Vinstskatt på husförsäljning?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    Feb 2006
    #1

    Vinstskatt på husförsäljning?

    Hej! Jag undrar om någon vet hur det funkar med vinstskatt på hus? Vi köpte ett hus för 750 000 som vi sålde tre år senare för 825 000 och köpte ett annat hus för 625 000. När mäklaren fått sitt och banken (hade låst räntan flera år som vi fick betala till banken när vi löste in lånen) så fick vi ut cirka 30 000. Hur mycket ungefär ska man betala i skatt på vinsten och hur räknar man? Har tittat lite på skatteverkets hemsida men förstod inte mycket....Tacksam för svar!
  2. 1
    Vinstskatt på husförsäljning? Hej! Jag undrar om någon vet hur det funkar med vinstskatt på hus? Vi köpte ett hus för 750 000 som vi sålde tre år senare för 825 000 och köpte ett annat hus för 625 000. När mäklaren fått sitt och banken (hade låst räntan flera år som vi fick betala till banken när vi löste in lånen) så fick vi ut cirka 30 000. Hur mycket ungefär ska man betala i skatt på vinsten och hur räknar man? Har tittat lite på skatteverkets hemsida men förstod inte mycket....Tacksam för svar!
  3. Medlem sedan
    Feb 2005
    #2

    Försöker svara...

    Vinsten är ju försäljningspriset - inköpspriset- värdehöjande renoveringar - mäklararvode. 2/3-delar av detta betalar du 30% skatt på.

    Ränteskillnadsersättningen ska du inte räkna av från vinsten. Det är inte pengarna i handen som räknas som vinst. Däremot är ränteskillnadsersättningen som vilken ränta som helst, som du får dra av i deklarationen tillsammans mer era övriga räntor.

    825 000 - 750 000 - (ev renov) - ert mäklararvode = vinsten
    Vinsten/3 *2 ger 2/3 av vinsten. Ta det * 0,3 så får du fram vad du ska betala.

    Denna uträkning (för jag kan ha glömt något) brukar ingå i mäklararvodet. Annars kan säkert banken hjälpa till.
    *** Värd hos allt för föräldrar ***
  4. 2
    Försöker svara... Vinsten är ju försäljningspriset - inköpspriset- värdehöjande renoveringar - mäklararvode. 2/3-delar av detta betalar du 30% skatt på.

    Ränteskillnadsersättningen ska du inte räkna av från vinsten. Det är inte pengarna i handen som räknas som vinst. Däremot är ränteskillnadsersättningen som vilken ränta som helst, som du får dra av i deklarationen tillsammans mer era övriga räntor.

    825 000 - 750 000 - (ev renov) - ert mäklararvode = vinsten
    Vinsten/3 *2 ger 2/3 av vinsten. Ta det * 0,3 så får du fram vad du ska betala.

    Denna uträkning (för jag kan ha glömt något) brukar ingå i mäklararvodet. Annars kan säkert banken hjälpa till.
  5. Medlem sedan
    Feb 2006
    #3

    1000 tack!!!

    Oj, vad du kan! Tack för svar!
  6. 3
    1000 tack!!! Oj, vad du kan! Tack för svar!
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4
    Kort fråga: Om man köper ett dyrare boende, får man uppskov med hela skatten då?
  8. 4
    Kort fråga: Om man köper ett dyrare boende, får man uppskov med hela skatten då?
  9. Medlem sedan
    Feb 2005
    #5

    Om vinsten uppgår...

    till mer än 50 000:- per delägare så får man det. Man ansöker på särskild blanket i samband med att man deklarerar vinsten.
    *** Värd hos allt för föräldrar ***
  10. 5
    Om vinsten uppgår... till mer än 50 000:- per delägare så får man det. Man ansöker på särskild blanket i samband med att man deklarerar vinsten.
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6
    Finns det inga andra restriktioner? Om vi köper ett hus som är 6-700 000 dyrare än det vi har nu kan vi alltså sätta in hela vinsten från vår husförsäljning i det nya huset? (Ursäkta mina dumma frågor men jag vill vara helt säker på att jag räknar rätt.)

    När betalas skatten på vinsten? Antar att den ligger och tickar någonstans.
  12. 6
    Finns det inga andra restriktioner? Om vi köper ett hus som är 6-700 000 dyrare än det vi har nu kan vi alltså sätta in hela vinsten från vår husförsäljning i det nya huset? (Ursäkta mina dumma frågor men jag vill vara helt säker på att jag räknar rätt.)

    När betalas skatten på vinsten? Antar att den ligger och tickar någonstans.
  13. Medlem sedan
    Feb 2005
    #7

    Skatten betalas när...

    du säljer nästa boende, eller nästa, eller nästa beroende på när ni slutar att köpa ett dyrare boende (så länge reglerna är som de är). Du kommer ju aldrig undan skatten, utan du slipper bara betala den nu. När du säljer nästa boende utan att köpa dyrare, så får du ju betala både denna skatten och skatten för vinsten på nästa boende.

    Läs gärna på skatteverkets hemsida exakt vad man får räkna med och inte.
    *** Värd hos allt för föräldrar ***
  14. 7
    Skatten betalas när... du säljer nästa boende, eller nästa, eller nästa beroende på när ni slutar att köpa ett dyrare boende (så länge reglerna är som de är). Du kommer ju aldrig undan skatten, utan du slipper bara betala den nu. När du säljer nästa boende utan att köpa dyrare, så får du ju betala både denna skatten och skatten för vinsten på nästa boende.

    Läs gärna på skatteverkets hemsida exakt vad man får räkna med och inte.

Liknande trådar

  1. Hur räkna ut vinstskatt på hus?
    By mariamed4 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-19, 20:04
  2. vinstskatt
    By vinstskatt in forum Separation
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-25, 02:33
  3. vinstskatt
    By toktroll in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 16:14
  4. Vinstskatt vid försäljning?
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 15:42
  5. vad menas med vinstskatt?
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 14:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar