Oxfilé hur länge i ugnen.
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Jan 2000
    #1

    Oxfilé hur länge i ugnen.

    Hej!
    För 2 år sedan gjorde jag hel oxfilé i ugnen som jag brynt runt om först. Det blev så himla gått men jag kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde.

    Den har legat i marinad sedan igår kväll.

    Vet någon hur lång tid det tar i ugnen innan den är klar? Har för mig om att stektermometern ska upp i 80 gr. Men hur lång tid tar det? Vill att det ska vara timat med gratängen, så att det blir klart samtidigt. Filéen ska ju vila 30 min innan den skärs upp i skivor. Eller hur?
  2. 1
    Oxfilé hur länge i ugnen. Hej!
    För 2 år sedan gjorde jag hel oxfilé i ugnen som jag brynt runt om först. Det blev så himla gått men jag kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde.

    Den har legat i marinad sedan igår kväll.

    Vet någon hur lång tid det tar i ugnen innan den är klar? Har för mig om att stektermometern ska upp i 80 gr. Men hur lång tid tar det? Vill att det ska vara timat med gratängen, så att det blir klart samtidigt. Filéen ska ju vila 30 min innan den skärs upp i skivor. Eller hur?
  3. Medlem sedan
    Apr 2002
    #2
    Halloj,

    Stek i ugn på max 150 grader (men du kan sänka ner till 120 grader) skynda långsamt då blir köttet som godast. 80 grader är för mycket, innertemp på runt 55 grader ger en blodig file, runt 60 grader medium och 65 lätt rosa, går tempen högre blir köttet rätt tort och tråkigt. Hur lång tid det tar minns jag tyvärr inte.
  4. 2
    Halloj,

    Stek i ugn på max 150 grader (men du kan sänka ner till 120 grader) skynda långsamt då blir köttet som godast. 80 grader är för mycket, innertemp på runt 55 grader ger en blodig file, runt 60 grader medium och 65 lätt rosa, går tempen högre blir köttet rätt tort och tråkigt. Hur lång tid det tar minns jag tyvärr inte.
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    Ska du ha så hög temp??

    ca 58 grader har jag för mig om köttet ska vara rosa.. *måste kolla* Ett recept jag hittade så står det 55° för rött kött och 60° för rosa. Mitt i ugnen på 200 och ca 25-35 minuter.
    Men detta gäller då om du vill ha den temp som står ovan.
    Lycka till.
  6. 3
    Ska du ha så hög temp?? ca 58 grader har jag för mig om köttet ska vara rosa.. *måste kolla* Ett recept jag hittade så står det 55° för rött kött och 60° för rosa. Mitt i ugnen på 200 och ca 25-35 minuter.
    Men detta gäller då om du vill ha den temp som står ovan.
    Lycka till.
  7. Medlem sedan
    Sep 2005
    #4
    Har precis tagit ut min oxfilé
    Det var på 1,7 kilo, späckad med kantareller och annat gott. Innetemp 55 grader.
    Ugn 150 grader. Det tog knappt 40 min. Rosa inuti blev den, men sen ska jag skära i skivor som ska in i ugnen innan servering....
  8. 4
    Har precis tagit ut min oxfilé
    Det var på 1,7 kilo, späckad med kantareller och annat gott. Innetemp 55 grader.
    Ugn 150 grader. Det tog knappt 40 min. Rosa inuti blev den, men sen ska jag skära i skivor som ska in i ugnen innan servering....
  9. Medlem sedan
    Mar 1998
    #5
    Du kan sänka ändå mer ner till mellan 100 och 120°.
    Tar lite längre tid.
  10. 5
    Du kan sänka ändå mer ner till mellan 100 och 120°.
    Tar lite längre tid.
  11. Medlem sedan
    Jan 2000
    #6

    Tack, tack, tack och Gott nytt

    Bra att ni är så snabba, då har jag lite mer att gå på.
  12. 6
    Tack, tack, tack och Gott nytt Bra att ni är så snabba, då har jag lite mer att gå på.

Liknande trådar

  1. Fläskytterfile hur länge i ugnen?
    By 73anette in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-12, 09:57
  2. Hur länge i ugnen
    By Imma in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 11:54
  3. Hur länge i ugnen? Hjälp!
    By illan in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-15, 08:31
  4. Fläskfilé- hur länge i ugnen?
    By ulmerkott in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-04, 06:59
  5. Hur länge håller oxfile?
    By Fridaa in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 08:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar