skölj bort det med vatten.
  8. 4
    Jo kan vara allergi eller överkännslighet. Ex mot tomat/morot. Som ju båda är väldigt vanliga i barnmatsburkar om man ger sådana

    Men även mjölkkännslighet kan ge utslag kring munnen som huvudreaktion. Men brukar då dock se fler reaktioner som dålig sömn, bubblig mage eller liknande.


    Men som LillaF skriver det vanligaste är att det är den mekaniska nötningen av kladd och matning.

    När ni matar skrapa _aldrig_ av munnen kinderna med skeden. Många gör annars så, skrapar liksom av det som åker utanför. Istället låt det vara och så skölj bort det med vatten.
  9. Medlem sedan
    Jul 2006
    #5
    Okej. Tack för tips. Min man är faktiskt en ganska flitig "skrapare" - ska berätta detta för honom. Själv är jag inte så noga. Brukar sköja av hela ungen när vi är klara med maten istället. Det hamnar ju överallt...

    /Jessica med Cornelia.
  10. 5
    Okej. Tack för tips. Min man är faktiskt en ganska flitig "skrapare" - ska berätta detta för honom. Själv är jag inte så noga. Brukar sköja av hela ungen när vi är klara med maten istället. Det hamnar ju överallt...

    /Jessica med Cornelia.
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Ingen aning, tyvärr...
  12. 6
    Ingen aning, tyvärr...
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7
    vår dotter har prickar runt munnen då och då...det har vi härlett till dregel i kombination med napp...prickarna är ifrån värmen mellan napp och hud. kanske det...jag vet inte...bara en tanke..
  14. 7
    vår dotter har prickar runt munnen då och då...det har vi härlett till dregel i kombination med napp...prickarna är ifrån värmen mellan napp och hud. kanske det...jag vet inte...bara en tanke..
  15. Medlem sedan
    Nov 2006
    #8
    Kan vara. Har hört att mjölk ger utslag direkt på huden, om man tar en droppe komjölk på barnets arm ser man snabbt om det blir en reaktion. Annars kan det kanske vara eksem? Om det inte går bort tycker jag du ska be att få träffa en allergiläkare. Kan de vara inflammerade? Det kan ju ockås gör att det inte går bort. Och så, skrapa aldrig med sked, barnet behöver lära sig att använda tungan!
  16. 8
    Kan vara. Har hört att mjölk ger utslag direkt på huden, om man tar en droppe komjölk på barnets arm ser man snabbt om det blir en reaktion. Annars kan det kanske vara eksem? Om det inte går bort tycker jag du ska be att få träffa en allergiläkare. Kan de vara inflammerade? Det kan ju ockås gör att det inte går bort. Och så, skrapa aldrig med sked, barnet behöver lära sig att använda tungan!

Liknande trådar

  1. Röd runt munnen - allergi?
    By Meri* in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-21, 15:40
  2. Utslag runt munnen
    By Ehlie in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-20, 18:15
  3. Smör runt munnen-utslag?
    By lindis4 in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-01-20, 19:43
  4. Utslag runt munnen
    By Fideli_76 in forum Barnsjukdomar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-11, 08:23
  5. Utslag runt munnen
    By Tintin in forum Kropp & hälsa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 07:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar