Gubbnamn
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Nov 2006
    #1

    Gubbnamn

    Trenden verkar vara att folk döper sina små till riktiga gubbnamn, jag roas faktiskt av det men undrar vart gränsen går, eller om det finns någon?
    Har ni något riktigt "gubbigt" att dela med er? något cooolt eller helt otänkbart i era öron...
    jag har ett... Hilding ... eller hade jag två....Hubert

    cooola namn är t ex Folke, August eller Hjalmar men de är ganska tidlösa egentligen!
  2. 1
    Gubbnamn Trenden verkar vara att folk döper sina små till riktiga gubbnamn, jag roas faktiskt av det men undrar vart gränsen går, eller om det finns någon?
    Har ni något riktigt "gubbigt" att dela med er? något cooolt eller helt otänkbart i era öron...
    jag har ett... Hilding ... eller hade jag två....Hubert

    cooola namn är t ex Folke, August eller Hjalmar men de är ganska tidlösa egentligen!
  3. Medlem sedan
    Oct 2000
    #2

    min farfar hette Torsten

    det är för mig fortfarande totalt otänkbart.
    Morfar hette Valter och det är ju i jämförelse _mycket_ sötare.

    Farmor och Mormor hette Ebba och Lilly vilka båda är fullt gångbara flicknamn enligt mig

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  4. 2
    min farfar hette Torsten det är för mig fortfarande totalt otänkbart.
    Morfar hette Valter och det är ju i jämförelse _mycket_ sötare.

    Farmor och Mormor hette Ebba och Lilly vilka båda är fullt gångbara flicknamn enligt mig
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    "Gubbnamn" tycker jag mycket om, och plötsligt har jag även börjat gilla de lite yngre gubbnamnen som Kjell, Göran, Lennart, Staffan.
    Jättegulligt med en liten Kjell ju!
    Den enda killnamn jag inte gillar (på barn alltså) är de från 70-90-talet, och de nya "trendnamnen".
  6. 3
    "Gubbnamn" tycker jag mycket om, och plötsligt har jag även börjat gilla de lite yngre gubbnamnen som Kjell, Göran, Lennart, Staffan.
    Jättegulligt med en liten Kjell ju!
    Den enda killnamn jag inte gillar (på barn alltså) är de från 70-90-talet, och de nya "trendnamnen".
  7. Magganlena
    #4
    Det finns många gubbnamn som jag absolut inte skulle kunna döpa en son till.

    Jag tror förresten inte att det bara handlar om att de tillhörde den generation som var gamla då jag var i "formbar" ålder (och som är borta nu). Utan jag tycker helt enkelt att namnen är fula i sig. Det finns MASSOR, men för att dra till med några:

    Alfred
    Albin
    Melker
    Helmer
    Knut
    Sune
    Bert
    Manfred
    Henning
    Folke (Nej, jag tycker inte att Foke är tidlöst. Känner ingen som är mellan låt oss säga 10 och 60 som heter det).

    Hilding tycker jag dock är ett ganska fint namn, med bra ursprung och betydelse.

    Hubert gillar jag inte - tycker det är jättefult! Men jag kan inte påstå att jag ser det som ett gubbnamn. Snarare som ett namn som aldrig någonsin har varit inne. Som alltid har ansetts för fult för att bli poppis.
  8. 4
    Det finns många gubbnamn som jag absolut inte skulle kunna döpa en son till.

    Jag tror förresten inte att det bara handlar om att de tillhörde den generation som var gamla då jag var i "formbar" ålder (och som är borta nu). Utan jag tycker helt enkelt att namnen är fula i sig. Det finns MASSOR, men för att dra till med några:

    Alfred
    Albin
    Melker
    Helmer
    Knut
    Sune
    Bert
    Manfred
    Henning
    Folke (Nej, jag tycker inte att Foke är tidlöst. Känner ingen som är mellan låt oss säga 10 och 60 som heter det).

    Hilding tycker jag dock är ett ganska fint namn, med bra ursprung och betydelse.

    Hubert gillar jag inte - tycker det är jättefult! Men jag kan inte påstå att jag ser det som ett gubbnamn. Snarare som ett namn som aldrig någonsin har varit inne. Som alltid har ansetts för fult för att bli poppis.
  9. Medlem sedan
    Sep 2003
    #5

    Min morfars namn är gubbigt!

    Han hette Eduard. Även Harry som makens morfar hette är gubbigt!
  10. 5
    Min morfars namn är gubbigt! Han hette Eduard. Även Harry som makens morfar hette är gubbigt!
  11. Medlem sedan
    Oct 2002
    #6
    Helt omöjliga gubbnamn e för mig Arne Ernst Arvid Evert Gösta Henning Hilding Hubert Gottfrid Hilmer Valter Rune Rutger Sture Tyko Sune Vilgot Algot Vilmer

    Coola gubbnamn e Gunnar Einar Svante Hjalmar Malte Ebbe Folke Melker Sixten Agaton
  12. 6
    Helt omöjliga gubbnamn e för mig Arne Ernst Arvid Evert Gösta Henning Hilding Hubert Gottfrid Hilmer Valter Rune Rutger Sture Tyko Sune Vilgot Algot Vilmer

    Coola gubbnamn e Gunnar Einar Svante Hjalmar Malte Ebbe Folke Melker Sixten Agaton
  13. Medlem sedan
    Jan 2007
    #7
    Odd Christian og Henrik :0)
  14. 7
    Odd Christian og Henrik :0)
  15. Medlem sedan
    Dec 2002
    #8
    August är ju väldigt gubbigt, men så ser ju min lille Age-plutt också ut som en liten farbror! Min pappa heter Torsten, det är lite på gränsen. Annars är gubbnamn som jag inte riktigt vant mig vid: Valter, Henning, Gösta
  16. 8
    August är ju väldigt gubbigt, men så ser ju min lille Age-plutt också ut som en liten farbror! Min pappa heter Torsten, det är lite på gränsen. Annars är gubbnamn som jag inte riktigt vant mig vid: Valter, Henning, Gösta
  17. Medlem sedan
    Dec 2002
    #9
    Evert! Det hette farfar. Tycker jag tar hem Stora Gubbpriset
  18. 9
    Evert! Det hette farfar. Tycker jag tar hem Stora Gubbpriset
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10
    Allan!!! Min älskade farfar. Min son får heta det i tredje namn nu, men hade det inte varit för protester från släkten så hade han gärna fått haft det som tilltalsnamn. Urcoolt ju!!! Mjukt och fint, men risken för Allan Ballan är trist och gubben totalvägrade.
  20. 10
    Allan!!! Min älskade farfar. Min son får heta det i tredje namn nu, men hade det inte varit för protester från släkten så hade han gärna fått haft det som tilltalsnamn. Urcoolt ju!!! Mjukt och fint, men risken för Allan Ballan är trist och gubben totalvägrade.
  21. Medlem sedan
    Aug 2005
    #11
    Holger och Ture gillar jag.
  22. 11
    Holger och Ture gillar jag.
  23. Medlem sedan
    Aug 2006
    #12
    Bertil är ett riktigt gubbnamn för mig! Samt

    Stig
    Sten
    Bert
  24. 12
    Bertil är ett riktigt gubbnamn för mig! Samt

    Stig
    Sten
    Bert
  25. Medlem sedan
    Jan 2007
    #13
    För mig finns bara två pojknamn som är tänkbara: Hilding eller Otto. Vad är det för fel på gubbar? Ganska naturligt att vi går tillbaka några generationer och letar namn. Vi får väl se om det blir en Hilding eller Otto som tittar ut vilken dag som helst...
  26. 13
    För mig finns bara två pojknamn som är tänkbara: Hilding eller Otto. Vad är det för fel på gubbar? Ganska naturligt att vi går tillbaka några generationer och letar namn. Vi får väl se om det blir en Hilding eller Otto som tittar ut vilken dag som helst...
  27. Medlem sedan
    Oct 2002
    #14
    Otto e superfint! Hade velat att min etta skulle heta det, men maken tyckte det var för tyskt.
  28. 14
    Otto e superfint! Hade velat att min etta skulle heta det, men maken tyckte det var för tyskt.
  29. Medlem sedan
    Nov 1999
    #15
    Gubbigt för mig är 40-talistnamnen, Bengt, Arne, Kjell, Lars-Erik (och många andra dubbelnamn från den tiden). De är över gränsen för mig... Däremot namn från morfars generation, t ex Eskil, Edvin, Herman osv känns inte det minsta gubbiga längre i mina öron.
  30. 15
    Gubbigt för mig är 40-talistnamnen, Bengt, Arne, Kjell, Lars-Erik (och många andra dubbelnamn från den tiden). De är över gränsen för mig... Däremot namn från morfars generation, t ex Eskil, Edvin, Herman osv känns inte det minsta gubbiga längre i mina öron.
  31. Medlem sedan
    Feb 2006
    #16
    Får höra jämt och ständigt att jag har ett verkligt "gubbnamn" på min son, Tor, men själv tycker jag att det är jättefint, helläckert och ett fint ursprung
  32. 16
    Får höra jämt och ständigt att jag har ett verkligt "gubbnamn" på min son, Tor, men själv tycker jag att det är jättefint, helläckert och ett fint ursprung

Liknande trådar

  1. Gubbnamn- finns de?
    By DenNamnbitne in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 22:02
  2. Tant- och gubbnamn?
    By SmillaMilla in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 15:37
  3. Gubbnamn tack!
    By sofia_72 in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 21:20
  4. Okej Mer Tant- och gubbnamn!
    By Sol in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-11-22, 22:02
  5. Tant och gubbnamn?
    By SmillaMilla in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-11-16, 00:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar