Julgodis utan nötter?!
Astma & allergi - barn
  1. Medlem sedan
    May 2001
    #1

    Julgodis utan nötter?!

    Står helt still... så mycket choklad i allt - för visst finns det väl ingen choklad utan spår av näötter?!!? Lite ny på detta.... cocos funkar men ratas.... knäck utan mandel förstås... hmm tips någon?
  2. 1
    Julgodis utan nötter?! Står helt still... så mycket choklad i allt - för visst finns det väl ingen choklad utan spår av näötter?!!? Lite ny på detta.... cocos funkar men ratas.... knäck utan mandel förstås... hmm tips någon?
  3. Medlem sedan
    Oct 2005
    #2
    Prova att ha solrosfrön i knäcken. Gott! Skumtomtar funkar väl? Annars äter väl ungarna vad som helst som är sött. Vi gjorde en gång marsmellows på träpinnar som vi doppade/rullade i smält blockchoklad och hackade smarties. Supergott och festligt. /Susse
  4. 2
    Prova att ha solrosfrön i knäcken. Gott! Skumtomtar funkar väl? Annars äter väl ungarna vad som helst som är sött. Vi gjorde en gång marsmellows på träpinnar som vi doppade/rullade i smält blockchoklad och hackade smarties. Supergott och festligt. /Susse
  5. Medlem sedan
    May 2001
    #3
    Fast det är väl spår av nötter även i blockchokladen o smarties!!! Får lusläsa igen på förp!
    Tack!!
    Eriksdotte
  6. 3
    Fast det är väl spår av nötter även i blockchokladen o smarties!!! Får lusläsa igen på förp!
    Tack!!
    Eriksdotte
  7. Medlem sedan
    Oct 2005
    #4
    Nej, jag köper aldrig med spår av nötter. Kommer inte ihåg vilken blockchoklad jag köpte men är helt säker på att det var utan nötter. Smarties vet jag att vi köper i till sonen utan spår.. Han är allergisk mot hasselnöt så jag vågar inte ens om det är spår. /Susse
  8. 4
    Nej, jag köper aldrig med spår av nötter. Kommer inte ihåg vilken blockchoklad jag köpte men är helt säker på att det var utan nötter. Smarties vet jag att vi köper i till sonen utan spår.. Han är allergisk mot hasselnöt så jag vågar inte ens om det är spår. /Susse
  9. Medlem sedan
    Jan 2001
    #5

    med kakao

    Kakao brukar väl vara helt nötsäkert? (Rätta mig om jag har fel! Jag är ingen nötexpert.)
    Då kan man ju göra chokladkola eller chokladbollar, ja, eller vanlig kola för all del.

    Men om man ska ha typiskt julgodis så är det svårt att komma på något; det mesta är ju choklad eller mandelmassa, utom knäck då.
  10. 5
    med kakao Kakao brukar väl vara helt nötsäkert? (Rätta mig om jag har fel! Jag är ingen nötexpert.)
    Då kan man ju göra chokladkola eller chokladbollar, ja, eller vanlig kola för all del.

    Men om man ska ha typiskt julgodis så är det svårt att komma på något; det mesta är ju choklad eller mandelmassa, utom knäck då.
  11. Medlem sedan
    Jun 2001
    #6

    Choklad

    Jag köper blockchoklad av ett märke som heter chocovic. Har varit inne på både den svenska rossistens hemsida och på tillverkarnas sida ingenstans hittar jag något om nötter. På förpackningar står det ingenting alls om nötter under ingredienser

    Den sort som vår affär har är denna

    http://www.femtorp.se/BizPart.aspx?t...2&prosubcat=11

    hittar faktiskt inte en produkt där de har nötchoklad vilket jag har blivit glad för. Ring gärna till grossisten och hör efter vilka försäljningsställen som finns.Jag tycker om att de säljs i 1 kg förpackning, då kan man ha hemma under lång tid. Vi har jämt hemma en förpackning men skulle jag kunna välja helt fritt hade jag nog tagit och testat deras blockchoklad med speciella bönor istället för den mer generiska med 60%-chokladen.
    Mamma till T 0202 och F 0606
  12. 6
    Choklad Jag köper blockchoklad av ett märke som heter chocovic. Har varit inne på både den svenska rossistens hemsida och på tillverkarnas sida ingenstans hittar jag något om nötter. På förpackningar står det ingenting alls om nötter under ingredienser

    Den sort som vår affär har är denna

    http://www.femtorp.se/BizPart.aspx?t...2&prosubcat=11

    hittar faktiskt inte en produkt där de har nötchoklad vilket jag har blivit glad för. Ring gärna till grossisten och hör efter vilka försäljningsställen som finns.Jag tycker om att de säljs i 1 kg förpackning, då kan man ha hemma under lång tid. Vi har jämt hemma en förpackning men skulle jag kunna välja helt fritt hade jag nog tagit och testat deras blockchoklad med speciella bönor istället för den mer generiska med 60%-chokladen.
  13. Medlem sedan
    Jan 2001
    #7

    ischoklad

    I Rutiga kokboken hittade jag ett recept på ischoklad, som gjordes med kakao istället för chokladkakor.
    Säg till om du vill ha receptet.

    Mintkyssar kan man ju också göra...
  14. 7
    ischoklad I Rutiga kokboken hittade jag ett recept på ischoklad, som gjordes med kakao istället för chokladkakor.
    Säg till om du vill ha receptet.

    Mintkyssar kan man ju också göra...
  15. Medlem sedan
    May 2001
    #8
    Tusentack! Ska gensat kollas upp!!
  16. 8
    Tusentack! Ska gensat kollas upp!!
  17. Medlem sedan
    May 2001
    #9
    Just ja - mintkyssar gjorde jag ju förr!
    Tack!!
  18. 9
    Just ja - mintkyssar gjorde jag ju förr!
    Tack!!
  19. Medlem sedan
    May 2001
    #10
    Skönt - då finns det alltså choklad jag kan använda!
    Tack!
  20. 10
    Skönt - då finns det alltså choklad jag kan använda!
    Tack!
  21. Medlem sedan
    Oct 2001
    #11
    Tips: Har man flingor i knäcken känns det ungefär som nötter i den (ifall du får abstinens...;-) )

    Jag gjorde ett gott godis som jag tror jag hittade receptet på i Storhelgssnacks receptfil förra året, där an blandade sirap, socker och grädde (tog iMat, alltså). Ungefär som chokladbräck, men på kola istället, alltså. Urgott,var det.
  22. 11
    Tips: Har man flingor i knäcken känns det ungefär som nötter i den (ifall du får abstinens...;-) )

    Jag gjorde ett gott godis som jag tror jag hittade receptet på i Storhelgssnacks receptfil förra året, där an blandade sirap, socker och grädde (tog iMat, alltså). Ungefär som chokladbräck, men på kola istället, alltså. Urgott,var det.

Liknande trådar

  1. Nötsmak utan nötter?
    By Salander in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-16, 19:30
  2. Morotskaka UTAN nötter
    By Raisa_S in forum Mat & dryck
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-20, 08:49
  3. Chokladflödekaka utan nötter? Hur god?
    By Vict in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 10:27
  4. Julgodis utan nötter
    By ::annica:: in forum Hem & fritid
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 13:50
  5. Nötter i julgodis
    By Mme_Knorr in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-15, 12:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar