Vad ha på barnbegravning?
Mammasnack
  1. Medlem sedan
    Oct 1999
    #1

    Vad ha på barnbegravning?

    En pojke i min dotters klass har gått bort efter en längre tids sjukdom och nästa v är det begravning. Jag tänkte väl klä mig någorlunda mörkt, det är ju den årstiden dessutom, men vad har jag på 7-åringen? Ska man ha mörkt på henne oxå? Det känns fel på nåt vis...ännu sorgligare än vad det redan är på något vis.
  2. 1
    Vad ha på barnbegravning? En pojke i min dotters klass har gått bort efter en längre tids sjukdom och nästa v är det begravning. Jag tänkte väl klä mig någorlunda mörkt, det är ju den årstiden dessutom, men vad har jag på 7-åringen? Ska man ha mörkt på henne oxå? Det känns fel på nåt vis...ännu sorgligare än vad det redan är på något vis.
  3. Medlem sedan
    Jun 2000
    #2

    Vad har de önskat?

    Börjar med att beklaga sorgen! Så fruktansvärt att barn ska behöva bli så sjuka, och dö...

    Ofta så står det i dödsannonsen vad man önskar för kläder. Jag tror inte ens att man brukar klä barn i mörka kläder när det är en gammal person, så därför skulle jag tippa på att man inte vill det på en barnbegravning heller. Mitt råd är, om det inte står något i dödsannonsen - ring och fråga begravningsbyrån.
  4. 2
    Vad har de önskat? Börjar med att beklaga sorgen! Så fruktansvärt att barn ska behöva bli så sjuka, och dö...

    Ofta så står det i dödsannonsen vad man önskar för kläder. Jag tror inte ens att man brukar klä barn i mörka kläder när det är en gammal person, så därför skulle jag tippa på att man inte vill det på en barnbegravning heller. Mitt råd är, om det inte står något i dödsannonsen - ring och fråga begravningsbyrån.
  5. Medlem sedan
    Oct 1999
    #3
    Det står inget alls i annonsen...men ringa och fråga kan jag ju.
  6. 3
    Det står inget alls i annonsen...men ringa och fråga kan jag ju.
  7. En mamma
    #4
    Barn ska ALDRIG kläs i svart,sorgens färg,på begravningar. Det är en regel som finns,om än oskriven.MIn mamma begravdes dagen innan skolavslutningen,våra barn hade vanliga ljusa sommarkläder,Dottern hade en jättefin ljusrosa tröja,tex.
  8. 4
    Barn ska ALDRIG kläs i svart,sorgens färg,på begravningar. Det är en regel som finns,om än oskriven.MIn mamma begravdes dagen innan skolavslutningen,våra barn hade vanliga ljusa sommarkläder,Dottern hade en jättefin ljusrosa tröja,tex.
  9. Medlem sedan
    Oct 2002
    #5

    Barn på begravning

    "ska" aldrig kläs helt i mörka kläder... men det är inte helt lyckat med alltför färg-glatt.

    Ta tex en mörkare klänning med en ljus (ev. vit) kofta - eller tvärtom. Behöver inte vara svart/grått heller, jag hade nog valt nåt (mörk)blått eller grönt/brunt.
    "...If you don't know everything, you must go on with what you do know..."
    "Dovie'andi se tovya sagain"


    ****************************** *********************
    Mamma till busgrabbarna David (aug.-03) och Simon (okt.-05)

    14 kg lättare sedan augusti 2006
  10. 5
    Barn på begravning "ska" aldrig kläs helt i mörka kläder... men det är inte helt lyckat med alltför färg-glatt.

    Ta tex en mörkare klänning med en ljus (ev. vit) kofta - eller tvärtom. Behöver inte vara svart/grått heller, jag hade nog valt nåt (mörk)blått eller grönt/brunt.
  11. En mamma
    #6
    Jag frågade som sagt på begravningsbyrån den gången,o de sa att man absolut inte behöver ens ha dämpade färger.Barn är barn.Man kan ha vad som helst förutom svart,förstås.Barnen står för glädje,,klä dem i vad ni vill,tyckte Fonus.Därmed inte sagt att de behöver ha chockrosa eller starkt limegrönt..
  12. 6
    Jag frågade som sagt på begravningsbyrån den gången,o de sa att man absolut inte behöver ens ha dämpade färger.Barn är barn.Man kan ha vad som helst förutom svart,förstås.Barnen står för glädje,,klä dem i vad ni vill,tyckte Fonus.Därmed inte sagt att de behöver ha chockrosa eller starkt limegrönt..
  13. Medlem sedan
    Jun 2000
    #7

    Undrar just...

    ... hur mycket glädje barn står för i ett sammanhang som detta, bara...

    Jag förstår tankegången helt och hållet, men samtidigt så är något sådant här lite extra känsligt när det handlar om ett barn som ska begravas...
  14. 7
    Undrar just... ... hur mycket glädje barn står för i ett sammanhang som detta, bara...

    Jag förstår tankegången helt och hållet, men samtidigt så är något sådant här lite extra känsligt när det handlar om ett barn som ska begravas...
  15. Medlem sedan
    May 2000
    #8

    Jag hade nog...

    tagit ganska "konservativa" kläder, till exempel byxor, klänning eller kjol i blått, vitt, rött rosa etc, och en enfärgad blus/tröja till. Jag hade undvikit stora mönster, tryck och grälla färger. (Samt bar mage, kortkort osv, men det gör jag annars med...)
  16. 8
    Jag hade nog... tagit ganska "konservativa" kläder, till exempel byxor, klänning eller kjol i blått, vitt, rött rosa etc, och en enfärgad blus/tröja till. Jag hade undvikit stora mönster, tryck och grälla färger. (Samt bar mage, kortkort osv, men det gör jag annars med...)
  17. loppan lej
    #9

    Jag hade nog klätt

    min dotter i en dov, fin och rätt dämpad klädsel. Mörka färger och lite konservativt stuk.

    Sen undrar jag litegrann vad som menas med att entt barn _aldrig_ ska kläs i svart - det lät otroligt kategoriskt. Min dotters älsklings byxor är svarta......
  18. 9
    Jag hade nog klätt min dotter i en dov, fin och rätt dämpad klädsel. Mörka färger och lite konservativt stuk.

    Sen undrar jag litegrann vad som menas med att entt barn _aldrig_ ska kläs i svart - det lät otroligt kategoriskt. Min dotters älsklings byxor är svarta......
  19. Medlem sedan
    Aug 2000
    #10
    Jag sjunger en del på begravningar och har varit närvarande på några barnbegravningar. Oftast har föräldrarna önskat att barn ska bära ljusa kläder. Står det inga önskemål så finns det inga önskemål. För att inte sticka ut i ett sådant tillfälle hade jag rekomenderat att undvika starka färger och helvitt. undvik också utmanande kläder. Men i övrigt går vad som helst. Ett par rena jeans och en snyggare tröja i en dämpad färg. En begravning är rätt jobbig för de flesta barn så ta på dem något de käner sig trygga och bekväma i.
  20. 10
    Jag sjunger en del på begravningar och har varit närvarande på några barnbegravningar. Oftast har föräldrarna önskat att barn ska bära ljusa kläder. Står det inga önskemål så finns det inga önskemål. För att inte sticka ut i ett sådant tillfälle hade jag rekomenderat att undvika starka färger och helvitt. undvik också utmanande kläder. Men i övrigt går vad som helst. Ett par rena jeans och en snyggare tröja i en dämpad färg. En begravning är rätt jobbig för de flesta barn så ta på dem något de käner sig trygga och bekväma i.

Liknande trådar

  1. Dikt/ord till barnbegravning ?
    By saraj in forum Värme & medkänsla
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 09:14
  2. Barnbegravning
    By MiaNyfiken in forum Ordet är fritt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-02-07, 13:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar