Beräkna årsinkomst?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    Feb 2005
    #1

    Beräkna årsinkomst?

    Min man har nyligen bytt jobb och går på timlön. Vi skulle behöva räkna ut vad han kommer attt tjäna på ett år. Finns det något generellt antal timmar man jobbar på ett år, så att vi lätt bara kan multiplicera det med hans timlön? Eller är det någon som har nåt annat tips på hur vi kan räkna ut det? Vi har fastnat lite liksom... :-)
    Mamma till Hanna (april 05) & Ida (juli 07)
  2. 1
    Beräkna årsinkomst? Min man har nyligen bytt jobb och går på timlön. Vi skulle behöva räkna ut vad han kommer attt tjäna på ett år. Finns det något generellt antal timmar man jobbar på ett år, så att vi lätt bara kan multiplicera det med hans timlön? Eller är det någon som har nåt annat tips på hur vi kan räkna ut det? Vi har fastnat lite liksom... :-)
  3. Medlem sedan
    Dec 2000
    #2
    Det finns nog någon "normalarbetstid" i timmar per år, men jag kan den inte (kanske finns på försäkringskassans hemsida). Däremot vet jag att man brukar säga att man i genomsnitt arbetar 165 timmar i månaden. Sen får man ju dra bort semester, om han inte har betald sådan
  4. 2
    Det finns nog någon "normalarbetstid" i timmar per år, men jag kan den inte (kanske finns på försäkringskassans hemsida). Däremot vet jag att man brukar säga att man i genomsnitt arbetar 165 timmar i månaden. Sen får man ju dra bort semester, om han inte har betald sådan
  5. marib
    #3

    Minns jag nu rätt

    så är det 2060 timmar de räknar som årsarbetstid.
  6. 3
    Minns jag nu rätt så är det 2060 timmar de räknar som årsarbetstid.
  7. Medlem sedan
    Feb 2005
    #4
    Ja, den summan tänkte jag oxå...
  8. 4
    Ja, den summan tänkte jag oxå...
  9. Medlem sedan
    Jan 2002
    #5
    Är det inte 2080?
  10. 5
    Är det inte 2080?
  11. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #6

    Men då räknas ju semestern?

    2080/8 = 260. Men med 52 veckor på ett år har vi 104 lör-/söndagar och alla andra dagar skulle då räknas som arbetsdagar, inklusive helgdagar och semesterdagar. Det låter ju orimligt? Men med FK:s regler vet man aldrig, så jag skall inte påstå att det är fel bara för en sådan saks skull...

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  12. 6
    Men då räknas ju semestern? 2080/8 = 260. Men med 52 veckor på ett år har vi 104 lör-/söndagar och alla andra dagar skulle då räknas som arbetsdagar, inklusive helgdagar och semesterdagar. Det låter ju orimligt? Men med FK:s regler vet man aldrig, så jag skall inte påstå att det är fel bara för en sådan saks skull...
  13. Medlem sedan
    Oct 2000
    #7

    men det gör den väl också?

    om du ska uppge din årslön (och har fast jobb på heltid så att du har betald semester) så tar du ju månadslönen * 12... inte räknar du bort semestern där så varför skulle man göra det för att man har timlön?

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  14. 7
    men det gör den väl också? om du ska uppge din årslön (och har fast jobb på heltid så att du har betald semester) så tar du ju månadslönen * 12... inte räknar du bort semestern där så varför skulle man göra det för att man har timlön?
  15. Anonym
    #8
    Det är 2080 timmar!!!
    Om han arbetar heltid och har timlön så ska han ta timlönen X 2080 så har du årsinkomsten.
  16. 8
    Det är 2080 timmar!!!
    Om han arbetar heltid och har timlön så ska han ta timlönen X 2080 så har du årsinkomsten.
  17. Medlem sedan
    Sep 2001
    #9
    Inte alltid. Beror ju lite på avtalet... På företaget jag jobbar räknas det 166x12 = 1992h rent generellt, sedan så finns en exakt uträkning för varje år beroende på hur helgdagar faller etc. (Detaljhandelsavtalet.)
  18. 9
    Inte alltid. Beror ju lite på avtalet... På företaget jag jobbar räknas det 166x12 = 1992h rent generellt, sedan så finns en exakt uträkning för varje år beroende på hur helgdagar faller etc. (Detaljhandelsavtalet.)
  19. Medlem sedan
    Sep 2001
    #10
    Mitt bästa tips är att låta lönekontoret räkna ut det.
  20. 10
    Mitt bästa tips är att låta lönekontoret räkna ut det.
  21. Medlem sedan
    Feb 2005
    #11

    Tack!

    Tack för att ni engagerat er och gett mig svar! Vi räknade på 2080 timmar och det fungerade bra! =)
    Mamma till Hanna (april 05) & Ida (juli 07)
  22. 11
    Tack! Tack för att ni engagerat er och gett mig svar! Vi räknade på 2080 timmar och det fungerade bra! =)
  23. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #12

    Det är ju en annan sak

    Lönen under semestern är ju egentligen ett slags tvångssparande som arbetsgivaren ordnar åt en. Om man jobbar en kort tid på ett ställe, så at tman inte har rätt till semester, har man ju rätt till den normala lönen + semesterersättning. Så årslönen är visserligen den synliga lönen *12 men den tjänas in på 11 månader.

    Man jobbar inte 12 månader. Men för all del, jag påstår inte att FK:s regler måste vara logiska.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  24. 12
    Det är ju en annan sak Lönen under semestern är ju egentligen ett slags tvångssparande som arbetsgivaren ordnar åt en. Om man jobbar en kort tid på ett ställe, så at tman inte har rätt till semester, har man ju rätt till den normala lönen + semesterersättning. Så årslönen är visserligen den synliga lönen *12 men den tjänas in på 11 månader.

    Man jobbar inte 12 månader. Men för all del, jag påstår inte att FK:s regler måste vara logiska.
  25. Medlem sedan
    Nov 2002
    #13

    2080

    brukar räknas som årsarbetstid. I alla fall om man har månadslön. Med timanställning kanske man är mer "realistisk". 2080 timmar är 52*40, alltså som att man arbetar varenda dag ... Med timanställning är det kanske annorlunda. Det borde lönekontoret för företaget kunna svara på.
  26. 13
    2080 brukar räknas som årsarbetstid. I alla fall om man har månadslön. Med timanställning kanske man är mer "realistisk". 2080 timmar är 52*40, alltså som att man arbetar varenda dag ... Med timanställning är det kanske annorlunda. Det borde lönekontoret för företaget kunna svara på.

Liknande trådar

  1. Årsinkomst
    By A med A o R in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-16, 11:34
  2. 600.000:- i årsinkomst
    By -TH- in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 13:47
  3. årsinkomst?
    By -TH- in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 17:59
  4. Årsinkomst?
    By Nennen in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 20:23
  5. Årsinkomst?
    By jenny_u in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-13, 17:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar