Gå ner i arbetstid.
Barn som yrke
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    Gå ner i arbetstid.

    Vad har man för rättigheter att gå ner i arbetstid när man har små barn hemma?

    Förskolan är en 1 avdelningsförskola med 3 heltidsanställda. Rektorn har ytterliggare 2 förskolor med 5 respektive 3 avd.
    Rektorn säger att det inte fungerar att gå ner i arbetstid på den förskolan och det går i nuläget inte att omplacera till de andra 2 förskolorna. Är det bara att "stå ut och jobba heltid", kräva nedsatt arbetstid eller söka nytt jobb?
    /Linda
  2. 1
    Gå ner i arbetstid. Vad har man för rättigheter att gå ner i arbetstid när man har små barn hemma?

    Förskolan är en 1 avdelningsförskola med 3 heltidsanställda. Rektorn har ytterliggare 2 förskolor med 5 respektive 3 avd.
    Rektorn säger att det inte fungerar att gå ner i arbetstid på den förskolan och det går i nuläget inte att omplacera till de andra 2 förskolorna. Är det bara att "stå ut och jobba heltid", kräva nedsatt arbetstid eller söka nytt jobb?
  3. Medlem sedan
    Jan 2006
    #2
    Du har rätt att gå ner till 75% av din tjänst när du har barn under 8 år. Dvs, jobbar du heltid kan du gå ner till 75%. Det är inte alls "bara att stå ut" utan kräv att få gå ner!
  4. 2
    Du har rätt att gå ner till 75% av din tjänst när du har barn under 8 år. Dvs, jobbar du heltid kan du gå ner till 75%. Det är inte alls "bara att stå ut" utan kräv att få gå ner!
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    Har du varit anställd en viss tid (2 år tror jag) så har du rätt att gå ner i arbetstid om du har barn under 12 år. Du har rätt att arbeta 6 tiummar per dag och kan, om arebtsgivaren godkänner det, istället ta ut det som en hel dag i veckan.
  6. 3
    Har du varit anställd en viss tid (2 år tror jag) så har du rätt att gå ner i arbetstid om du har barn under 12 år. Du har rätt att arbeta 6 tiummar per dag och kan, om arebtsgivaren godkänner det, istället ta ut det som en hel dag i veckan.
  7. Medlem sedan
    Feb 2001
    #4
    Men om barnen är under 8 år så behöver du inte ha varit anställd en enda dag för att ha rätt att gå ner enligt lag.

    Det är nytt från förra året. Tidigare var man tvungen att ha varit anställd 6 månader, men så är det alltså inte längre.
  8. 4
    Men om barnen är under 8 år så behöver du inte ha varit anställd en enda dag för att ha rätt att gå ner enligt lag.

    Det är nytt från förra året. Tidigare var man tvungen att ha varit anställd 6 månader, men så är det alltså inte längre.
  9. Medlem sedan
    Jan 2001
    #5

    Men..

    ...att jag har rätt att gå ner i tid vet jag men har jag rätt att KRÄVA det när arbetsgivaren säger att det inte fungerar? I praktiken blir det ju eg 2 kollegor som står utan en 3:e, 2 timmar varje dag eller 1 dag i veckan.
    /Linda
  10. 5
    Men.. ...att jag har rätt att gå ner i tid vet jag men har jag rätt att KRÄVA det när arbetsgivaren säger att det inte fungerar? I praktiken blir det ju eg 2 kollegor som står utan en 3:e, 2 timmar varje dag eller 1 dag i veckan.
  11. Medlem sedan
    Feb 2001
    #6
    Ja, du har rätt att KRÄVA att gå ner i tid. Du har helt enkelt laglig rätt till det enligt föräldraledighetslagen.

    Däremot kan det inte alltid bli efter de tider du önskar, tex 9-15. Det ska bestämmas i samråd med företaget.
  12. 6
    Ja, du har rätt att KRÄVA att gå ner i tid. Du har helt enkelt laglig rätt till det enligt föräldraledighetslagen.

    Däremot kan det inte alltid bli efter de tider du önskar, tex 9-15. Det ska bestämmas i samråd med företaget.
  13. Medlem sedan
    Dec 2000
    #7

    Hakar på din fråga!

    Har man altlså rätt att jobba 6 timmar/dag när man har småbarn hemma? Jag har gått ner till 75% men fick inte jobba varje men kortare dagar som jag ville utan är ledig en dag/v. Jag vill mkt hellre jobba kortare dagar!
    Mamma till tre finfina barn!
  14. 7
    Hakar på din fråga! Har man altlså rätt att jobba 6 timmar/dag när man har småbarn hemma? Jag har gått ner till 75% men fick inte jobba varje men kortare dagar som jag ville utan är ledig en dag/v. Jag vill mkt hellre jobba kortare dagar!
  15. Medlem sedan
    Feb 2001
    #8
    I prinicip har du rätt enligt föräldraledighetslagen att jobba kortare dagar i stället för att vara ledig en dag i veckan. MEN endast om det inte medför påtaglig störning i din arbetsgivares verksamhet.

    Arbetsgivaren har INTE laglig rätt att utan ditt samtycke förlägga din ledighet till en dag i veckan. OM så skulle ske, dvs att du inte får förkorta dina dagar med 2 timmar skall arbetsgivaren meddela både dig och ditt fack. Arbetsgivaren måste då kunna tala om VARFÖR det utgör en påtaglig fara för ditt arbete om du är ledig varje dag i stället för en dag i veckan. Det blir alltså en facklig fråga, som du i och för sig kan förlora beroende på om det faktiskt utgör en påtaglig fara för ditt arbete att du är borta varje dag.

    Läs gärna föräldraledighetslagen 12-14§.
    http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19950584.HTM
  16. 8
    I prinicip har du rätt enligt föräldraledighetslagen att jobba kortare dagar i stället för att vara ledig en dag i veckan. MEN endast om det inte medför påtaglig störning i din arbetsgivares verksamhet.

    Arbetsgivaren har INTE laglig rätt att utan ditt samtycke förlägga din ledighet till en dag i veckan. OM så skulle ske, dvs att du inte får förkorta dina dagar med 2 timmar skall arbetsgivaren meddela både dig och ditt fack. Arbetsgivaren måste då kunna tala om VARFÖR det utgör en påtaglig fara för ditt arbete om du är ledig varje dag i stället för en dag i veckan. Det blir alltså en facklig fråga, som du i och för sig kan förlora beroende på om det faktiskt utgör en påtaglig fara för ditt arbete att du är borta varje dag.

    Läs gärna föräldraledighetslagen 12-14§.
    http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19950584.HTM
  17. Medlem sedan
    Aug 2000
    #9
    Vad bra! Jag har alltid tyckt att det är lite orättvist att man inte ska kunna byta jobb bara för att man har småbarn. Men har de ändrat åldern till 8 år? Tidigare har det gällt ända till 12?
  18. 9
    Vad bra! Jag har alltid tyckt att det är lite orättvist att man inte ska kunna byta jobb bara för att man har småbarn. Men har de ändrat åldern till 8 år? Tidigare har det gällt ända till 12?
  19. Medlem sedan
    Feb 2001
    #10
    Hej,
    enligt föräldraledighetslagen är det 8 år och den gäller ju alla anställda i Sverige.

    Sedan vet jag att vissa fack har ordnat andra villkor (12 år) för sina medlemmar. Måste erkänna att jag inte vet hur det är för skolan/förskolan. I vilket fall som helst så är det ju bara till det bättre i så fall. Föräldraledighetslagen är ju minimivillkor.
  20. 10
    Hej,
    enligt föräldraledighetslagen är det 8 år och den gäller ju alla anställda i Sverige.

    Sedan vet jag att vissa fack har ordnat andra villkor (12 år) för sina medlemmar. Måste erkänna att jag inte vet hur det är för skolan/förskolan. I vilket fall som helst så är det ju bara till det bättre i så fall. Föräldraledighetslagen är ju minimivillkor.
  21. Medlem sedan
    Jan 2007
    #11
    Angående problemet att det drabbar dina kollegor så är det din chefs bekymmer - inte ditt. Alltför många chefer försöker smita undan genom att lägga över ansvaret på sina "underställda". Att förhindra din lagliga rätt att ta ut ledighet genom att försöka ge dig en skuldtripp gentemot de övriga är oproffsigt. Chefer har bra betalt för att hantera sånt. Själv har jag lyckan att ha en chef som aldrig skulle placera oss i den sitsen - utan hon tar konfliketn så att vi får jobba på med det vi ska.
  22. 11
    Angående problemet att det drabbar dina kollegor så är det din chefs bekymmer - inte ditt. Alltför många chefer försöker smita undan genom att lägga över ansvaret på sina "underställda". Att förhindra din lagliga rätt att ta ut ledighet genom att försöka ge dig en skuldtripp gentemot de övriga är oproffsigt. Chefer har bra betalt för att hantera sånt. Själv har jag lyckan att ha en chef som aldrig skulle placera oss i den sitsen - utan hon tar konfliketn så att vi får jobba på med det vi ska.
  23. Mia.Fskl
    #12
    Fniss...Håller med dig!!!
  24. 12
    Fniss...Håller med dig!!!
  25. Medlem sedan
    Dec 2000
    #13

    Tack för svar!

    Nä, inte utgör det någon fara egentligen, utan de var de andra som hellre ville ha ett anant schemaförslag och jag blev sas "nedröstad". Just nu funkar det rätt bra ändå, min man har eget företag och hämtar och lämnar barnen mkt så just nu har de både korta dagar och ledig dag, men mannen får jobba en del på kvällarna. Men till hösten är jag mer påläst på mina rättigheter och hoppas på annat schema då. Tack för svar och länk!
    Mamma till tre finfina barn!
  26. 13
    Tack för svar! Nä, inte utgör det någon fara egentligen, utan de var de andra som hellre ville ha ett anant schemaförslag och jag blev sas "nedröstad". Just nu funkar det rätt bra ändå, min man har eget företag och hämtar och lämnar barnen mkt så just nu har de både korta dagar och ledig dag, men mannen får jobba en del på kvällarna. Men till hösten är jag mer påläst på mina rättigheter och hoppas på annat schema då. Tack för svar och länk!
  27. Medlem sedan
    Aug 2000
    #14
    Om jag inte är felinformerad så ska planerade tjänstledigheter och nergång i tjänst och sådant sökas 3 månader i förväg. Du kan alltså lämna in en ansökan nu och gå ner i tjänst i maj. DU behöver inte vänta till nästa terminstart.
  28. 14
    Om jag inte är felinformerad så ska planerade tjänstledigheter och nergång i tjänst och sådant sökas 3 månader i förväg. Du kan alltså lämna in en ansökan nu och gå ner i tjänst i maj. DU behöver inte vänta till nästa terminstart.
  29. fsklärare
    #15

    Men

    kortare dagar innebär väl att jag lika gärna kan få jobba 11.30-17.30 om det är 6 timmar per dag som gäller. Jag har själv rätt att gå ned till 75% men väljer att inte göra det pga jag skulle isåfall vilja jobba 9-15. Men de tiderna fungerar inte på mitt jobb. Det skulle betyda at någon annan alltid får gå till 17.30 och det finns det ingen som vill.

    Ska jag då jobba 11.30-17.30 måste jag ändå lämna mina barn på förskolan klockan 9 eftersom den personalen vill att de är där då. De får alltså inga kortare dagar. jaghar två 17.30 dagar i veckan nu och två 15 dagar. femtedage´n rullar på lite olika tider. Tycker jag har rätt bra schema.

    Men de jag undrar är man kan kräva 6 timmar, men visst kan man inte kräva att få dem inom den tid manvill?
  30. 15
    Men kortare dagar innebär väl att jag lika gärna kan få jobba 11.30-17.30 om det är 6 timmar per dag som gäller. Jag har själv rätt att gå ned till 75% men väljer att inte göra det pga jag skulle isåfall vilja jobba 9-15. Men de tiderna fungerar inte på mitt jobb. Det skulle betyda at någon annan alltid får gå till 17.30 och det finns det ingen som vill.

    Ska jag då jobba 11.30-17.30 måste jag ändå lämna mina barn på förskolan klockan 9 eftersom den personalen vill att de är där då. De får alltså inga kortare dagar. jaghar två 17.30 dagar i veckan nu och två 15 dagar. femtedage´n rullar på lite olika tider. Tycker jag har rätt bra schema.

    Men de jag undrar är man kan kräva 6 timmar, men visst kan man inte kräva att få dem inom den tid manvill?
  31. Medlem sedan
    Dec 2000
    #16

    så fatar jag det

    att man inte kan kräva tiden, alltså t ex 9-15 varje dag. Men där jag jobbar så är de tingen som har samma schema varje dag, alla delar på öppningar, stängningar och mellantider, så ett schema på 6 timmar per dag skulle ändå inte innebära samma tid varje dag.
    Mamma till tre finfina barn!
  32. 16
    så fatar jag det att man inte kan kräva tiden, alltså t ex 9-15 varje dag. Men där jag jobbar så är de tingen som har samma schema varje dag, alla delar på öppningar, stängningar och mellantider, så ett schema på 6 timmar per dag skulle ändå inte innebära samma tid varje dag.

Liknande trådar

  1. Ang att gå upp i arbetstid!
    By Cilla v.8 in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 08:08
  2. ny arbetstid
    By _em_ in forum Singelmingel
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 06:27
  3. Gå ner i arbetstid?
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 06:23
  4. gå ned i arbetstid
    By busan100 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 05:56
  5. gå ner i arbetstid
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 00:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar